سفیدکردن دندان در مطب دندانپزشکی و در خانه از انواع بلیچینگ می‌باشند. هر کدام از این روش‌ها مزایای خود را دارند و اگر زیر نظر پزشک متخصص انجام شوند، نتایج مثبتی در پی خواهند داشت و سبب سفیدشدن و زیباتر شدن دندان‌ها می‌شوند. بلیچینگ در مطب طی یک یا دو جلسه انجام می‌پذیرد و بلیچینگ در خانه به زمان بیشتری نیاز دارد.

معرفی انواع بلیچینگ دندان

همه افراد دوست دارند که دندان‌های سفید و منظمی داشته باشد. امروزه سفیدکردن دندان‌ها یکی از روش‌های محبوب است. رنگ دندان در اثر گذشت زمان و با خوردن و آشامیدن بعضی مواد غذایی تغییر می‌کند و نیاز به سفیدشدن دوباره خواهد داشت. بلیچینگ دندان یک روش غیر ترمیمی است که برای سفیدشدن دندان کاربرد دارد. بلیچینگ روشی سریع در دندانپزشکی است که زردی، لکه و تیرگی را از بین می‌برد و جذابیت و زیبایی و نیز حس اعتماد به نفس را در فرد به وجود می‌آورد. در این روش از ماده سفیدکننده به نام پراکسید هیدروژن با غلظت زیاد استفاده می‌شود که با نفوذ به دندان و در زمان کوتاهی باعث سفیدشدن آن خواهند شد. قبل از انجام این کار باید به طور کامل از اینکه بلیچینگ چیست و چه کاربردی دارد آگاهی داشته باشید.

بلیچینگ را می‌توانید به دو روش انجام دهید. روش اول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود که فرد تمامی مراحل را زیر نظر پزشک متخصص می‌گذراند و روش دوم انجام بلیچینگ در خانه است که فرد باید برای قالب‌گیری و توضیحات پزشک یک جلسه به مطب مراجعه کند و بقیه مراحل را طبق دستور پزشک و با دقت بسیار در خانه انجام دهد. بعد از انجام این روش‌ها با مراقبت‌های بعد از بلیچینگ، دندان‌ها به مدت ۶ ماه الی ۲ سال یا بیشتر سفید می‌ماند. مراقبت‌های بعد از بلیچینگ بسیار مهم است و باید آن را رعایت کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. با انجام آن شما می‌توانید دندان‌های سفیدی داشته باشید و چهره‌ای جذاب را تجربه کنید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا شما را با علت تغییر رنگ دندان‌ها و نیاز به بلیچینگ آشنا کنیم سپس انواع بلیچینگ را به طور کامل بیان کنیم. همچنین نکاتی را درباره مراقبت‌های بعد از آن و نیز مزایا و معایب بلیچینگ دندان شرح دهیم.

teeth bleaching

علت تغییر رنگ دندان و نیاز به بلیچینگ

دندان‌ عضوی از بدن است که نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد. به دلیل اینکه وظیفه خرد کردن و جویدن انواع مختلفی از مواد غذایی به عهده دندان‌ها می‌باشد، دچار تغییر رنگ خواهد شد. عوامل بسیاری سبب می‌شوند که دندان‌ها تغییر رنگ دهند و رو به زردی بیاورند. در مواقعی نیز رنگ دندان‌ها رو به تیرگی می‌رود و لکه‌هایی نیز روی آنها نمایان می‌شود. مهم‌ترین عللی که در تغییر رنگ دندان‌ها نقش دارند، عبارتند از:

  • گذشت زمان یکی از دلایلی است که سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
  • مصرف انواع غذاها و نوشیدنی‌ها روی دندان تاثیر می‌گذارد و سبب از بین رفتن رنگ سفید دندان می‌شود.
  • مصرف زیاد نوشابه، قهوه، چای و نوشیدنی‌هایی از این قبیل از دیگر دلایل تغییر رنگ دندان‌ها می‌باشد.
  • عدم استفاده مداوم از مسواک نیز سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
  • افراد سیگاری نیز معمولا دندان‌های زرد و تیره‌ای دارند.

انواع روش های بلیچینگ کدامند؟

  1. بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی
  • یکی از انواع بلیچینگ، انجام آن در مطب است که در این روش فرد کل طول درمان را در مطب انجام می‌دهد و به دلیل اینکه مراحل بلیچینگ در کلینیک انجام می‌شود، در نتیجه خیال فرد از نتیجه آن نیز راحت است.
  • ماده بلیچینگ بعد از قالب‌گیری پزشک به مدت یک ساعت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. سپس با دستگاه مخصوصی و با نور آبی روی دندان‌ها تابانده می‌شود.
  • میزان سفیدی به نظر و رای فرد بستگی دارد و بهتر است قبل از انجام آن به رنگ پوست خود نیز توجه کند.
  • معمولا کار بلیچینگ در مطب در یک جلسه انجام می‌شود و در صورت نیاز و با نظر پزشک جلسه دوم هم انجام خواهد شد.
  • مشورت با پزشک نیز از عواملی است که می‌تواند در نتیجه آن تاثیر مثبتی بگذارد. مدت زمان انجام بلیچینگ در مطب دو جلسه می‌باشد و دوام و ماندگاری آن نسبت به روش خانگی بیشتری است.۲-بلیچینگ دندان به روش خانگی
  • ابتدا دندانپزشک بعد از معاینه دندان ها و تشخیص سالم بودن آنها از فک بالا و پایین دندان شما قالب گیری می‌کند.
  • بعد از قالب گیری، تری مخصوص به فرد که از جنس پلاستیکی و نرم است همراه با ماده بلیچینگ و آموزش های مورد نیاز به شما تحویل می‌دهد.
  • معمولا طول درمان بلیچینگ در خانه ۲ هفته است و در طول روز فرد باید بین ۴ تا ۶ ساعت قالب را روی دندان خود قرار دهد.
  • میتوانید در طول روز به مدت دو بار از قالب بلیچینگ استفاده کنید.
  • اگر در هنگام قرار دادن تری در دهان مقداری ماده از آن خارج شد حتما آن را با دستمال پاک کنید تا به لثه تماس نداشته باشد.
  • در مدت زمان استفاده از تری از مصرف مواد غذایی رنگی استفاده نکنید.
  • بعد از اتمام کار با تری حتما دندان های خود را مسواک بزنید و در آخر یک هفته بعد از انجام بلیچینگ حتما به دندانپزشک برای بررسی دندان هایتان مراجعه نمایید.

انواع بلیچینگ

کدام روش بلیچینگ بهتر است؟

همان‌‌طور که ذکر شد انواع بلیچینگ را می‌توان در مطب و خانه انجام می‌شود. انتخاب نوع آن نیز به شرایط بیمار بستگی دارد. امکان دارد فرد به دلایل مختلفی نتواند به مطب مراجعه کند و مجبور به انجام آن در خانه شود که در این صورت می‌تواند تحت نظر پزشک و با به کارگیری توصیه‌های آن نسبت به انجام بلیچینگ در خانه اقدام کند. انجام این کار در خانه باید با دقت زیادی صورت بگیرد تا به دندان یا لثه آسیبی وارد نکند. توصیه ما این است که بلیچینگ در مطب انجام شود. به این دلیل که در تمام مراحل آن پزشک متخصص همراه بیمار است و در صورت بروز هر مشکل یا ایجاد حساسیت، تخصص و تجربه پزشک است که به کمک فرد می‌آید. همچنین انجام بلیچینگ در مطب نتیجه سریع‌تری خواهد داشت. مهارت و دانش دندانپزشک سبب می‌شود که نگرانی از نتیجه کار نداشته باشید. هزینه بلیچینگ دندان نیز سبب می‌شود که بعضی افراد انجام آن را در خانه ترجیح دهند که این روش نیز با توضیحاتی که داده شد، می‌تواند روش مناسبی باشد.

مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

انجام بلیچینگ چه در مطب و چه در خانه نیازمند مراقبت است. برای اینکه دندان‌های شما بعد از بلیچینگ مدت بیشتری سفید بماند باید به نکاتی توجه کنید.

  • مسواک زدن به طور مداوم سبب می‌شود که دندان‌ها سفیدی خود را حفظ کنند و به سرعت از بین نروند. همچنین مسواک باعث می‌شود که دندان‌های درخشانی داشته باشید. در مورد برند خمیر دندان حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف نوشابه، قهوه، چای پررنگ و مواد رنگی را به حداقل برسانید و در صورت استفاده بعد از آن دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • بعد از انجام انواع بلیچینگ چه در مطب و چه در خانه، از مصرف سیگار و قلیان خودداری نمایید.
  • مصرف زیاد آب یکی دیگر از روش‌هایی است که سبب می‌شود رنگ سفید دندان‌ها ثابت بماند. زیرا آب به تثبیت رنگ دندان کمک می‌کند.
  • بهتر است بعد از انجام بلیچینگ با دندانپزشک خود در ارتباط باشید تا در صورت لزوم بتوانید از پزشک خود کمک بگیرید.

مزایای بلیچینگ دندان

  • بلیچینگ یکی از روش‌های ساده و سریع برای سفیدکردن دندان است که نتایج آن در کوتاه‌ترین زمان قابل مشاهده می‌باشد.
  • این روش یکی از بی‌خطرترین روش‌ها برای سفیدکردن دندان می‌باشد.
  • ایمن بودن روش بلیچینگ یکی دیگر از مزایای آن است که آسیبی به لثه و دهان نمی‌رساند.
  • انجام بلیچینگ سبب می‌شود که ابتدا جرم و پلاک از روی دندان برداشته شود و دندان‌ها استحکام بیشتری داشته باشند.

معایب بلیچینگ دندان

  • انجام دادن انواع بلیچینگ چه در مطب صورت بگیرد و چه در خانه باشد، برای بعضی افراد حساسیت در لثه را به وجود می‌آورد که بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کند.
  • بلیچینگ به صورت دائم نمی‌ماند و به مرور زمان از بین می‌رود.
  • در بعضی مواقع بلیچینگ نتیجه مطلوبی برای دندان‌هایی که لکه‌های قوی دارند، نخواهد داشت.

بلیچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

بلیچینگ برای بیشتر افراد مناسب است و فقط برای کسانی که بیماری‌های خاصی دارند یا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. همچنین برای کسانی که دندان و لثه‌های حساسی دارند، توصیه می‌شود این کار را زیر نظر پزشک و در مطب انجام دهند. بلیچینگ خانگی برای این افراد مناسب نمی‌باشد. گاهی نیز ممکن است به علت بیماری فرد، پزشک انجام بلیچینگ را تجویز نکند و آن را مناسب دندان فرد نداند. افرادی نیز که دندان‌های پرشده دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند، زیرا بلیچینگ روی دندان پرشده نسبت به دیگر دندان‌ها سفیدتر خواهد شد. قبل از انجام بلیچینگ حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

خرید آنلاین انواع برندهای بلیچینگ و تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله درباره انواع بلیچینگ مطالبی را بیان کردیم. همچنین در مورد مزایا و معایب بلیچینگ توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار دندانپزشکی و نیز انواع مواد بلیچینگ از برندهای معتبر و خرید آن با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از دیگر تجهیزات دندانپزشکی در این مجموعه دیدن فرمایید. این مجموعه محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.