بسیاری از کودکان به دلیل ترس از دندانپزشکی تمایلی به رفتن دندانپزشکی ندارند و این موضوع نگرانی بسیاری از والدین است. اما دیگر نگران نباشید در این مقاله قصد داریم تا روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

رفتار کودکان در دندانپزشکی

رفتار کودکان در دندانپزشکی قبل از بررسی روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی لازم است که این نکته را بدانید که کودکان سه رفتار متمایز در برخورد با دندان پزشک دارند:

کودکانی که با دندانپزشک همکاری می کنند

این گروه از کودکان دارای روحیه آرام و بدون استرسی هستند و درمان آن ها به خوبی انجام می شود. در واقع دندانپزشک با این نوع کودکان به راحتی می تواند ارتباط برقرار کند و به راحتی درمان آن ها را انجام دهد.

کودکان فاقد قابلیت همکاری

این گروه از کودکان ترس از دندانپزشکی دارند و نمی توانند با دندانپزشک به خوبی ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل ممکن است که در حین درمان مانع دندانپزشک شوند. به همین دلیل لازم است که دندانپزشک با روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی آشنا باشد.

کودکان معلول

این گروه از کودکان امکان دارد به دلیل بیماری های جسمی و ذهنی نتوانند با درمان های دندانپزشکی کنار بیایند و لازم است که دندانپزشک کمی با آن ها ارتباط برقرار کند و آن ها را برای درمان آماده کند. به طور معمول کودکان دارای بیماری های ذهنی و جسمی نیاز به روش های کنترل رفتاری دارند.

جدا کردن والدین از کودک

یکی از روش های کنترل رفتار کودک در دندانپزشکی، حضور والدین در دندانپزشکی می باشد. به طور معمول حضور والدین در حین درمان کودکانی که از دندانپزشک ترس دارند و کودکان معلول مفید است. در برخی از موارد هم حضور والدین ممکن است به دلایل زیر منجر به رفتار بدتر کودکان شود: جدا کردن والدین از کودک
  • والدین دارای اضطراب به طور معمول باعث انتقال اضطرابشان به کودک و رفتار منفی او می شوند.
  • برخی از کودکان در حین درمان در مقابل والدینشان برای جلب توجه آن ها، با کوچکترین ناراحتی واکنش های بیش از حد از خود نشان می دهند.
  • برخی از والدین هم با تکرار بیش از حد صحبت های دندانپزشک باعث از بین بردن تمرکز کودک و دندانپزشک می شوند.

استفاده از آرام بخش یا بیهوشی

یکی دیگر از روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی استفاده از آرام بخش و بیهوشی است و این روش برای کودکانی می باشد که علاوه بر صرف وقت کافی و انجام روش های کنترلی، ارتباط با دندانپزشک برقرار نکرده و همکاری لازم را انجام نمی دهند. این روش دندانپزشک با استفاده از رضایت والدین بر روی کودک انجام دهد. استفاده از آرام بخش یا بیهوشی

کنترل صدا

گاهی با شروع رفتار های منفی کودک و عدم همکاری او با دنداپزشک بهتر است که دندانپزشک کمی چهره جدی تری به خود بگیرد و به صورت کنترل شده صدای خود را بلند کند تا باعث جلب توجه کودک شود و بتواند مانع رفتار های منفی کودک شود و درمان را انجام دهد.

پرت کردن حواس

یکی دیگر از روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی، انحراف توجه کودک از درمان او است. به عنوان مثال دندان پزشک می تواند در حین انجام بی حسی موضعی یک داستان برای کودک تعریف کند و توجه کودک را از سرنگ دور کند.

الگو برداری

خیلی از کودکان به دلیل استرس و ترسی که از دندانپزشکی دارند از نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی خودداری می کنند، اما دیدن یک کودک هم سن و سال خودش در حین درمان باعث می شود تا الگو بگیرد و ترسش بریزد.

ارتباط غیر کلامی

از دیگر روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی، حالت چهره و بدن است. درست است که کودکان به رفتار های گرم پاسخ می دهند و جذب می شوند اما حالت چهره و بدن شما هم نقش بسیار مهمی دارد. در واقع داشتن ارتباط غیر کلامی از سوی دندانپزشک و پرسنل باعث کنترل رفتار کودک در دندانپزشکی می شوند و هم توجه کودک را به دندانپزشکی جلب می کند. ارتباط غیر کلامی

نکات لازم برای روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی توسط والدین

  • در اولین جلسه ی مراجعه به دندانپزشک انتظار درمان مشکلات و درد دندان کودک خود را نداشته باشید .
  • پاسخ سوال های کودکتان که مرتبط به دندانپزشک است را به خود دندانپزشک واگذار کنید .
  • به هیچ عنوان برای تنبیه کردن و یا تهدید کودک ، او را به دندانپزشکی نیاورید .
  • پس از آن که درمان  دندانپزشکی با موفقیت انجام شد میتوانید به عنوان پاداش رفتار خوب کودک خود جایزه برای او بگیرید. به یاد داشته باشید هیچگاه از جایزه به عنوان رشوه برای انجام درمان دندانپزشکی استفاده نکنید.
  • از خاطرات بد خود در مقابل کودک به هیچ وجه صحبت نکنید .
  • بعضی مواقع مشاهده جلسات درمان دندانپزشکی والدین یا خواهر یا برادر توسط کودک، قبل از جلسات دندانپزشکی، در پذیرش درمان توسط انها موثر است.
  • برای مراجعه به دندان پزشک کودک باید قبل از رفتن کامل استراحت کرده باشد و خسته نباشد .
  • ابتدا کودک باید با محیط دندانپزشکی آشنا شود ، پس برای درمان او عجله نکنید .
  • از کلماتی که موجب ترس کودک می شود مانند : آمپول ، سوزن و … استفاده نکنید .
  • برای تزریق بی حسی نگران کودک خود نباشید .
  • به یاد داشته باشید استرس و نگرانی شما میتواند به کودک منتقل شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “روش های کنترل رفتار کودک در دندان پزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.