چیزل دندانپزشکی وسیله‌ای است که برای هموار کردن، صاف‌کردن، فرم‌دهی، برداشتن و خالی‌کردن استخوان نواحی حاشیه مینای دندان استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این ابزار صاف کردن دندان‌های کج و زاویه‌دار است و نیز با برداشتن استخوان فضا برای انجام ایمپلنت آماده می‌شود.

چیزل دندانپزشکی چیست؟

ابزارهای دندانپزشکی گوناگون است و هر کدام در شرایط مختلف استفاده می‌شوند. لوازم و وسایل بسیار کاربردی هستند و دندانپزشک به وسیله این تجهیزات می‌تواند به تشخیص و درمان بیمار بپردازد. مسلم است که کاربرد هر یک با هم فرق دارد. این وسایل و لوازم باید جنس محکمی داشته باشند تا در برابر شکستگی و خم‌شدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. یکی از این ابزارهای کاربردی مورد نیاز دندانپزشکان چیزل می‌باشد که از آن برای برداشتن، کانتورکردن و صاف کردن نواحی استخوان مینای دندان در طی درمان‌های سطحی و یا جراحی‌های دندانی استفاده می‌کنند. این ابزار می‌تواند برجستگی استخوان را تغییر دهد. همانطور که بیان کردیم چیزل دندانپزشکی  وسیله ای از جنس استیل ضد زنگ است که برای فرم دهی و خالی کردن استخوان اطراف حاشیه دندان ها و همچنین برای هموار کردن آن استفاده می‌شود.

چیزل دندانپزشکی چیست

نقش و کاربرد چیزل در دندانپزشکی

همان‌طور که قبلا بیان کردیم، چیزل یک از خاص‌ترین ابزار دندانپزشکی است. استفاده از آن تاثیر بسیاری در جراحی خواهد داشت و پزشک با کمک این ابزار می‌تواند علاوه بر سرعت دادن به جراحی، نتایج موفقی را بدست آورد. این وسیله کاربردی به دلیل برداشتن و صاف کردن استخوان‌، احتمال آسیب به بافت‌های نرم مجاور از جمله زبان و لب را کاهش می‌دهد. از انواع مختلف آن برای درمان‌های کوچک و نیز انواع جراحی‌ها مانند ایمپلنت استفاده می‌شود. این وسیله برای فرآیند ایمپلنت بسیار ضروری است و اگر در دسترس دندانپزشک نباشد، در روند کار مشکل به وجود می‌آید. همچنین در کارهای مربوط به زیبایی نیز کاربرد دارد.

به وسیله چیزل دندان کج و نامرتب از بین ‌می‌رود. بنابراین در اصلاح طرح لبخند هم از آن استفاده می‌شود. فرم‌دهی سطح استخوان، پاک‌سازی، هموارکردن و خالی‌کردن استخوان از مواردی است که این ابزار آن را به خوبی انجام می‌دهد. این وسیله در سایزهای متنوعی طراحی و تولید شده است و به دلیل فرم سر آن نقش مهمی به عنوان ابزار دندانپزشکی دارد. پهنای آن‌ها با هم متفاوت است و در مواقعی برای استفاده از آن نیاز به چکش خواهیم داشت. زیرا بعضی استخوان‌های دندان با ضربه به دسته آن برداشته می‌شوند ولی بعضی دیگر را باید با چکش به آن ضربه زد تا استخوان جدا شود. بنابراین با توجه به نوع درمان و جنس استخوان می‌توان از مدل های مختلف استفاده کرد.

این ابزار نقش مهمی در دندانپزشکی ایفا می‌کند و مهم‌ترین کار آن این است که برای برداشتن و خالی کردن استخوان بخصوص در زمان ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت این ابزار یکی از ابزار جراحی دهان و فک است. سر این وسیله از یک طرف یا دوطرف به صورت شیب‌دار است. اگر چیزل از یک طرف شیب داشته باشد برای تصحیح و شکل‌دهی به استخوان و اگر این شیب از دو طرف باشد برای تکه کردن آن به کار می‌رود. همچنین برای برداشتن قسمت‌های تیز استخوان، دندانپزشک از این ابزار کمک می‌گیرد. به دلیل اینکه فرم سر آن پهن است برای برداشتن فلپ نیز از آن استفاده می‌کنند. این وسیله از جنس استیل ضد زنگ تولید می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا انواع چیزل دندانپزشکی را معرفی کنیم.

 

انواع چیزل دندانپزشکی

چیزل نیز مانند دیگر ابزار و تجهیزات دندانپزشکی انواع مختلفی دارد و به دلیل کاربردهای زیاد آن در درمان دندان، تنوع بالایی دارد. همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم، از این ابزار برای استخوان دندان استفاده می‌شود و برای انجام درمان‌هایی مانند ایمپلنت وظیفه خالی‌کردن و برداشتن استخوان را دارد. در ادامه چند مدل از پرکاربردترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • چیزل بن

چیزل بن یکی از پایه‌ای ترین نوع آن است که یک سر دارد و برای صاف‌کردن قسمت اضافی استخوان کاربرد دارد. برای هموارکردن قسمت‌هایی که نیاز به ترمیم ساده دارند از این ابزار استفاده می‌کنند. این نوع قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع خود دارد.

  • چیزل فدی

از این ابزار برای برداشتن لا‌یه‌های اضافی بین دو کانال پالاتال استفاده می‌شود. دندان‌های خلفی و قدامی فک بالا را پالاتال می‌گویند و وظیفه آن فدی برداشتن استخوان و لایه‌هایی اضافی است که در این قسمت قرار دارد و سبب مسدود شدن ریشه دندان شده است. چیزل فدی بافت نرم استخوان را برمی‌دارد.

  • چیزل فریر

 ابزاری است که فقط برای تراشیدن استخوان کاربرد دارد. برای انجام کارهایی مانند ایمپلنت، باید استخوان دندان تراشیده شود و قسمت‌های اضافی برداشته شود تا آماده ایمپلنت شود. چیزل فریر این کار را به خوبی انجام می‌دهد. قیمت آن نسبت به دیگر انواع خود گران‌تر است.

  • چیزل گاردنر بن

از این نوع برای شکل‌دهی به استخوان دندان استفاده می‌کنند. زمانی که استخوانی کج است این ابزار می‌تواند به شکل‌دادن آن کمک کند. پزشک با توجه به نوع درمان و برای صاف‌کردن استخوان کج از نوع کوچک یا بزرگ این ابزار کمک می‌گیرد.

  • چیزل کرکلند

نوع دیگری از این ابزار است که برای کار در نواحی مختلف دندان استفاده می‌شود. فرم دندان‌های تیز و زاویه‌دار توسط این نوع صاف می‌شود. این ابزار به دو صورت چپ و راست موجود است که برای نقاط چپ و راست دندان استفاده می‌شود.

انواع چیزل

ویژگی‌های چیزل دندانپزشکی

چیزل ویژگی‌هایی دارد و هر فردی که در حیطه دندانپزشکی فعالیت دارد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد. در ادامه مهم‌‌ترین خصوصیات این وسیله کاربردی را بیان می‌کنیم.

  • جنس آن از استیل و فولاد ضد زنگ است و با گذشت زمان و استفاده مداوم دچار زنگ‌زدگی نخواهد شد.
  • این ابزار قابلیت استریل در دمای ۱۳۴ درجه در دستگاه اتوکلاو را دارد.
  • از ویژگی‌های دیگر آن محکم و مقاوم بودن در برابر شکستگی، خوردگی و خمیدگی است.
  • طراحی دسته‌های آن به گونه‌ای است که پزشک در هنگام کار با آن احساس راحتی خواهد داشت و فشاری به دست وارد نمی‌کند.
  • مدرج بودن چیزل نیز یکی دیگر از ویژگی‌های آن می‌باشد.
  • این وسیله برای راحتی کار پزشک و دسترسی آن به همه نقاط دهان بیمار در سایزهای مختلفی طراحی و تولید شده است.
  • این ابزار کاربردی در دندانپزشکی به دو صورت تک‌سر و دوسر و با نوکی شیب‌دار در یک سمت یا دو سمت موجود می‌باشد.
  • گارانتی این محصول از دیگر ویژگی‌های آن است.

 

قیمت چیزل دندانپزشکی

قیمت چیزل دندانپزشکی با توجه به سایز آن، مدل، جنس و نوع برندی که خریداری می‌کنید متفاوت است. این ابزار در نوع یک‌سر و دوسر ساخته می‌شوند که دوسر گران‌تر است. چیزل دوسر به دلیل اینکه به عنوان ابزار جراحی‌ دندان کاربرد دارد، نسبت به دیگر لوازم دندانپزشکی هم‌سطح خود قیمت آن بالاتر است. محصولات دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالایی  دارند، باید جنسی مقاوم و محکم داشته باشند. ضد زنگ بودن این وسایل نیز نکته مهمی است که باید به آن دقت کرد. بنابراین باید از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر که در این حیطه تخصص دارند خریداری نمایید تا جنسی باکیفیت را تحویل بگیرید. این ابزارها به دلیل اینکه در درمان دهان و دندان بیمار نقش مهمی دارند باید به گونه‌ای باشند که حساسیت‌زا نباشند و کمترین حساسیتی برای فرد به وجود نیاورند. بنابراین باید درباره برندهای معتبری که سابقه درخشانی در زمینه ابزارهای دندانپزشکی دارند، تحقیق کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. قیمت آنها با توجه به برند ساخته شده و سری ساخت متغیر خواهد بود.

خرید چیزل دندانپزشکی

خرید آنلاین انواع ابزار جراحی دندان از فروشگاه دنتی دنتال

در این مقاله به بررسی چیزل دندانپزشکی پرداختیم و در مورد انواع آن و کاربردشان و نیز قیمت و نقش چیزل، توضیحات مختصری ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار و وسایل دندانپزشکی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید و از برندهای معتبر، با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی آن دیدن فرمایید. دنتی دنتال به شما این ضمانت را می‌دهد که جنس با کیفیت به مشتریان خود ارائه دهد. به دلیل حساسیت وسایل دندانپزشکی توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا جنس اصل تحویل بگیرید.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال کیفیت، اطمینان و آسودگی در خرید را تجربه می‌کنید.