عکسبرداری در دندانپزشکی به دندانپزشک کمک می کند تا سلامت دندان های شما را بررسی کند. این مدل عکس ها یا رادیوگرافی توسط تابش اشعه ایکس برای مشاهده مشکلات داخلی دندان و لثه انجام می شود. در این مطلب قصد داریم تا به شما نحوه گرفتن عکس بایت وینگ را آموزش دهیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاربرد رادیوگرافی در دندانپزشکی

در ابتدا بهتر است که بدانیم چرا عکسبرداری از دندان ها انجام می شود. با انجام عکسبرداری رادیوگرافی در دندانپزشکی باعث می گردد تا پوسیدگی دندانی، شکستگی ها و ترک خوردگی، مشکلات ریشه دندان و مشکلات لثه ای و دیگر تشخیص ها مربوط به دهان و دندان انجام شود. در واقع یکی از روش های سریع برای تشخیص آبسه دندان و پوسیدگی و نقایص فک و دندان استفاده از دستگاه ها و دوربین های رادیوگرافی است.

کاربرد رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکس بایت وینگ چیست؟

عکس بایت وینگ یکی از انواع عکسبرداری می باشد که بنا بر نیاز و تشخیص دندانپزشک برای بیمار انجام می گردد. در واقع این نوع عکسبرداری برای تشخیص بیماری های لثه مناسب می باشد و به دندانپزشک کمک زیادی می کند تا بتواند پوسیدگی موجود در دندان های عقب و تغییرات ایجاد شده در استخوان ها را به خوبی تشخیص دهد.

رادیوگرافی بایت وینگ نشان دهنده سمت راست و کرون های دندان عقب می باشد. در واقع دندانپزشک از هر طرف صورت یک یا دو گرافی بایت وینگ می گیرد. این نوع رادیوگرافی به این دلیل نام بایت وینگ را دارد، که بیمار در هنگام گرفتن رادیوگرافی باید وسیله که بال مانند می باشد را گاز بگیرد، این کار باعث می گردد تا نور اشعه ایکس در طول روند رادیوگرافی در جای خود ثابت بماند.

مراحل انجام عکس بایت وینگ

این روش از رادیوگرافی با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود. در خیلی از موارد فواصل بسیار کمی بین دندان های بیمار موجود است و حتی در بعضی از بیماران این فاصله به صورتی است که روی هم افتادگی دندانی نیز وجود دارد. با توجه به این شرایط تشخیص پوسیدگی با معاینه دندانپزشک کافی نمی باشد و برای تشخیص بهتر از عکس بایت وینگ استفاده می شود.

دقت در این رادیوگرافی بالا می باشد و حتی استخوان بین دندانی را هم عکسبرداری می کند. با توجه به این موضوع برای تشخیص بیماری های لثه هم بسیار مفید می باشد. این روش در بررسی ریشه های دندانی دارای محدودیت می باشد زیرا ریشه های دندانی در این عکسبرداری به تصویر کشیده نمی شود. با توجه به این موضوع با عکسبرداری بایت وینگ امکان عکسبرداری بیماری های ریشه و ضایعات انتهای ریشه وجود ندارد و از روش هایی مانند پری اپیکال یا پانورکس باید استفاده شود.

مراحل انجام عکس بایت وینگ

نحوه انجام عکس بایت وینگ

رادیوگرافی دندان به صورت داخلی از انواع مختلفی برخوردار می باشد. یک نوع عکسبرداری موجود است که کرون دندان های عقب را نشان می دهد و عکس بایت وینگ نامیده می شود. در این روش دندانپزشک باید از هر طرف صورت بیمار یک یا دو بار تصویربرداری کند. در هر بار عکسبرداری در این روش تعداد دندان های موجود در هر طرف صورت که در بالا و پایین قرار دارد تصویر برداری می شود.

خطاهای پیش آمده در عکس برداری بایت وینگ

  • اگر بیمار دندان های خود را کاملاً به هم نزند ، فیلم در موقعیت صحیح قرار نمی گیرد و تصویری با فضای هوای سیاه (شفاف) ایجاد می کند که در صفحه اکلوزال دیده می شود و نسبت های نادرستی از تاج های فک بالا و فک پایین و آلوئول به وجود می آید.
  • اگر سر بیمار در صفحات عمودی و ساژیتال صحیح نباشد ، زاویه های افقی و عمودی کولیماتور ممکن است ناخواسته به طور نادرست قرار گیرد.
  • اگر بیمار ،در حین نوردهی در حال حرکت باشد ، ممکن است تاری تصویر ایجاد شود.

کاربرد عکس بایت وینگ در دندانپزشکی

همانطور که گفته شد، در بسیاری از موارد فواصل بسار کمی بین دندان های بیمار موجود است و باعث روافتادگی دندانی شده است. با توجه به این شرایط امکان تشخیص پوسیدگی دندان برای دندانپزشک وجود ندارد و از عکسبرداری بایت وینگ استفاده می کنند. در بررسی بیماری های دهانی و لثه، نقایص فک و آسیب های دندان های عقب این نوع رادیوگرافی کاملا مناسب است و کاربرد دارد.

کاربرد عکس بایت وینگ در دندانپزشکی

عوارض عکس بایت وینگ

مقدار اشعه ایکس در این نوع رادیوگرافی بسیار کم می باشد و خطری برای بیمار ندارد اما برای ایمنی بیشتر قبل از انجام رادیوگرافی به طور معمول از پوشش های سربی استفاده می گردد. به این نکته توجه داشته باشید که در دوران بارداری مخصوصا در سه ماهه اول رادیوگرافی نباید انجام شود با توجه به این نکته بیمار در هنگام ویزیت دندانپزشک در صورت بارداری باید حتما این نکته را یادآوری کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “نحوه گرفتن عکس بایت وینگ ” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید