تفاوت دستکش لاتکس، نیتریل و وینیل موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در هنگام خرید دستکش پزشکی دچار سردرگمی شوید که کدام دستکش را انتخاب کنید. این سردرگمی به این دلیل است که،  تفاوت دستکش های پزشکی با یکدیگر را نمی‌دانید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با انواع دستکش های یکبار مصرف و تفاوت‌های آن ها با یکدیگر آشنا شوید.

 

تفاوت دستکش لاتکس، نیتریل و وینیل

 

 انواع دستکش‌های  پزشکی و کاربرد آن

قبل از بررسی تفاوت دستکش لاتکس، نیتریل و وینیل لازم است که با دستکش پزشکی آشنا شوید. دستکش‌های پزشکی به جلوگیری از انتقال عوامل شیمیایی و بیماری کمک می‌کند. در واقع یکی از لوازم و تجهیزات مهم پزشکی، دستکش‌های پزشکی یکبار مصرف است. به طور کلی این نوع دستکش‌ها از انتقال بیماری میان بیماران و مراقبان آن‌ها جلوگیری می‌کند و علاوه بر این در برابر مواد شیمیایی و باکتری های خطرناک هم محافظت می‌کند. دستکش یکبار مصرف پزشکی در انواع و جنس های متنوعی موجود است که در این مقاله قصد داریم به مقایسه  آن‌ها بپردازیم.

 

  •  دستکش لاتکس و کاربرد آن

در ادامه بررسی تفاوت دستکش های پزشکی قصد معرفی دستکش لاتکس را داریم. این نوع دستکش پزشکی جز محبوب ترین دستکش‌های یکبارمصرف است و جنس آن از لاستیک و همچنین از مواد طبیعی ساخته شده است. این نوع از دستکش بیشتر برای محافظت دست در صنعت و امور پزشکی استفاده می‌گردد. دستکش لاتکس برای انجام کارهای بسیار حساس که نیازمند دقت و حساسیت  لامسه بالایی هستند بسیار کاربردی می‌باشد. این محصول در مقایسه با دیگر دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی بسیار راحت تر و انعطاف پذیرتر می‌باشد و این ویژگی باعث محبوبیت این دستکش شده است. لاتکس در دو نوع پودری و بدون پودر موجود است.

 

 دستکش لاتکس و کاربرد آن

 

  • دستکش نیتریل و کاربرد آن

دستکش نیتریل از دیگر مدل‌های دستکش پزشکی است و جز مقاوم ترین دستکش‌های یکبار مصرف در بازار محسوب می‌گردد. جنس آن از لاستیک مصنوعی است. این نوع دستکش از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است. در ترکیبات آن از مواد ضد حساسیت استفاده شده است و به همین دلیل برای افرادی که آلرژی و حساسیت دارند بسیار مناسب می‌باشد. مواد اصلی دستکش نیتریل پلی استر و کتان است. دستکش‌های نیتریل ، دارای رنگ‌های مانند سبز، صورتی، آبی، مشکی و بنفش هستند. رنگ آبی و مشکی این مدل دستکش بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از رنگ های روشن آن در پزشکی و معاینه استفاده می‌گردد. این محصول برای استفاده در مدت زمان‌های طولانی کاملا مناسب است. همچنین از این نوع دستکش برای موقعیت‌های خطرناکی همچون کار با مواد شیمیایی یا مواد عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیتریل هم در فضا‌های آزمایشگاهی، شیمیایی یا آشپزی کاربرد دارد. از آنجایی که این نوع دستکش کمترین حساسیت را ایجاد می‌کند در آزمایشگاه‌ها بیشتر از دستکش نیتریل استفاده می‌گردد.

nitrilgloves

 

  • دستکش وینیل و کاربرد آن

در ادامه  تفاوت دستکش لاتکس، وینیل و نیتریل قصد معرفی دستکش پزشکی از جنس وینیل را داریم. این مدل جز مقرون به صرفه ترین دستکش‌ها است. این محصول از پلیمر پلی وینیل کلراید  (PVC) ساخته شده است و برای مصارف عمومی کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های این نوع دستکش‌ها قابلیت کشسانی بالا آن می‌باشد. برای محیط‌های با آلودگی پایین و کم خطر بهتر است که از این نوع دستکش استفاده شود. از این دستکش‌ها برای جلوگیری از پخش عفونت و تمیز نگه داشتن دست‌ها در هنگام کار با ابزارها مورد استفاده قرار می گیرد.

از این مدل بیشتر در آشپزخانه و محیط‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. همچنین در دندانپزشکی هم از این محصول استفاده می‌شود. در واقع متخصصین دندان در انجام قالب گیری‌های دندان پزشکی از این دستکش‌ها استفاده می‌کنند؛ که به دلیل جنس آن‌ها است که از سولفار می‌باشد و مانع سفت شدن ماده قالب گیر می‌شود.

vinilgloves

 

 

بررسی تفاوت های دستکش لاتکس، نیتریل و وینیل

همانطور که در این مقاله بیان کردیم دستکش‌های وینیل از ماده مصنوعی به نام کلرید پلی وینیل به همراه مواد روان کننده، ساخته شده‌اند. این دستکش‌ها باعث ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌شود و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای دستکش‌های لاتکس به حساب می‌آیند. همینطور دستکش‌های وینیل کاربردهای زیادی دارند و برای مصارف روزانه و استفاده های عمومی ، کاربرد دارند. این نوع دستکش ها برعکس دستکش لاتکس، به دست نمی‌چسبد و در مقایسه با دستکش لاتکس، وینیل و نیتریل، دستکش وینیل ضخامت بیشتری دارند و در دست آزاد تر هستند. که بیشتر برای آشپزی، نقاشی، تمیزکاری، مونتاژکاری، آرایشگری و کارهای آزمایشگاهی کاربرد دارد.

دستکش‌های نیتریل در مقایسه با دستکش های لاتکس و وینیل دارای مقاومت بیشتری هستند و قابلیت کشسانی آن‌ها بیشتر می باشد؛ هر چند قدرت الاستیسیته در دستکش‌های لاتکس طبیعی از دستکش‌های نیتریل و وینیل بیشتر می باشد. در فرمولاسیون دستکش لاتکس و وینیل از ترکیبات پروتئینی استفاده شده که در تولید دستکش های نیتریل از آن ها استفاده نشده است. به همین دلیل قدرت حساسیت زایی در دستکش‌های نیتریل کمتر است و این مورد از دیگر تفاوت دستکش‌های پزشکی است.

 

با یک مقایسه بین دستکش های لاتکس، نیتریل و وینیل، دستکش‌های نیتریل را می‌توانیم دستکش مناسب و کاربردی انتخاب کنیم. این دستکش‌ها برای کسانی که دچار حساسیت های پوستی می‌شوند، گزینه مناسبی است و از دستکش‌های وینیل راحت تر و نسبت به دستکش های لاتکس، مقاوم تر هستند.

مقایسه دستکش وینیل، لاتکس و نیتریل

 

ویژگی برتری دستکش نیتریل در مقایسه با لاتکس و وینیل

  • تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند.
  • دستکش نیتریل بدون لاتکس هستند
  • دستکش نیتریل ضد حساسیت است
  • نسبت به دستکش های وینیل و لاتکس ضخامت بیشتری دارد که باعث می شود، استحکام آن ها افزایش پیدا کند
  • این نوع دستکش بسیار محکم است و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است
  • در مقایسه دستکش لاتکس، وینیل و نیتریل متوجه خواهید شد که دستکش های نیتریل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند و خاصیت کشسانی بالایی دارند.

 

خرید انواع دستکش پزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله تفاوت دستکش لاتکس، وینیل و نیتریل را مورد بررسی قرار دادیم و با خواندن این مقاله به راحتی تفاوت این سه مدل دستکش پزشکی را متوجه خواهید شد. امیدوار هستیم که در این مقاله توانسته باشیم شما را در خرید دستکش پزشکی مناسب کمک کرده باشیم. دنتی دنتال از مجموعه‌های معتبر در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی و انواع دستکش‌های پزشکی می‌باشد. به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که برای خرید تجهیزات دندانپزشکی در برند های معتبر به این سایت مراجعه بفرمایید.