یکی دیگر از تجهیزات لازم و ضروری در دندانپزشکی، ساکشن مرکزی دندانپزشکی می باشد. این ابزار رابطه مستقیمی با رضایتمندی بیماران و کیفیت عملکرد و کارآیی دارد. با توجه به اهمیت بالا این وسیله باید در خرید و انتخاب آن توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل شما را ساکشن مرکزی دندانپزشکی و کاربرد آن آشنا کنیم.

دستگاه ساکشن مرکزی چیست؟

لازم است که بدانید در جراحی های مختلف به خصوص جراحی های حوزه دندانپزشکی از دستگاهی به نام ساکشن برای از بین بردن خون و خونابه و برای تمیز کردن محل جراحی استفاده می شود. این ابزار برای انجام جراحی دندان و لثه در دندانپزشکی بسیار ضروری می باشد. این دستگاه دارای اواع مختلفی همچون: ساکشن های پرتابل، ساکشن هایی که با باتری کار می کنند و ساکشن های برقی یا همان ساکشن مرکزی می باشد.

دستگاه ساکشن مرکزی چیست؟

معرفی انواع ساکشن مرکزی و کاربرد آن

در واقع هر دستگاه ساکشن به دو نوع آبی و هوایی تقسیم می شود. ساکشن آبی وظیفه مکش بزاق را دارد و ساکشن هوایی وظیفه مکش مواد در خرده های مواد از روی دندان و دهان را دارد. از کاربرد های ساکشن مرکزی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

یکی از دلایل استفاده از این دستگاه این است که در حین جراحی دندان از مواد بی حس کننده استفاده می شود که باعث می شود تا مزه تلخی در دهان بیمار ایجاد کند و ماندگاری آن در دهان موجب بی حسی نواحی دهان خواهد شد و حتی حالت تهوع هم به همراه دارد به همین دلیل برای رفع این مشکل از دستگاه ساکشن مرکزی استفاده می شود.

از دلایل دیگر این است که، در حین درمان و جراحی دندان باید دهان بیمار خشک بماند و این موضوع بسیار مهم می باشد زیرا دندانپزشک دید بهتری خواهد داشت و برای بیمار هم شرایط نامناسبی پیش نمی آید به همین دلیل با این ابزار این مشکل هم حل خواهد شد.

چه محلی برای نصب ساکشن مرکزی مناسب است؟

هنگامی که قصد دارید مطب و کلینیک خود را تجهیز کنید حتما محلی را برای قرار گیری دستگاه ساکشن مرکزی در نظر بگیرید. محل قرار گیری این دستگاه باید به این صورت باشد که از یونیت های جراحی کمترین فاصله را داشته باشد. با توجه به این موضوع طول لوله ها کاهش پیدا می کند و تاثیر مثبتی در قدرت مکش دستگاه خواهد داشت. همچنین دقت کنید از آنجایی که دستگاه باید مایعات را جمع آوری کند و به درون مخزن خود انتقال دهد، باید دستگاه ساکشن مرکزی در طبقه زیرین محل یونیت ها قرار گیرد. پس اگر در طبقه زیرین مطب و کلینیک خود پارکینگ یا سرویس بهداشتی وجود داشته باشد، محل مناسبی برای نصب دستگاه ساکشن مرکزی می باشد. این دستگاه را می توانید در طبقه همکف با یونیت ها هم قرار دهید.

چه محلی برای نصب ساکشن مرکزی مناسب است؟

اتصالات لازم برای ساکشن مرکزی

  • اتصالات ورودی ساکشن: انتهای لوله ساکشن که به یونیت جراحی متصل می شود.
  • اتصالات فاضلاب: لوله انتقال فاضلاب که پایین تر از لوله خروجی فاضلاب ختم شده در ساکشن مرکزی متصل می شود.
  • اتصالات خروجی هوا: لوله ای که به طور مستقیم هوای خروجی از دستگاه را به فضای بیرون هدایت می کند.
  • اتصالات برق دستگاه: سیم کشی های مربوط به برق دستگاه که سبب روشن شدن آن می شوند.
  • کلید کنترل دستگاه: کلیدی که ارتباط بین یونیت جراحی و ساکشن مرکزی را برقرار می کند.

ضایعات در لوله ساکشن مرکزی به کجا برده می شود؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده بعد از این که بزاق دهان به همراه خرده های دندان و آمالگام و موارد دیگر به درون ساکشن کشیده شود، به کجا فرستاده می شود. در پاسخ این سوال باید بگوییم که همه این موارد توسط یک جدا کننده که مواد مایع و جامد را جدا می کند و بعد از آن وارد لوله فاضلاب می شود. بهتر است که دندانپزشکان برای دستگاه خود یک جداکننده مخصوص آمالگام استفاده کنند تا از ورود آن به شبکه فاضلاب جلوگیری کنند.

ضایعات در لوله ساکشن مرکزی به کجا برده می شود؟

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “ساکشن مرکزی دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید