از مهم ترین عوامل درمان ریشه دندان، تعیین طول کانال ریشه می باشد. این کار توسط ایپکس لوکیتور انجام می شود. اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر یکی از ابزار های دندانپزشکی در درمان ریشه دندان می باشد. این وسیله جز تجهیزات دندانپزشکی ضروری و کاربردی می باشد و دقت بالا این وسیله باعث شده است تا استفاده از این ابزار را برای دندانپزشکان که کار اندو انجام می دهند به یک نیاز تبدیل می کند. این وسیله می تواند کیفیت درمان شما را تا حد زیادی ارتقا دهند و اپکس لوکیتور باعث می شود تا از استرس کار اندو کاسته شود. در واقع اپکس فایندر امروزه به یک وسیله کاربردی و مهم در اندودانتیکس تبدیل شده است و با توجه به اهمیت بالا این وسیله باید در هنگام خرید آن دقت داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا بهترین مارک اپکس لوکیتور را به شما معرفی کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاربرد اپکس لوکیتور در اندودانتیکس

قبل از آشنایی با بهترین مارک اپکس لوکیتور با خود این ابزار آشنا شوید، هدف از درمان اندودانتیکس جداسازی ریشه دندان از عوامل ایجاد کننده بیماری می باشد عواملی همچون: مواد آلی، باکتری و سموم آن ها، پروتئین های تغییر شکل یافته می باشد. به همین دلیل برای حذف منشا این آلودگی ها در ریشه دندان انجام درست و صحیح درمانی اندودانتیکس بسیار ضروری می باشد. اندودانتیکس شامل مراحلی همچون: پاک سازی و شکل دادن کامل ریشه و مهر و موم کردن آن و پر کردن دندان به صورت غیر قابل نفوذ و سه بعدی که هیچ گونه نشتی نداشته باشد. با توجه به این مراحل استفاده از اپکس لوکیتور در اندودانتیکس بسیار ضروری و مهم می باشد. کاربرد اپکس لوکیتور در اندودانتیکس

بهترین مارک اپکس لوکیتور(Apex Locator)

موریتا ROOZ ZX

این کمپانی دارای دو مدل مینی و دنتاپورت در بازار موجود است. این برند جز بهترین مارک اپکس لوکیتور می باشد و دارای دقت و نتایج بسیار بالایی است. این محصول در بین دندانپزشکان بسیار محبوب است و با کیفیت بالا می باشد. در مدل دنتاپورت آن قابلیت اتصال به اندوموتور که توسط این کمپانی ارائه شده است اما به دلیل قیمت بالا آن محبوب نمی باشد. موریتا در واقع جز مخترعین فناوری آپکس‌یاب محسوب می‌شود بنابراین محصول این شرکت از اصالت بالایی برخوردار است.مشکل اصلی آپکس‌لوکیتورهای موریتا قیمت بسیار بالای خود دستگاه و قیمت بالای اتصالات است که باید دقت داشته باشید بعد از مدتی قطعات فرسوده می شود و نیاز به تعویض دارد.

فارماترون-پارکل

یکی دیگر از بهترین مارک اپکس لوکیتور، برند فارماترون از کمپانی پارکل می باشد. این برند آمریکایی است و در محصولات اولیه از چراغ های دیود دران استفاده شده است و جالب است که بدانید روشن شدن چراغش شبیه به روشن شدن فازمتر می باشد. اما محصول جدید این کمپانی از ظاهر شیک تری برخوردار است. طراحی آن ساده و شیک می باشد و در کنار آن کارکرد ساده ای هم دارد. یکی از معایب این دستگاه، خالی کردن سریع تر باتری و پیچی بودن دکمه ها به جای فشاری بودن، است. این اپکس لوکیتور با توجه به دقت بالا از قیمت مناسبی برخوردار است. فارماترون-پارکل

VDW-  Raypex

این یک برند آلمانی است. محصولات این کمپانی از عملکرد قوی و خوبی برخوردار است. این برند را می توان یکی از رقیبان کمپانی موریتا دانست. از نظر قیمتی در ابتدا کمتر از کمپانی موریتا بود اما به تدریج افزایش یافت و اکنون هم رده روت زد ایکس می باشد. این مارک از اپکس لوکیتور در بین دندانپزشکان محبوب است.

NSK

یکی از بهترین مارک اپکس لوکیتور که در بازار ایران محبوب است، NSK می باشد. این کمپانی دارای محصولات با کیفیتی است و در بازار ایران بسیار خوشنام می باشد. سری های بعدی این دستگاه که با نام ipex وارد بازار شدآنچنان که برند NSK در بازار ایران اعتبار داشت را نتوانستند بدست بیاورند و کمی ضعیف تر از سری گذشته خواد عمل کردند.

اپکس لوکیتور های چینی و کره ای

در بازار ایران محصولات چینی و کره ای همچون: coxo،woodpecker و denjoy وجود دارد که محصولات مختلفی دارند. دنجوی دستگاهی شبیه raypex5 به اسم Joypex5 تولید کرده است که از نظر ظاهری فقط اسم دو محصول باهم فرق می‌کند. جالب است که بدانید محصولات چینی کپی از محصولات ژاپنی و آمریکایی تولید کرده اند.

چه زمانی بهترین مارک اپکس لوکیتور طول درستی ندارد؟

چنانچه تمامی اتصالات دارای استهلاک باشد،یک اپکس فایندر توان محاسبه طول کامل را ندارد. اگر کوچترین ضعفی در باتری باشد دستگاه دچار مشکل می شود و در محاسبه مقدار طول به اختلال روبه رو میشود. در زمانی که فایل گذاشته شده در داخل کانال، در ارتباط مستقیم با ترمیم کردن فلزی و یا بافت تعداد مخاطی مثل لثه قرار داشته باشد، در این موارد میتوان با استفاده از یک کامپوزیت فلو یا مایع رابر،منطقه حد واسط لثه با فایل را ببندید و یا آنرا ایزوله کنید. در مواقعی که پالپ چمبر آن به طور کامل خشک نباشد. اما جهت عدم یک اتصال کلی بهتراست که گیره کناری در قسمت مخالف دندان موردنظر که محاسبه طول را میکند قرار داشته باشد چه زمانی بهترین مارک اپکس لوکیتور طول درستی ندارد؟

خصوصیات بهترین مارکApex Locator

  • عدم وجود اکسپوز پرتو ایکس
  • ساده بودن کاربردآن که بسیار کارآمد است
  • مدت زمان لازم برای این کار بسیار کمتر است
  • هزینه بسیار باصرفه تری دارد
  • اما این ماجرا به این جا ختم نمی شود و اپکس دارای معایبی هم هست مانند:
  • عدم کاربرد آن در ضایعاتهای وسیع پری اپیکال
  • عدم کارکرد عالی در دندانها با اپکس های باز
  • وجود یک خطا در میزان دقت دستگاه به خاطر بودن چرک و خون
  • کاربرد خیلی سخت در شرایطی که پرکردن فلز در تاج دندان است
  • تحریک پذیری الکتریکی در تعدادی از مریضان
  • عدم مشخص شدن خمش ریشه

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “بهترین مارک اپکس لوکیتور” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید