این روزها دندانپزشکی با پیشرفت‌های زیادی مواجه بوده که در چند سال اخیر روش های درمانی مختلف به آن اضافه شده است. انواع پیزوسرجری نیز از جمله مهمترین دستگاه های اضافه شده به روش های درمانی دندانپزشکی است که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. اولین دستگاه پیزو برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ بر پایه مکترون ارائه شد که تحولی شگفت در جراحی های استخوان و دندان ایجاد کرد. با کمک این دستگاه برداشت استخوان فک و دندان با حداقل ترین آسیب امکان پذیر است و جراح دندان نیز تحت شرایط کاملا ایده آل با کمترین فشار و ضربه بافت مورد نیاز را جدا می کند.

برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه و کاربردهای آن ها پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پیزوسرجری چیست و  دقیقا چکاری انجام می دهد؟

این دستگاه ابتدا برای حذف جرم های انباشته روی دندان ها استفاده می شد، اما کم کم با ساخت موتور پیزوسرجری، عملکرد آن به طور کلی تغییر کرد و در زمینه جراحی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مهم ترین قابلیت انواع پیزوسرجری تولید نوسانات در فرکانس های بالا و ارتعاشات مکانیکی اولتراسونیک است که بسیار پرقدرت می تواند استخوان را جدا کند. نحوه کار با این دستگاه بدین صورت است که با تولید دو نوسان در جهت یکسان با فرکانس های متفاوت، نوساناتی با انرژی بالا تولید می کند.

انواع پیزوسرجری

دستگاه پیزو برای ایجاد برش های میکرومتری طراحی شده است که جراحان دندان با بهره مندی از آن توانایی برش های دقیق را بدست می آورند و حین جراحی با کمترین حجم خونریزی مواجه خواهند شد. همچنین سازگاری این دستگاه با بدن بسیار بالا است و استفاده از آن باعث کاهش آسیب دیدگی می شود. در موارد زیر با چند نمونه از دستگاه های پرطرفدار جراحی استخوان آشنا می شوید:

  • پیزوسرجری سری US-II LED ؛ طراحی عالی

این دستگاه نسل جدید انواع پیزوسرجری است که با توان عالی ۲۰ درصد طراحی می شود و از صفحه نمایش بزرگ بهره مند است. محدود فرکانسی سری US-II LED نیز بین ۲۴ و ۳۶ کیلو هرتز است که همراه با قابلیت های فوق العاده مانند دو هندپیس نوری قابل اتوکلاو و سر قلم های مختلف ارائه می شود.

  • پیزوسرجری وودپکر؛ محبوب در کل دنیا

این مدل یکی دیگر از خوشنام ترین محصولات موجود در بازار است که از نظر ظاهری بسیار خاص و زیبا طراحی می شود و به عنوان یکی از قوی ترین دستگاه ها در کل دنیا طرفدار دارد. برند وودپکر دارای صفحه نمایش تاچ است که این ویژگی بر زیبایی آن می افزاید و عملکرد جراح را دوچندان می کند. از دیگر ویژگی های آن می توان به هندپیس و سیستم ایریگیش با قابلیت اتوکلاو اشاره کرد. همچنین پدال چند کاره آن به بهبود عملکرد جراح حین جراحی بسیار کمک می کند.

  • پیزوسرجری مکترون

دستگاه مکترون یکی دیگر از انواع پیزوسرجری پرطرفدار جراحان دندان است که کاربری آسانی دارد و در ایمنی کاملا ایده آلی طراحی شده است. این دستگاه ساخت کشور ایتالیا دارای فرکانس ارتعاش حدود ۲۴ ال ۳۶ هرتز دارد و امکان جداسازی هندپیس آن وجود دارد. همچنین تحت استانداردهای جهانی مانند FDA، ISO و CE ساخته می شود که برای ایجاد برش های مختلف استخوان و بسیاری از جراحی ها کاملا مناسب است.

کاربرد این دستگاه حرفه ای و پرقدرت 

انواع پیزوسرجری مورد استفاده توسط دندانپزشکان براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید می شود که زمینه ایمپلنت دندان و بازسازی استخوان فک کاربرد دارد. از این روش برای جراحی استخوان و کاشت دندان استفاده می کند که هیچ شباهتی با روش های قدیمی برای برداشت استخوان ندارد و از راهکار چرخشی برای اعمال حفره استفاده نمی کند. در ادامه با دیگر کاربردهای این دستگاه حرفه ای آشنا می شوید:

  • جراحی لثه؛ حذف بافت عفونی

از پیزوسرجری با سری های به صورت اسکیلر برای برداشت بافت های عفونی استفاده می کنند و با کمک آن جراحی لثه بسیار ساده و راحت تر می شود. همچنین به طور همزمان اسپری شدن آب انجام می شود و روند درمانی پیش می رود. به همین دلیل، تمیز کردن لثه بدون احساس درد و ناراحتی قابل انجام است.

  • حذف نقایص استخوان

از سری های الماسی دستگاه پیزو برای از بین بردن نقص های استخوان میان دندان استفاده می کنند و با کمک آن می توان اضافات استخوان را حذف نمود.

  • برداشتن بلاک های استخوان

 از انواع پیزوسرجری می توان برای حذف بلاک های استخوان استفاده کرد که برای اجرای این کار وسایل چرخشی پیشنهاد می شود. با کمک این ابزار حجم استخوان کاهش پیدا می کند و در عین حال، موجب نکروز بافت ها خواهد شد.

  • سینوس لیفت

عملکرد دستگاه پیزوسرجری در جراحی سینوس لیفت بسیار عالی است و از پاره شدن غشا سینوس جلوگیری می کند. جالب است بدانید احتمال پاره شدن غشا سینوس با وسایل چرخشی حدود ۳۰ درصد و با پیزو تنها حدود ۷ درصد است. همچنین با کمک اسپری آب نیز می توان برای تمیز کردن ناحیه تحت درمان استفاده کرد.

  • ساخت حفره ایمپلنت دندان

با کمک این تکنولوژی می توان حفره لازم برای کاشت ایمپلنت را ایجاد کرد و در مقایسه با وسایل چرخشی احتمال آسیب دیدگی استخوان کاهش پیدا می کند. به همین دلیل، متخصصان با تجربه ایمپلنت ترجیح می دهند از پیزو بهره مند باشد.

  • افزایش طول تاج دندان

گاهی اوقات برای تغییر حالت لثه و افزایش طول دندان ها از ابزار پیزوسرجری استفاده می کنند که نمایان بودن دندان برای اجرای برخی درمان ها مانند پروتز و ترمیم اهمیت فراوان دارد. با استفاده از این ابزار برداشت استخوان بدون آسیب دیدگی انجام می شود و افزایش طول عاج را شاهد خواهیم بود.

مزایای استفاده از دستگاه؛ ساده سازی برش استخوان

  • با کمک انواع پیزوسرجری، امکان برش های میکرونی محقق می شود. به همین دلیل، احتمال خونریزی کمتر خواهد شد و کمتر آسیبی به بافت های اطراف وارد خواهد شد.
  • یکی دیگر از مزایای دستگاه پیزوسرجری، مراقبت از عصب های دندان است که حین جراحی احتمال آسیب دیدگی عصب کاهش پیدا می کند.
  • سیستم آبرسانی این دستگاه، از ایجاد گرمای بیش از حد جلوگیری می کند و احتمال بروز عفونت را کاهش می دهد. زیرا دمای زیاد حین جراحی ایجاد عفونت را به دنبال دارد و ممکن است احساس درد و ناراحتی بیمار را افزایش دهد.
  • کاهش دوران نقاهت یکی دیگر از اثرات بی نظیر این دستگاه است. زیرا میزان زخم ها و برش استخوان با استفاده از دستگاه کمتر است و بیماران سریع تر به حالت عادی و سلامتی دهان و دندان برمی گردند.

قیمت این دستگاه برش دهنده استخوان دندان چقدر است؟

قیمت پیزوسرجری با توجه به عوامل مختلفی مانند برند، کیفیت، دقت و تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن مشخص می شود که هر چقدر دستگاه حرفه ای و دقیق تر طراحی شده باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. همچنین فروشگاه های مختلف براساس خدمات پس از فروش هزینه متفاوتی برای دستگاه های مختلف در نظر می گیرند و دندانپزشکان ابتدا باید فروشگاه مطمئن و معتبر را برای تهیه این دستگاه انتخاب کنند. سپس به فکر کسب اطلاع دقیق در مورد هزینه نهایی باشند.

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال، تجربه جراحی دقیق و حرفه ای دندان

جراحی یکی از اقدامات حیاتی دندانپزشکان است که حین انجام آن باید دقت و مهارت کافی را داشته باشند. یکی از پیشنهادهای کمک کننده در اجرای جراحی رضایت بخش، خرید پیزوسرجری است. اما از کجا می توان این دستگاه را با کیفیت ایده آل خریداری کرد؟

فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین و باتجربه ترین فروشگاه های سراسر کشور است که بهترین و باکیفیت ترین محصولات و ابزارهای مورد نیاز در این حوزه را ارائه می دهد و اصل بودن تمام محصولات را تضمین می کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد انواع پیزوسرجری کافی است به صفحه محصولات دنتی دنتال مراجعه کنید، مطمئنا متوجه شرایط بی نظیر برای خرید خواهید شد.