درمان ریشه دندان یکی از درمان های تکنیکی و مهم است که نیاز به مهارت دارد. خطا و شکست درمان که یکی از آن ها شکستن فایل است در این درمان وجود دارد. البته دندانپزشک همیشه در تلاش است که این خطا را به صفر برساند. یکی از مشکلات و خطا در زمان درمان ریشه دندان شکستن فایل در حین درمان ریشه دندان در کانال دندان می باشد که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود. در این مطلب قصد داریم تا چند ترفند بیان کنیم که از شکستن فایل در کانال دندان جلوگیری کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چه عواملی باعث شکستن فایل در کانال دندان می شود؟

شکستن فایل در کانال دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله: مرغوب نبودن مواد اولیه مورد استفاده در ساخت فایل، طراحی نادرست فایل، کاربرد غلط فایل، استفاده بیش از حد آن، اعمال نیروی زیاد به فایل در کانال های دارای انحنا و مواردی به این صورت می باشد.

یکی از دلایل اصلی شکستن فایل در کانال دندان، افزایش تورک یا گشتاور است و مهم ترین دلیل افزایش تورم هم فشار زیاد می باشد. دقت داشته باشید که نباید به فایل فشار زیادی وارد کنید به این دلیل که فشار بالا باعث تغیر شکل فایل ها می شود در صورت مشاهده تغییر شکل فایل ها باید سریع آن ها را تعویض کنید زیرا به راحتی شکسته می شود.

نکاتی که باعث جلوگیری از شکستن فایل در کانال دندان می شود؟

  • استفاده از جنس مناسب و مرغوب
  • دستورالعمل استفاده از هر ابزار را بخوانیم و بدانیم.
  • ابزار را طبق دستورالعمل استفاده کنیم و از روش های تجربی استفاده نشود.
  • ابزار قدیمی و مستعمل را کنار گذاشته و استفاده نشود.
  • اصول درمان ریشه را رعایت کنیم. هر ابزاری که استفاده می‌کنیم، اصول درمان ریشه مانند شست‌وشوی شیمیایی، طول کارکرد، تقارب، خشک نبودن داخل کانال و … باید رعایت شوند.
  • نیروی آپیکالی به اینسترومنت‌های روتاری وارد نشود و نیروهای جانبی هم حداقل باشند، بیشتر از قدرت چرخش خارج محوری وسیله (roll out) برای برداشتن عاج استفاده شود.
  • اینسترومنت را از دبری تمیز کنید تا شکستن فایل و اینسترومنت بسیار کمتر اتفاق بیوفتد
  • اینسترومنت را با دقت با چشم ارزیابی کرده و اگر روی آن آثار استهلاک مشاهده شد، دیگر استفاده نگردد.
  • دندان‌های دشوار ازنظر درمان ریشه را شناسایی کنید. حتماً گرافی قبل از کار داشته باشید. بعضی دندان‌ها به‌اصطلاح خوره فایل شکستن هستند با آگاهی قبل از کار در مورد این دندان‌ها شروع به کار کنید.

راه حل های ممکن برای بیرون آوردن فایل شکسته شده در کانال دندان

راه حل های ممکن برای بیرون آوردن فایل شکسته شده در کانال دندان

استفاده از اولتراسونیک

در هنگام شکستن فایل در کانال دندان، یکی از بهترین و جدید ترین روش ها استفاده از اولتراسونیک به همراه میکروسکپ و یا لوپ دندانپزشکی است. یکی از مزیت های این روش، عدم آسیب رساندن به دیواره کانال دندان می باشد به این دلیل که در این روش با استفاده از ویبره و لرزش باعث سست شدن قطعه مورد نظر در کانال دندان می گردد. این روش به این صورت است که با استفاده از گیتس دریل قسمت کرونال تا حدی باز می گردد سپس با استفاده از قلم الماسی اولتراسونیک اطراف فایل شکسته شده خالی می شود و در پایان به کمک قلم نیکل تیتانیومی فایل شکسته شده از کانال خارج می گردد.

استفاده از کیت های مخصوص برای بیرون آوردن فایل شکسته شده در کانال دندان

کیت Endo Rescue ساخت Komet آلمان

کیت Endo Rescue ساخت Komet آلمان

با مراحل زیر می توانید به راحتی فایل شکسته شده را از کانال دندان جدا کنید:

  1. شکل دهی دوباره حفره دسترسی با استفاده از فرز H269K با سرعت ۱۰۰ هزار دور در دقیقه
  2. حرکت به سمت کرونال کانال با استفاده از گیتس کوتاه G180A و حرکت های آکسیالی با سرعت ۸۰۰ دور در دقیقه
  3. ادامه و تکرار مرحله دو با استفاده از گیتس G180
  4. دریل نمودن اطراف قطعه فایل شکسته شده با استفاده از دریل PKP با سرعت ۳۰۰ دور در دقیقه
  5. گرفتن قطعه فایل شکسته شده توسط ترفاین RKT با سرعت ۸۰۰ دور در دقیقه و جهت حرکت ساعت
  6. اتمام آماده سازی و شکل دهی کانال و در نهایت پر نمودن آن با استفاده از مواد پرکننده

 کیت Masserann ساخت میکرومگا فرانسه

برای شکستن فایل در کانال دندان و خارج کردن دندان، این مدل کیت بسیار مورد استفاده می باشد. این نوع کیت از تعدادی ترفاین و دو اکسترکتور تشکیل شده است و فایل شکسته شده به وسیله اکسترکتور خارج می شود. به این نکته باید توجه داشته باشید که این کیت برای دندان های خلفی، کانال های باریک و منحنی استفاده نمی شود و احتمال سوراخ شدن کانال ریشه دندان در حین کار با دریل های این مدل کیت، کاربرد این کیت را محدود کرده است. در هنگام استفاده از این مدل کیت برای خارج کردن فایل شکسته شده لازم است که اکسترکتور در خلاف جهت ساعت چرخانده شود و برای خارج نمودن فایل هایی که برای پرنمودن کانال استفاده می شوند از جمله اسپیرال فیلر یا همان لنتلو، اکسترکتور باید در جهت ساعت چرخانده شود.

 کیت Masserann ساخت میکرومگا فرانسه

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “با فایل شکسته شده در کانال چه کنیم؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید