فایل روتاری از سال ۱۹۶۰ در دندانپزشکی به کار گرفته شد. یکی از تجهیزات خیلی مهم و پرکاربرد در درمان ریشه ی دندان ها، فایل روتاری می باشد. اولین کاری که در درمان کانالهای ریشه دندان انجام میگیرد تخلیه ی کانال های ریشه دندان از مواد ملتهب و عفونت است. در گذشته درمان اندو به صورت دستی توسط یک انبر از جنس مواد ضد زنگ انجام میشده است. امروزه درمان کانالهای ریشه دندان با استفاده از فایل روتاری انجام میگیرد. فایل های روتاری از جنس نیکل و آلومینیوم ساخته میشوند.

فایل روتاری

نحوه استفاده از فایل روتاری

چالشهای پیش روی پزشکان در گذشته در درمان اندو، باریک بودن و انحنای کانالهای ریشه دندان و امکان دسترسی به کانالهای دندان برای درمان و معالجه اندو را بسیار دشوار میکرد. حتی برای دندانپزشکان حرفه ای و با تجربه نیز، در برخی از موارد این مسئله غیرممکن و دشوار بوده است. در سالهای اخیر ابزاری تولید شده تحت عنوان فایل روتاری که در درمان اندو به کمک پزشکان آمده است.

مزیتهای دستگاه روتاری عبارتند از:

  • دقت و سرعت بالا در درمان ریشه دندان
  • کاهش درد پس از درمان ریشه
  • آسان تر کردن کار دندانپزشک در درمان ریشه
  • کاهش زمان درمان ریشه دندان
  • تمیز کردن دقیقتر و راحت تر کانالها

معرفی انواع فایل روتاری

برای آشنایی با این تجهیزات به طور مختصر به معرفی این تجیزات میپردازیم.

سیستم فایل روتاری GT 8GT

این سیستم قدیمی رفته رفته با تغییر بسیار  و به روزرسانی به سیستم جدیدی تبدیل شد. این ابزار توسط Stephen Buchanan طراحی و ساخته شد و با تکنیک نفوذی کانال ریشه را آماده سازی میکند. سری این دستگاه به فرم و شکل U است و محورهایی دارد که از خرد شدن و شکافته شدن کانال ریشه جلوگیری میکند. این دستگاه سرعتی برابر با ۱۵۰ تا ۳۵۰ دور در دقیقه دارد.

سیستم k3

یک سیستم کلاسیک است که دارای نوک ثابت و زوایه های برش دهنده میباشد ک برای قسمت هایی با بالاتر از ۳۱ درجه و پایین تر از ۴۳ درجه چرخش دارند کاربرد دارد و از مزیت ها و مزیت های این دستگاه ها کاهش ابعاد فایل ها تا حدود ۵ میلیمتر اشاره دارد و سرعت آن حدود ۳۰۰ دور در دقیقه میباشد.

ویژگی سیستم فایل روتاری Hero micromege باinget

  • سری آن کوتاه تر و موتوردار میباشد
  • کاربرد متنوع تر نسبت به سری های قبلی
  • کوچک تر کردن میکروموتور
  • دسترسی به بخش های عمیق ریشه
  • استحکام بیشتر
  • میله ای بزرگ در مرکز دارند که خطر آسیب دیدگی را به دیواره های کانال تا حد خیلی زیادی کاهش میدهند
  • سرعت چرخش این سیستم حدود ۳۶۰ تا ۶۰۰ دور در دقیقه

نکات مهم استفاده از فایل روتاری

سیستم protaper

این دستگاه نسبت به سری های قبلی اصلاحات و تغییرات بیشتری در قسمت سر خود داشته اند. این دستگاه امکان دسترسی به مجراهای بلندتر را راحت و آسانتر کرده و همچنین احتمال کاهش آسیب دیدگی به کانال دندان در این سیستم باز هم کاهش یافته است.

دستگاه Mtwo

یکی از جدیدترین  فایلهای روتاری است که کار با آن بسیار ساده و راحت است که نوک سری این فایل ثابت و با تقسیم کردن سرعت بین بخشهای پایینی این فایلها عملکرد دستگاه را بهبود بخشیده است.

سیستمTwisted

سیستم جدید فایل روتاری از جنس نیکل تیتانیوم میباشد که این فایلها در این سیستم مثلثی و زاویه دار میباشند که ساختار آنها با قابلیت رویکرد گرمایشی و سرمایشی را دارد و به انعطاف پذیری فایلها کمک میکند از نظر تأثیرگذاری سه الی چهار برابر قوی تر از سایردستگاه هاست. سرعتی بالای ۵۰۰ دور در دقیقه دارد.

نکات مهم و پرکاربرد درباره استفاده از فایل های روتاری

۱.قابل ذکر است که فایل روتاری تأثیری بر موفقیت یا شکست درمان کانال ریشه دندان ( اندو) ندارد یعنی هیچ یک از ابزارهای ترمیمی باعث موفقیت در دمان نمیشود و تنها عامل موفقیت در درمان بستگی به اصول اندو، دانش و مهارت دندانپزشک در رعایت کردن تمام فاکتورهای درمان اندو دارد.

۲.برای شروع و استفاده از فایلهای روتاری این است که از کاربرد آنها هراس نداشته باشید و ترجیح آنها این است که از فایل های روتاری و ابزارها و تکنیک های جدید استفاده نکنند. این ابزارها، سرعت و کیفیت کار در درمان اصولی و صحیح را افزایش میدهند و احتمال خطای حین کار را نیز کاهش میدهند و در دندانپزشکی معاصر به کاربردن این ابزارها توصیه میشود.

۳.برای استفاده از فایل روتاری در درمان بهتر است که به جای استفاده در دندان ترمیمی روی دندان کشیده شده و روی مدل تمرین کنید.

۴.انتخاب فایل های روتاری بسته به سلیقه­ی شخصی بستگی دارد و البته مسائل اقتصادی نیز در این امر دخیل هستند، ولی برای شروع کار و استفاده از فایلهای روتاری پیشنهاد میشود که از فایلهای با تعداد کمتر و کاربرد ساده آسان استفاده شود.

۵.ابزارهایی که موتورهای کنترل تورک و قابلیت چرخش معکوس اتوماتیک دارند، کار را راحت تر کرده و صدای کمی ایجاد میکنند که باعث میشود بیماران کمتر دچار استرس واضطراب شوند ولی تجربه و مهارت دندانپزشک نیز میتواند در ایرموتور معمولی هم همین اثرات را بگذارد.

۶.اکثرا در فایل روتاری از روش کراون داون استفاده میکنند. کسانی که از روش هایی غیر از این روش مانند استپ بک استفاده میکنند که اگر قبل از به کاربردن فایل روتاری از آماده سازی کرونالی استفاده شود عمری بیشتری خواهد داشت و احتمال بروز خطا را نیز کاهش خواهد داد.

۷.برای آشنایی با فایل روتاری باید طبق دستورالعمل های ارائه شده در دفترچه ی راهنما توسط کارخانه عمل نمایید و برای استفاده از این فایلها و همچنین نتیجه گرفتن از انتخاب ابزار درست در درمان بهتر است از تجربه و دانش همکارانی که از ابزارهای پرکاربرد در درمان مورد نظر شما استفاده کردند، بهره بگیرید.

۸.تعداد دفعات استفاده از ابزار فایل روتاری را داشته باشید تا در تعداد استفاده های توصیه شده از این ابزارهای فایل روتاری در درمان استفاده نمایید و قابل ذکر است که در ابزارهای کانال های کرودار و باریک عمر این ابزارها کوتاه است.

۹.برای تشخیص و شروع درمان اندو نیاز به یک گراف اولیه داریم ولی برای استفاده از روتاری باید این گراف دقیقتر باشد.

۱۰.میتوان گفت که تمام ابزارهای فایلهای روتاری را در کانالهایی با مسیر باز وارد کرد. یعنی اگر نتوانید از فایل شماره ۱۰ یا ۱۵ را به طول کارکرد برسانید نخواهید توانست از فایل چرخشی در آن طول هم استفاده نمایید.

۱۱.بعد از هربار استفاده از فایلهای روتاری، باید آنها از لحاظ تغییر شکل وفرم ، بازشدن پیچ ها، و کوتاه تر شدن نوک فایلها را بازبینی نمایید و فایلها و ابزارهایی که  کند شده یا آسیب دیده اند را از چرخه خارج کنید و به این نکته توجه کنید که خساست و یا بی دقتی در این موارد برایتان گران تمام خواهد شد و کیفیت کار و مهارت شما را زیر سوال خواهد برد.

۱۲.مراقب اینکه فایلهای روتاری حتی در اولین استفاده از ابزارها در درمان احتمال جدا شدن ( شکسته شدن ) ابزارها وجود دارد.

۱۳.استفاده از لوبریکنت ها در به کارگیری فایلهای روتاری و اثرگذاری آنها بر تورک نظریات مختلفی وجود دارد اما نباید در هنگام استفاده از فایلهای روتاری، کانال خشک باشد.

۱۴.فایل های روتاری راحتما بعد از هر نوبت استفاده با استفاده از ماده اتوکلاو استریل نمائید و همچنین از نگهداری ابزار وفایل ها به مدت طولانی در مواد ضد عفونی کننده و محلول هیپوکلریت سدیم اجتناب نمائید.

۱۵.پس از هر بار خارج کردن فایل­ از کانال ها، حتما آن ها را توسط گاز مرطوب،تمیز کرده که این کار باعث افزایش قدرت برداشت دبری شده و احتمال جداشدن ابزار داخل کانال را کم میکند.

۱۶.هنگامی که فایل در حین کار در کانال شکست، روی خودتان مسلط باشید و دستپاچه نشوید. قبل از انجام هر کاری یک گرافی تهیه نمایید. قبل از این که مشکلات حاد شود بیمار را به همراه گراف و نامه به اندودونتیست ارجاع دهید.

نکات مهم استفاده از فایل روتاری

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم شما را با “نکات مهم استفاده از فایل روتاری ” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.