افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را بررسی کنیم. ابزار و تجهزات دندانپزشکی در کلینیک بسیار مهم می باشد و نقش بسیار مهمی در درمان بیماران دارند. در واقع بدون آن ها دندانپزشکان و دستیاران کاری از دست آن ها بر نمی آید. با توجه به اهمیت بالا ابزار دندانپزشکی طریقه نگهداری آن ها بسیار مهم و ضروری است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نکات ویژه ای در نگهداری تجهیزات دندانپزشکی به شما بگوییم.

نکات ضروری برای نگهداری تجهیزات دندانپزشکی

در ادامه مقاله افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی لازم است که به تجهیزات دندانپزشکی به چشم یک سرمایه گذاری مالی نگاه کنید زیرا اگر آسیب ببیند و نیاز به تعمیرات و جایگزینی داشته باشد، برای شما هزینه بر خواهد بود. اکثر تجهیزات دندانپزشکی دارای قطعات ریز و کوچکی می باشند که بسیار حساس می باشند و می توانند در اثر افزایش طول عمر وسیله و استفاده مداوم آسیب ببینند. استفاده از تجهیزات ناقص و معیوب برای بیماران بسیار خطرناک می باشد و باید حتما به دستور العمل سازندگان تجهیزات دندانپزشکی توجه ویژه ای داشته باشید و طبق آیین نامه های تجهیزات دندانپزشکی آن ها را نگهداری کنید تا خطری برای بیماران شما پیش نیاید.

نکات ضروری برای نگهداری تجهیزات دندانپزشکی

اقدامات لازم برای افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی

استفاده از مکان مناسب برای تمیز کردن

اولین نکته در افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی استفاده از مکانی برای تمیز کردن ابزار دندانپزشکی می باشد و این مکان باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • محل نگهداری از ابزار آلوده
  • محل تمیز کردن ابزار و تجهیزات دندانپزشکی
  • محل بسته بندی و پکینگ تجهیزات و ابزار دندانپزشکی
  • محل استرلیزاسیون ابزار دندانپزشکی
  • محل نگهداری از ابزار تمیز

استفاده از تجهیزات و حفاظتی شخصی

برای جلوگیری از انتقال میکروب و آلودگی لازم است که از وسایلی همچون: ماسک و عینک و دستکش و روپوش شیلد و … در هنگام تمیز کردن ابزار و تجهیزات دندانپزشکی استفاده شود. سعی کنید برای تمیز کردن ابزار های برنده از دستکش های مخصوص استفاده کنید.

استفاده از تجهیزات و حفاظتی شخصی

مراحل تمیز کردن تجهیزات دندانپزشکی

جابه جایی

همانطور که گفته شد یکی از نکات افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی تمیز کردن این ابزار های می باشد که جابه جایی اولین مرحله آن است. برای جابه جایی ابزار آلوده به به محل برای تمیز کردن، آن ها را درون ظرف های مخصوص قرار دهید تا از انتقال آلودگی جلوگیری شود.

پاک کردن

  • هندپیس ها را به طور مرتب و بعد از هر بار استفاده بطور کامل تمیز کنید و پیشنهاد می شود دو بار در روز و بعد از هربار استریل کردن تمیز گردد.
  • اگر ابزاری بعد از استریل کردن به مدت طولانی استفاده نشود حتما باید دوباره تمیز شود
  • برای استفاده از هندپیس ها در ابتدا آن ها را  بطور کامل تمیز کنید و سپس آن ها را از شلنگ پوار آب و هوا جدا کنید.
  • برای شستشو هندپیس ها قبل از استریل کردن، قسمت بیرونی آن را کاملا با برس و آب گرم تمیز کنید.
  • برای ضدعفونی کردن هندپیس از محلول شیمیایی استفاده نشود. زیرا این کار باعث زنگ زدن قسمت های فلزی هندپیس می شود.
  • برای تمیز کردن هندپیس، توربین آن را جدا نکنید.
  • محل های اتصال ابزار و تجهیزات دندانپزشکی را با پنبه و الکل تمیز کنید در غیر این صورت ممکن است غوطه وری و یا پاشش اسپری با حلقه های اتصال آسیب برساند.
  • برای تمیز کردن سطوح فیبر نوری از الکل و دستمال تمیز استفاده کنید.

روغن کاری

روغن کاری

از نکات دیگر که برای افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی انجام دهید، روغن کاری می باشد که دارای مراحل زیر است.

از اسپری روغن با کیفیت و مخصوص برای روغن کاری استفاده کنید استفاده از روغن نامناسب باعث آسیب رساندن به تجهیزات دندانپزشکی می شود.

حتما قبل از استفاده از اسپری روغن حتما آن را تکان دهید و با زاویه مناسب اقدام به روغن کاری تجهیزات و ابزار دندانپزشکی کنید.

حتما روغن کاری ابزار و تجهیزات دندانپزشکی را بطور مقطعی انجام دهید تا از سرمازدگی جلوگیری شود.

در هنگام روغن کاری تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اسپری روغن را بطور طولانی و ممتد نگه ندارید، مدتی روغن را اسپری کنید و سپس قطع کنید .

از آنجایی که اسپری روغن علاوه بر روان کردن، تمیز هم میکند وجود مواد تمیز کننده باعث سرد شدن و حتی تشکیل برفک بر روی ابزار دندانپزشکی شود که با روغن کاری میتوان از آن جلوگیری کرد.

چنان چه در زمان اسپری کردن روغن سیاه مشاهده کردید بهتر است انقدر اسپری کردن را ادامه دهید تا روغن سیاه از بین برود.

قبل و بعد از استفاده از اتوکلاو برای استریل کردن تجهیزات و ابزار دندانپزشکی حتما آن ها را روغن کاری کنید.

برای روغن کاری هندپیس و آنگل و اندولیف و ایرموتور حتما از طرف مشخص شده جهت این کار استفاده کنید.

استریل کردن

برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی لازم است که از دستگاه اتوکلاو استفاده کنید اما توجه داشته باشید که هیچ گاه دستگاه اتوکلاو را آن قدر پر از وسایل نکنید، چیدمان را به گونه ای انجام دهید که ابزار ها بر روی هم انباشته نشود. به این صورت عمل استریل کردن و اتوکلاو به درستی و کامل انجام می شود.

استریل کردن

بسته بندی

استریل کردن ابزار دندانپزشکی بدون بسته بندی آن ها فایده ای ندارد. به این دلیل که تجهیزات دندانپزشکی بعد از استریل شدن اگر در بسته بندی مخصوص قرار نداشته باشد دوباره آلوده می گردد. پک های دندانپزشکی باعث می شود تا ابزار و تجهیزات دندانپزشکی بعد از استریل شدن تا زمان استفاده بعدی استریل باقی بماند.

دلایل خراب شدن تجهیزات دندانپزشکی

علاوه بر این که نکات افزایش طول عمر تجهیزات دندانپزشکی را به شما گفتیم، لازم است تا با دلایل خرابی ابزار های دندانپزشکی هم آشنا شوید:

  • غوطه ور شدن در مواد ضدعونی کننده
  • استفاده از فرزهای فرسوده و کهنه
  • فشار هوای نا مناسب
  • ضربه خوردن
  • قرار دادن در اتوکلاو بدون پوشش و پک مخصوص
  • روغن کاری نکردن منظم
  • فشار آوردن بیش از حد به فرز در هنگام کار با توربین

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.

محصولات مشاهده همه