با انواع فرز دندانپزشکی آشنا هستید؟ زمانی که صبحت از این ابزار دندانپزشکی به میان می آید، آن ها در اشکال، اندازه ها و مدل های مختلف تصور می کنیم. هر کدام از فرزها برای مزایای خاصی هستند که با هدفی مشخص استفاده می شوند، اما انتخاب صحیح فرز برای موفقیت بیشتر در زمینه فعالیت های دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. 

فرزهای دندانی ظاهری شبیه مته دارند که هنگام قرار گیری روی هندپیس در سریع ترین سرعت ممکن به چرخش در می آیند و برای برش دادن، کندن، ساییدن و … ابزاری منحصربه فرد و کاربردی هستند. همچنین برای صاف کردن و برداشتن قسمت های اضافی  ترمیم های فلزی مانند آمالگام و ترمیم های همرنگ دندان مانند کامپوزیت استفاده می شوند. امروزه انواع فرزها در جنس، سایز و ابعاد مختلف در بازار موجود است که با توجه به نیاز دندانپزشک و نوع درمان انتخاب می شوند.

 

فرز دندانپزشکی

فرزهای دندان چه ابزاری هستند؟

فرزها بخش ضروری دندانپزشکی عمومی است که توسط دندانپزشکان برای برش دقیق تر استفاده می شود و به عنوان ابزارهای چرخشی برای بخش های مختلف درمانی طراحی شده اند. طیف گسترده ای از اشکال و اندازه های آن به خوبی بافت های سخت دندان مانند مینا یا استخوان را برش می دهد و برخی مدل ها دارای دو یا چند تیغه لبه تیز هستند.

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی، ترمیم دندان با دستگاه های مختلفی روبرو شده است که انواع فرز دندانپزشکی نیز طیف وسیعی از گزینه ها را برای آن انجام روش های دندانپزشکی ارائه می دهد. معمولا فرزها با استحکام فوق العاده، کیفیت بالا و از جنس فولاد طراحی شده اند که حاوی سر تیغه ای هستند. این ابزار برای بریدن بافت می چرخد و در انتها به انواع هندپیس متصل می شود.

 

انواع فرز دندانپزشکی چیست

 

انواع فرز دندانپزشکی؛ از تراش تا استیل

فرزها یا همان مته دندانپزشکی با سرعت بسیار بالا و اصطحکاک بسیار کم روی سطوح سرسخت دندان قرار می گیرد. این ابزار برای اولین در سال ۱۸۹۱ ساخته شد و گزینه بسیار اقتصادی برای آماده سازی حفره های دندان است. معمولا فرز در سرعت های پایین برای قسمت عاج دندان کاربرد دارد و در سرعت های بالا برای قسمت های سرسخت تر مانند مینا دندان استفاده می شود. نحوه استفاده از فرز دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت ایجاد لرزش و حرارت بیش از حد، نتیجه کار تغییر پیدا می کند و باعث احساس ناراحتی بیمار می شود.

آشنایی با انواع فرز دندانپزشکی و کاربرد آن ها

  • فرز تراش

فرز تراش همانطور که نامش مشخص است برای تراشکاری و ایجاد برش روی سطح دندان طراحی شده است که تهیه آن برای هر دندانپزشکی ضرورت دارد. این دستگاه را می توان در کیفیت، شکل، جنس و برندهای مختلفی تهیه کرد که انتخاب درست آن موجب افزایش کیفیت کار و تسلط بهتر دندانپزشک می شود.برای خرید فرز تراش و مشاهده قیمت به لینک فوق مراجعه نمایید. 

 

فرز تراش دندانپزشکی

 

  • فرز آنگل کارباید

فرز آنگل کارباید برای برداشتن عاج پوسیده طراحی شده است و مقاومت بسیار خوبی در برابر دمای بالا دارد. معمولا سرعت چرخش این ابزار بسیار کم است. زیرا میزان دمای کمتری به عاج وارد شود.

کارباید یکی از پرطرفدارترین ابزارها میان انواع فرز دندانپزشکی است که از فلز تنگستن ساخته می شود. این فلز بسیار سرسخت است و به راحتی می تواند برش های بسیار تیزی ایجاد کند. کارباید برای جداسازی مواد ترمیمی مانند کامپوزیت های هیبریدی نیز پیشنهاد می شود که در آخر، نتیجه کار بسیار تمیز و بدون ایراد است. از دیگر کاربردهای فرز می توان به آماده سازی حفره های دندانی، جداسازی مواد قدیمی پرکننده و ایجاد فاصله بین دندان های بهم چسبیده اشاره کرد.

فرز آنگل کارباید

  • فرز فیشور کارباید 

فرز فیشور ابزاری پرکاربرد است که با کمک آن می توان مینا و عاج دندان را برداشت. این ابزار با سری بسیار تخت آن قابل شناسایی است.

  • فرز سرامیکی 

فرز های سرامیکی برای برداشتن آمالگام کهنه دندان و تراش دادن پوسیدگی دندان بهترین انتخاب هستند. این مدل فرزها دارای مقاومت بالایی هستند و در برابر ضربه و فشار، استحکام ایده‌آلی از خود نشان می دهند. همیشه ترمیم دندان به حذف کامل مواد ترمیمی قبلی و پوسیدگی دندان بستگی دارد و در صورتی که این عملیات به خوبی و در بالاترین سطح کیفیت انجام شود ریسک کمتری دارد و سلامتی مینای دندان حفظ می شود.

البته نتیجه کار ممکن است نسبت به فرزهای کاربایدی به پرداخت بیشتری نیاز دارد.

 

فرز سرامیکی

 

  • فرزهای پلیمری

از دیگر انواع فرز دندانپزشکی رایج، مدل های پلیمری است که برای رفع پوسیدگی های عمیق کاربرد دارد. گاهی اوقات رفع پوسیدگی با استفاده از ابزار کارباید و سرامیکی ممکن است منجر به برداشت اضافی از نسج دندان شود و احتمال باز شدن پالپ نیز وجود دارد. نسخه های ابتدایی این مدل فرز هنگام استفاده در سرعت های بالا موجب تخریب شدند. اما امروزه فرزهای نسل دوم ساخته شده از پلاستیک باکیفیت تر در سرعت های بالای ۴۰۰۰ دوز بسیار مناسب هستند. فرزهای پلیمری با سختی کمتر از مینا و عاج و بیشتر از نسج پوسیده موجب برداشتن نسج پوسیده بدون آسیب دیدگی نسج سالم دندان شده است.

  • فرزهای الماسی

این مدل فرز دندانپزشکی طراحی شده از ذرات ریز زاویه دار و نوک تیز و ماده بسیار سرسخت الماس گزینه مناسبی برای تراش بافت مقاوم دندان است. نحوه استفاده درست از این ابزار بسیار اهمیت دارد و به افزایش طول عمر آن بسیار کمک می کند. معمولا انواع فرزهای الماسی برای رفع اجسام شکننده مانند مینا و سرامیک مناسب ترند و درجه زبری یا نرمی آن با توجه به نوع درمان انتخاب می شود. همچنین با طول عمر فوق العاده و کارایی ایده آل در اندازه ها و اشکال مختلف طراحی شده است. برای شماهده قیمت و خرید فرز الماسی به لینک فوق مراجعه نمایید. 

 

فرز الماسی

 

  • فرزهای استیل

فرزهای استیل در سال ۱۸۹۱ به عنوان اولین فرزهای دندانپزشکی ساخته شدند و به عنوان ابزاری کاربردی و مثقرون به صرفه برای محیاسازی حفره های دندانی و تخلیه دندان استفاده می شود. این ابزار در سرعت های پایین عاج را به راحتی در بر می گیرد. اما در سرعت های بالا باعث لرزش و حرارت زیاد می شود و ناراحتی بیماری و خستگی دندانپزشک را به دنبال دارد.

  • فرز تیرکاوان، بهترین و مرغوب ترین ابزار دندانپزشکی ایران!

اگر بخواهیم یکی از مرغوب ترین فرزهای دندانپزشکی را معرفی کنیم، تنها تیزکاوان به ذهن ما می آید. این برند براساس استانداردهای روز دنیا و تحقیقات صنعتی ایران زیر نظر مرکز متالوژی رازی و وزارت صنایع و وزارت بهداشت و درمان و اداره کل تجهیزات پزشکی با کیفیت ترین انواع فرز دندانپزشکی را تولید کرده است و از بهترین المان ۱۰۰ درصد طبیعی برای ساخت محصولات استفاده می کند. از جمله مزایای فرز تیزکاوان می توان به آماده سازی کانال، تاج دندان و خالی کردن پر کننده های قدیمی اشاره کرد که میان دندانپزشکان بسیار شهرت دارد.

 

دسته بندی فرزها براساس توانایی برندگی، از پرقدرت ترین تا زبرترین

قدرت انواع فرز دندانپزشکی با توجه به نوارهای رنگی روی بدنه آن ها مشخص می شود که زبرترین مدل ها دارای نوار مشکی و نرم ترین آن ها با نوار سفید مشخص می شود. به طور کلی، میزان برندگی ابزارها از زبرترین تا نرم ترین به ترتیب رنگ های مشکی، آبی، سبز، قرمز، زرد و سفید قابل تشخیص است.

 

دسته بندی فرزهای دندانپزشکی

 

قیمت این ابزارهای پرکاربرد و همه کار چقدر است؟

قیمت فرز دندانپزشکی با توجه به مدل، ابعاد، جنس، کیفیت و برند انتخابی مشخص می شود. معمولا ابزارهای ساخته شده بر پایه متریال های با کیفیت و درجه یک قیمت بالاتری دارند و هر چقدر استحکام و مقاومت فرز بیشتر، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

 

خرید فرزهای دندانپزشکی از دنتی دنتال، مرغوب ترین ها را از ما بخواهید!

بدون فرزها عملا اقدامات دندانپزشکی بی نتیجه است و هر کدام از درمان ها با شکست مواجه می شود. پس بسیار اهمیت دارد که برای خرید انواع فرز دندانپزشکی همانند دیگر تجهیزات از مجموعه ای معتبر کمک بگیرید؛ مجموعه ای که بهترین خدمات را ارائه دهد و کیفیت محصولات را تضمین کند.

 یکی از بهترین و باتجربه ترین فروشگاه ها، فروشگاه اینترنتی خرید تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال است که شرایط ویژه ای برای مخاطبین ارائه می دهد و تمام محصولات آن درجه یک و اصل است. این فروشگاه برای جلب اطمینان مخاطبین، بازگشت کالا بعد از ۷ روز را امکان پذیر ساخته است و بهترین قیمت را تمام محصولات در نظر می گیرد.

برای کسب اعتماد کامل کافی است نگاهی به صفحه محصولات بزنید.