روکش پوار یکی از ابزار و تجهیزات دندانپزشکی است که برای پوشش وسایل مورد استفاده در دندانپزشکی کاربرد دارد. همانطور که می دانید ابزار و وسایل نیمه بحرانی وسایلی در دندانپزشکی هستند که با مخاط دهان بیمار در تماس هستند. ابزار و وسایلی همچون: هندپیس های پرسرعت و کم سرعت (توربین ها و آنگل ها)، اسکیلر ها و نوک پوار آب و هوا اشاره کرد. ضدعفونی کردن و پاکسازی و اتوکلاو کردن این ابزار ها بسیار مهم است به همین دلیل روکش پوار در دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این ابزار کاربردی در دندانپزشکی آشنا شوید.

معرفی دسته بندی ابزار دندانپزشکی

قبل از بررسی روکش پوار و معرفی کاربرد آن بهتر است که سه دسته از تجهیزات دندانپزشکی آشنا شوید. به طور کلی در دندانپزشکی ابزار و تجهیزات به سه دسته بحرانی، نیمه بحرانی و غیربحرانی تقسیم می شود. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم:

معرفی دسته بندی ابزار دندانپزشکی

ابزار های بحرانی

این تجهیزات در دندانپزشکی ابزاری هستند که به داخل بافت نرم یا استخوان بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع بیشترین خطر عفونت را دارد. به همین دلیل این ابزار ها باید به درستی شسته شوند و سپس با استفاده از اتوکلاو استریل شوند. فورسپس، اسکالپل، اسکالر، چیتل فورسپس، چیتل استخوانی،هندپیس های دندانپزشکی، فرز، لوازم داخل دهان که به مسیرهای آب و هوا متصل شده اند، نوک اسکالر اولتراسونیک، نوک سرنگ هوا/آب، ساکشن، نوک دستگاه مکنده هوا، وسایل جراحی اندودانتیک، سر قلم های جرم گیری اولتراسونیک،فورسپس های مخصوص کشیدن دندان، کندانسور آمالگام و فیلم نگهدارنده ها  از جمله ابزار های بحرانی در دندانپزشکی هستند.

تجهیزات نیمه بحرانی

این ابزار ها در تماس با پوست یا مخاط غیر سالم قرار دارد و به همین دلیل خطر عفونت کمتر می باشد. این وسایل در برابر حرارت مقاوم هستند و باید قبل و بعد از استفاده شسته شوند سپس با استفاده از اتوکلاو استریل شوند. برخی از ابزار غیر بحرانی در برابر حرارت مقاوم نیستند و پس از استفاده شسته و با محلول ضدعفونی کننده سطح بالا ضدعفونی شوند. آینه، وسایلی که لابراتوار با آنها سر وکار دارند، وسایل قالب گیری، پروتز های ثابت و متحرک وسایل ارتودنسی و موم بایت  از جمله ابزار نیمه بحرانی هستند.

تجهیزات غیر بحرانی

این ابزار کمترین خطر انتقال عفونت در دندانپزشکی را دارند. این ابزار ها تنها با پوست سالم در تماس هستند و فقط با آب و مواد شوینده تمیز می شوند. از جمله این ابزار ها: سطوح فاقد پوشش، تیوپ رادیوگرافی، صندلی یونیت، تابوره، کراشوار، روی میز پیشخوان، کلیدهای یونیت، دسته چراغ،  کابینت ها در صورت آلودگی و عینک محافظ. این ابزار یا سطوح، با اسپری حاوی مواد ضد عفونی کننده یا روشهای معمول دیگر تمیز وخشک می شوند. برای آشنایی با دستورالعمل‌های‌پیشگیری‌و‌کنترل‌عفونت در دندانپزشکی به این مطلب مراجعه کنید.

مشخصات روکش پوار

همانطور که گفته شد روکش پوار برای پوشش وسایل دندانپزشکی کاربرد دارد. در واقع این مدل روکش به مانند روکش ساکشن می باشد اما با این تفاوت که بزرگتر است و به جز برای دستگاه ساکشن برای ابزار های دیگر در دندانپزشکی هم استفاده می شود.

طریقه استفاده از روکش پوار

برای استفاده از روکش پوار لازم است که در ابتدا دستگاه ها به وسیله اتوکلاو و یا مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی و استریل می شوند و سپس بعد از ضد عفونی دستگاه ها را با استفاده از این روکش می پوشانند. از این طریق نه تنها میکروب و کثیفی بر روی دستگاه ها قرار نمی گیرد بلکه از انتقال بیماری هم جلوگیری می کند.

طریقه استفاده از روکش پوار

ویژگی های روکش پوار

این نوع روکش از مواد مدیکال گرید و از جنس نایلون شفاف و ضخیم و با قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالای دارد. روکش پوار ضد حساسیت می باشد و مانع انتقال بیماری های ویروسی و عفونی به مانند: HCV،HPV و HIV است. این مدل روکش در دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارد و غیر از آن کاربرد های دیگری هم در حوزه پزشکی دارد. در دندانپزشکی از این نوع روکش برای استفاده ساکشن در درمان، دستگاه های بزاق و اسکالر های اولتراسونیک استفاده می شود.

قابلیت های روکش پوار

  • جلوگیری از انتقال بیماری ها
  • ضد حسا‌سیت
  • ضخامت بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • روکش پوار متناسب با اکثر سرنگهای سه طرفه هوا و آب

قابلیت های روکش پوار

کاربرد های روکش پوار

  • روکش پوار متناسب با اکثر سرنگهای سه طرفه هوا و آب
  • جلوگیری از آلوده نشدن یونیت و عدم انتقال آلودگی در دندانپزشکی
  • پوشش دادن دستگیره ها، دستگاه های بزاق، اسکالر های اولتراسونیک

اقدامات قابل انجام  برای کنترل عفونت در دندانپزشکی

  • در ابتدا، صفحه‌کلید یونیت که دندانپزشک برای تغییر وضعیت دستگاه با آن سروکار دارد، به‌طور کلی با استفاده از روکش پوار پوشانده شود. همین کار برای تمام ابزارها و چراغ‌ها انجام می‌گیرد.
  • سری دستگاه‌هایی مانند ساکشن یک‌بارمصرف بوده و بلافاصله بعد از هر بیمار تعویض می‌شوند.
  • روی صندلی بیمار روکش یک‌بارمصرف قرار می‌گیرد که پس از پایان کار هر بیمار تعویض خواهد شد.
  • تمام توربین‌های مجموعه تمام دیجیتال باران پس از هر بار مصرف، با دقت بسیار بالا ضدعفونی می‌شوند. جهت صحیح بودن فرایند ضدعفونی، نشانگر مخصوصی وجود دارد که با تغییر رنگ نشانگر به قهوه‌ای تیره، از فرایند ضدعفونی می‌توان اطمینان حاصل کرد.
  • کلیه سطوحی که در ارتباط مستقیم با بیمار و آلودگی نیستند نیز به‌وسیله ماده ضدعفونی‌کننده مخصوص به‌خوبی پاک‌سازی می‌شوند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “روکش پوار دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.