یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص انواع مشکلات دهان و دندان و ناهنجاری ها آسیب های ناحیه فک استفاده از دوربین رادیوگرافی است. دوربین های رادیوگرافی به طور کلی به دو دسته داخل دهانی و خارج از دهان تقسیم می شوند که مدل های داخل دهانی توسط اشعه ایکس درون دندان تصویر ساختار اصلی دندان را به نمایش می گذارند و رادیوگرافی های خارج شده دندانی دقیقا همین کار را انجام می دهند. با این تفاوت که اشعه بیرون از دهان به ناحیه مورد نظر ساطع خواهد شد.

هنگامی که اشعه ایکس به صفحه حساس برخورد میکند رنگ این قسمت ها به رنگ سیاه دیده می شود و اشعه به راحتی از پوست و عضلات عبور می کند تا نحوه ساختار درون بدن قابل مشاهده باشد به همین دلیل است که در عکس های رادیوگرافی برخی قسمتها تیره تر و برخی سفید تر و با استحکام بیشتر قابل مشاهده است. حال برای دانستن کاربرد این روش عکس برداری در زمینه دندانپزشکی همراه ما باشید.

 

معرفی دوربین رادیوگرافی

 

دوربین های رادیوگرافی و نحوه عملکرد آن 

رادیوگرافی یکی از پرکاربردترین روش های تصویربرداری در زمینه پزشکی است که به صورت تصویر سیاه و سفید روی فیلم یا عکس رادیولوژی قابل مشاهده می باشد. پزشکان از این ورقه برای تشخیص دقیق تر مشکلات ساختاری بدن استفاده می کنند و زمانی که مشکلات داخل فک و استخوان دندان ها قابل تشخیص نباشد دندانپزشک با استفاده از دوربین رادیوگرافی تصویر برداری را انجام میدهد.  در آخر نیز نتیجه تصویر برداری روی صفحه مانیتور فرستاده میشود و در صورت نیاز امکان چاپ فیلم وجود دارد.

امروزه رادیوگرافی های جدید نسبت به رادیوگرافی های قدیمی با تفاوت های منحصر به فردی همراه هستند و سرعت عملکرد دقیق تری را از خود نشان می دهند. برای مثال، دوربین های قدیمی برای تصویربرداری از یک فیلم استفاده می‌کردند و فیلم باید برای چاپ شدن در مرحله لابراتور روی کاغذ قرار می گرفت. اما امروزه با وجود دوربین‌های دیجیتالی تصویر به جای فیلم، روی یک صفحه الکترونیک حساس به نور ظاهر می شود. این اطلاعات نوری به اطلاعات سیگنال های الکتریکی تبدیل می گردد. در واقع هنگام عبور اشعه ایکس از بدن روی صفحه الکترونیک قرار می گیرد و این کار موجب تحریک نیمه هادی هایی که روی آن قرار دارد می شود.

 

عملکرد دوربین رادیوگرافی

 

کاربرد دوربین رادیوگرافی در دندانپزشکی 

با کمک دوربین تشخیص های پزشکی آسان می‌شود و دندانپزشکان با کمک آن می توانند به جزئیات داخل دهانی پی ببرند و مشکلات دهان و دندان بیماران را با دقت بسیار بالایی تشخیص دهند. از جمله کاربردهای این روش در زمینه دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص پوسیدگی دندان
  • مشاهده وضعیت دندان در حال رشد
  • بررسی سلامت استخوان های دندان
  • مشاهده ریشه دندان
  • تشخیص دندان های نهفته

با کمک دوربین های رادیوگرافی می توان دندان ها را از جهات مختلف بررسی کرد و ساختار کلی آن ها را حدس زد. یکی از روش های جدید و امروزی تصویربرداری در حوزه دندانپزشکی، سنسور رادیولوژی است که با استفاده از آن نیازی به فیلم های رادیوگرافی نیست و در کمترین زمان ساختار دندان مورد هدف به نمایش گذاشته می شود.

 

عملکرد دوربین رادیوگرافی

 

انواع رادیوگرافی دندان 

دوربین رادیوگرافی با اهداف مختلفی در زمینه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل سرعت بالای تهیه تصویر و سهولت بهتر برای دسترسی به ساختار اصلی دندان مورد توجه دندانپزشکان قرار می گیرد.

 

انواع رادیوگرافی دندان

 

۱.داخل دهانی؛ رایج ترین نوع رادیوگرافی

از این روش دندانپزشکان برای تشخیص دقیق شرایط دهان و دندان استفاده می کنند.

 

  • رادیوگرافی بایت وینگ؛ تصویری از سمت راست دندان ها

این مدل رادیوگرافی سمت راست دهان و کرون دندان های عقب را نشان می دهد و معمولاً دندانپزشکان با استفاده از دوربین از یک طرف صورت تصویر برداری را انجام می دهند. به همین دلیل این روش رادیوگرافی را بایت وینگ می نامند. نحوه اجرای این روش به گونه ای است که فرد هنگام تصویربرداری ابزاری به نام بال را گاز میگیرند تا نوار اشعه رادیوگرافی در جای خود ثابت بماند.

همچنین دندانپزشکان با کمک رادیوگرافی بایت وینگ می توانند میزان پوسیدگی دندان های عقبی را تشخیص دهند و به بررسی ضخامت استخوان ها بپردازند. در زمینه های دیگر مانند تعیین میزان مناسب تاج کلاهک پوشاننده دندان اثرگذار است. 

  • رادیوگرافی اکلوزال؛ نشان سطح اکلوزال دندان ها

این روش سطح اکلوزال دندان ها را نشان می دهد و نسبت به دیگر نمونه های تصویر برداری ابعاد بزرگتری دارد. معمولا برای تشخیص شرایط رشد و جایگاه دندان های کودکان با کمک این روش امکان پذیر است و در هر نمونه از تصویر برداری، طاق فک بالا یا پایین به نمایش گذاشته می شود.

  • رادیو گرافی پری اپیکال، نشان دهنده سمت چپ دندان ها

این مدل برخلاف بایت وینگ، از دوربین رادیوگرافی برای تصویربرداری سمت چپ دندان ها استفاده می کنند و معمولا یک الی دو دندان مورد هدف قرار می گیرد. 

شاید فکر کنید تصویر برداری پری اپیکال شبیه مدل بایت وینگ است، اما در این روش ارتفاع کامل دندان ها از تاج تا ریشه قابل مشاهده است و باید محلی که ریشه به استخوان متصل می شود داخل عکس وجود داشته باشد.

 

رادیوگرافی داخل دهان

 

۲. خارج از دهان؛ دسترسی به اطلاعات کلی

گاهی اوقات دندانپزشکان با کمک دوربین رادیوگرافی تصویربرداری را از خارج از دهان آغاز می کنند. برای اجرای این روش نوار رادیوگرافی در خارج از دهان قرار می گیرد و تصویر به دست آمده علاوه بر نشان دادن دندان ها، شرایط فک و جمجمه را نیز ممکن است ارائه دهد. هدف استفاده از این روش بررسی  وضعیت دندان های تحت فشار، استخوان صورت و تشخیث مشکلات مختلف میان دندان ها و فک است. در موارد زیر با رایج ترین روش های تصویر برداری خارج از دهان آشنا می شوید:

  • پانورامیک؛ چالش تمام دهان

این روش برای به تصویر کشاندن تمام مناطق دندان استفاده می شود به طور همزمان دوربین رادیوگرافی دندان های فک بالا و پایین را به تصویر می کشد. معمولا از این روش برای تشخیص تومورهای پنهان و کیست های میان دندان استفاده می کنند که دهان و دندان ها در معرض اشعه ایکس کمتری قرار دارند.

  • سفالومتری؛ روابط دندان ها و فک

رادیوگرافی سفالومتری از سمت سر اجرا می شود و نحوه قرار گیری دندان ها و فک را نشان می دهد. این روش تصویربرداری برای ارتودنسی بسیار کاربرد دارد که برای تشخیص دقیق موقعیت دندان ها بهترین گزینه است.

  • توموگرافی، تشخیص دقیق قسمت های سخت

نحوه عکس برداری توموگرافی بدین گونه است که لایه ای خاص از دهان را نشان می دهد و دیگر لایه ها را محو می کند. این روش برای مشاهده قسمت های سخت دهان و دندان استفاده می شود.

  • مخروطی توموگرافی سه بعدی

این روش با کیفیت بالاتری ناحیه دهان و دندان را تصویر برداری می کند و بافت های نرم، عصب ها و استخوان به راحتی داخل عکس قابل حدس است. پرتوهای این مدل دوربین رادیوگرافی به شکل مخروطی است که نسبت به دیگر روش های رادیوگرافی اشعه ایکس بیشتری استفاده می شود.

 

رادیوگرافی خارج از دهان

 

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال؛ تشخیص دقیق را از ما بخواهید!

دندانپزشکان برای ارائه بهترین خدمات و کسب بیشترین رضایت مخاطبین باید توانایی خود را برای تشخیص دقیق بالا ببرند. یکی از پیشنهادهای عالی برای تشخیص درست درمان، بهره مندی از تکنولوژی رادیوگرافی است. برای خرید دستگاه و تجهیزات دندانپزشکی از جمله دوربین رادیوگرافی گزینه‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای دندانپزشک سخت کند، اما با پیدا کردن فروشگاه معتبر، انتخاب راحت تر می شود و دیگر نگرانی بابت کیفیت و عملکرد دستگاه مورد نظر وجود ندارد.

میان فروشگاه های مختلف، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین و باسابقه ترین فروشگاه های موجود در کشور است که بهترین خدمات را ارائه می دهد و اصل بودن تمام محصولات خود را تضمین می کند. اگر دوست دارید در زمینه دندانپزشکی بهترین باشید و حرفه ای به نظر رسید، کافی نگاهی به صفحه محصولات این مجموعه بزنید!