دندانپزشکی کودکان موضوع مهمی است و لازم می باشد که با استفاده از آموزش و مراقبت از دندان ها در سنین کم باعث می شود تا سلامت دندان هایشان در سنین بالاتر حفظ شود. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم در دندانپزشکی اطفال و کودکان آشنا کنیم. دندان های شیری کودک از سن شش یا هشت ماهگی شروع به رشد می کند و از سن شش سالگی دندان های دائمی رشد می کند. درادامه مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهم در نگهداری دندان های کودکانتان آشنا شوید.
نکات مهم در دندانپزشکی اطفال

هدف از دندانپزشکی کودکان چیست؟

همانطور که در ابتدا مطلب گفته شد سلامت دندان ها در کودکان نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به این موضوع رعایت نکات بهداشتی توسط والدین و کودک برای سلامت دندان هایشان بسیار مهم است. پس بهتر است بعد از رویش دندان شیری فرزند خود به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید و با دندانپزشک با استفاده از ابزار دندنپزشکی اطفال به معاینه کودک می پردازد.

نکات مهم و لازم برای دندانپزشکی اطفال 

  • آرام کردن اطفال

اولین دندان شیری کودک در سن شش ماهگی رویش می کند و تا سن ۲ تا ۳ سالگی بیست دندان شیری کودک رشد می کند . در زمان رشد دندان، کودک دچار آبریزش بینی، کلافگی می شود و بهتر است که برای آرام تر کردن او از حلقه های سرد مخصوص دندان در آوردن استفاده کنید و طبق تجویز دندانپزشک کودک می توانید از استامینوفن یا پروفن استفاده کنید. می توانید ۳ الی ۴ بار در روز از ژل های مخصوص دندان درآوردن استفاده کنید اما بیش از حد نباید از آن استفاده شود زیرا باعث مسمومیت می شود .

  • توجه به مسواک و خمیردندان

نوع مسواک و خمیر دندان کودک موضوع مهمی است که باید  در دندانپزشکی اطفال به آن توجه داشته باشید. کودک نباید از مسواک های زبر و نامناسب استفاده کند دچار مشکلاتی همچون:حسایت دندانی، سایش و تحلیل لثه می شود. علاوه بر این مسواک زدن با مسواک های زبر برای کودک حس خوبی ندارد و باعث می شود تا از این کار خودداری کند.

پس حتما برای کودک خود مسواک مناسبی خریداری کنید و توجه داشته باشید که سر آن نرم و متناسب با سایز دهان فرزند شما باشد .تا سن ۶ سالگی کودک نمی تواند ازز نخ دندان استفاده کند به همین دلیل برای او از نخ دندان استفاده کنید.

  • شستشو دهان

دندانپزشک برای معاینه فرزند از ابزار دندانپزشکی اطفال مخصوص استفاده می کند.توجه داشته باشید که اگر دندانپزشک کودک از داروی بی حسی استفاده کرد کودک لب و گونه خود را نباید گاز بگیرد. در واقع اکثر کودکان زیر ۵ سال  هنگام استفاده از بی حسی تمایل دارند لب خود را بجوند و این کار اشتباه می باشد زیرا باعث ایجاد زخمی سفیدرنگ در مخاط دهان می شود. اگر این زخم در دهان کودک شما به وجود آمد باید تا چند روز دهان او را با آب نمک یا سرم شستشو بشویید.

  • کشیدن دندان شیری

یکی از نکات مهم دیگر کشیدن دندان شیری است. اگر کودک شما دندان شیری خود را کشیده باشد باید به او یاد آوری کنید که تا نیم ساعت باید قطعه گازی که دندانپزشک داخل دهان قرار می دهد را بین دندان ها فشار دهد و از تف کردن خودداری کند .

آشنایی کودک با دندانپزشکی

  • آشنایی کودک با دندانپزشکی

یکی از نکاتی که دندانپزشکان اطفال باید به آن توجه داشته باشند، توجه به ترس و اضطراب کودکان است. به همین دلیل بهتر می باشد در جلسه اول مراجعه به کلینیک دندانپزشک هیچ اقدام خاصی انجام نشود و تنها کودک را با تجهیزات دندانپزشکی و محیط کلینیک آشنا کنید . پس از این که با کودک با محیط دندانپزشکی و دکتر خود آشنا می شود باعث می گردد تا ترس و اضطراب او کمتر شود و دندانپزشک در جلسات بعدی او را راحتتر درمان خواهد کرد.

  • فضای مناسب برای کودکان

یکی دیگر از نکات مهمی که در دندانپزشکی اطفال مهم می باشد، استفاده از فضای مناسب و شاد برای کودکان است. محیط مطب باید به گونه ای طراحی شود که کودک جذب آن شود و دارای امکانات و بازی های و سرگرمی باشد. ابزار دندانپزشکی اطفال با تجهیزات دندانپزشکی بزرگسالان متفاوت می باشد. در واقع این تجهیزات در ابعاد و اندازه های کوچک تر از حالت عادی تولید شده است.

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از فیشور سیلانت یا فلوراید تراپی باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکتان خواهد شد. پیشگیری از پوسیدگی دندان نکته مهمی در دندانپزشکی اطفال می باشد . به این دلیل که از دست دادن دندان های شیری زودتر از زمان به دلایل پوسیدگی دندان کودک ،عفونت.  باعث به هم ریختگی دندان های دائمی کودک می شود و همچنین تاثیر منفی در تغذیه کودک هم خواهد داشت.

 

رعایت نکات توسط والدین هنگام مراجعه به مطب

  1. در هنگام رفتن به مطب دندانپزشکی، کودک شما گرسنه، تشنه یا خسته یا بیمار نباشد. این موضوع برای برقراری ارتباط کودک بسیار مهم می باشد.
  2. باید این حس را در کودک خود ایجاد کنید که دندانپزشک دوست او می باشد و قصد کمک و کاهش درد و ناراحتى فرزند شما را دارد.
  3. در مورد خاطرات بد خودتان درمطب دندانپزشکی در گذشته جلوی کودک خود صحبت نکنید.
  4. اگر کودک در مورد درمان دندانپزشکی سؤال کرد، لازم نیست که توضیح کامل بدهید زیرا توضیح دقیق باعث افزایش ترس و اضطراب کودک شما می شود.
  5. از کاربرد واژه هایی مانند آمپول، سوزن، مته و غیره بپرهیزید.
  6. عدم حضور والدین در هنگام درمان در بسیاری موارد باعث می شود تا درمان کودک بسیار راحت تر صورت گیرد
  7. مشاهده جلسات درمان دندانپزشکی والدین یا خواهر یا برادر توسط کودک، قبل از جلسات دندانپزشکی، در پذیرش درمان توسط انها موثر می باشد.

خدمات دندانپزشکی اطفال

 

چه خدماتی توسط دندانپزشک اطفال ارائه می شود؟
  • معاینات دوره ای بهداشت دهان نوزاد باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می شود
  • اعلام و توصیه های مراقبتی برای پیش گیری از پوسیدگی و بیماری های دندان و لثه
  • ارائه رژیم های غذایی برای مادران و نوزادان
  • ارائه مشاوره های لازم برای سلامت دهان و دندان کودک شما
  • بررسی انواع التهاب لثه
  • درمان برای رویش مناسب و صاف دندان
  • ترمیم و اصلاح حفره های ناقص دندان
  • مراقبت و مدیریت بیماری ها همچون: عفونت لثه، جلوگیری از زخم ها
  • بررسی شرایط دهان و دندان برای مقابله با بیماری هایی همچون دیابت، آسم، نارسایی های قلبی و غیره
  • مراقبت و رسیدگی به مشکلات دندان ها مانند شکسته شدن دندان

 

ارائه ابزار دندانپزشکی اطفال توسط دنتی دنتال

در این مقاله نکات مهم دندانپزشکی اطفال را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون قصد داریم تا به شما یکی از وب سایت‌های موفق در زمینه فروش آنلاین تجهیزات دندانپزشکی را معرفی کنیم. دنتی دنتال  یکی از فروشگاه های آنلاین برتر در این زمینه می باشد. در این سایت شما به راحتی می توانید انواع ابزار و مواد ترمیمی مهم در دندانپزشکی کودکان را در انواع برند های معروف خریداری کنید.  شما با دنتی دنتال خرید آنلاین بی دغدغه را تجربه خواهید کرد.