فرز آنگل کارباید در سال ۱۹۴۷ معرفی شد و به دلیل کارایی بهتر و سرعت بالاتر در مقایسه با فرز استیل بسیار محبوب گردید. به‌صورت کلی قطعات مته مانند کوچکی که به هندپیس متصل می‌شوند را فرز می‌گویند. این فرزها برای برش در بافت‌های سخت مثل دندان‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌شود. در واقع زمانی که دندان‌ها پوسیده می‌شوند برای جلوگیری از آسیب بیشتر آن‌ها باید قسمت های پوسیده دندان‌ها تراشیده شود و ابزاری که برای تراشیدن این پوسیدگی استفاده می شود را فرز دندانپزشکی می‌گویند. فرزهای دندانپزشکی از جنس‌های مختلفی است که بر روی هندپیس، آنگل یا توربین متصل می‌شوند. این مدل چرخنده‌های کوچک از طریق کندن، برش دادن و یا ساییدن پوسیدگی‌های دندان را برمی‌دارند.

فرز آنگل کارباید چیست؟

فرز آنگل کارباید چیست؟

فرز آنگل از تنگستن ساخته شده است که فلزی بسیار سخت است و در برابر دمای بالا به‌صورت کامل مقاوم است. این فرز از فولاد سه برابر سخت‌تر بوده و با توجه به این سختی برش‌های تیزی را ایجاد می‌کند و پوسیدگی دندان را به راحتی برداشته واز بین می‌برد. یکی از مزیت‌های فرز آنگل کارباید، این است که برخلاف فرز الماسی که یک‌بار مصرف می‌باشد قابلیت بیش از یک‌بار استفاده را دارد. به این نکته توجه کنید که در هنگام استفاده از این فرز به دلیل تمایل به شکست ابزار بهتر است که در سرعت بالا از آن استفاده شود.

کاربرد فرز آنگل کارباید:

یکی از کاربردهای مهم این ابزار جداسازی مواد ترمیمی مانند کامپوزیت‌های هیبریدی است. به طور کلی فرز آنگل کارباید برای آماده سازی حفره دندانی، تکمیل سطوح و ترمیم، جداسازی مواد قدیمی پر کننده، ایجاد فاصله بین دندان هایی که به هم چسبیده‌اند و خیلی از موارد دیگر کاربرد دارد. تیغه‌های فرز آنگل و همچنین استیل به دو شکل ساده و دارای بریدگی‌های عرضی ساخته شده که نوع دوم دارای قدرت برندگی بیشتری است.

کاربرد فرز آنگل کارباید

بخش‌های تشکیل دهنده فرز آنگل کارباید:

فرز آنگل کارباید از سه بخش اصلی تشکیل شده‌ که عبارت است از: سرتوربین، بدنه و گردن،  بخش اتصال‌دهنده. فرز‌ها باتوجه به کارخانه سازنده و تنوع مدلی که دارند دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را به دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم بندی کرد.

  • هد یا سر 

فرز آنگل کارباید دارای قسمت هد یا سرفرز بوده که به آن کاتریج می‌گویند. فرزهایی که دارای کاتریج بلبرینگی هستند از کیفیت بهتری نسبت به ایربرینگی برخوردار خواهند بود. کاتریج بلبرینگی یک پروانه، یک محور و یک سه نظام دارد که فرز و دو بلبرینگ، در دو طرف آن پروانه قرار داده شده که باعث سریع شدن چرخش پروانه می‌شود. کاتریج ایربرینگی به خاطر دو بوشی که در دو طرف پروانه دارد اصطکاک کمتری دارد و به نسبت کاتریج بلبرینگی به فشار هوای زیادتری نیازمند خواهد بود. در صورت خرابی هر یک از این اجزا، کل توربین از کار می‌افتد و بلا استفاده می‌شود.

  • بدنه و گردن فرز 

قسمت درونی انتهای این فرز دو، سه یا چهار لوله ریز و درشت دارد که توسط یک واشر قرمز یا مشکی در بر گرفته شده‌ اند. هر کدام از این لوله‌ها کاربرد خاصی دارند مانند این که لوله بزرگ‌تر برای هوا و لوله نازک‌تر برای مجرای آب استفاده می‌شود.

  • بخش اتصال دهنده 

قسمتی از فرز آنگل وجود دارد که سر فرز را به انتهای آن متصل کرده که به آن بخش اتصال دهنده می‌گویند.

بخش‌های تشکیل دهنده فرز آنگل کارباید

نکات مهم برای تمیزکاری فرز آنگل کارباید:

در ابتدای کار به مدت ده دقیقه فرز را در محلول ضدعفونی کننده خیس کنید، این‌کار فرسایش پوشش فرز را کاهش خواهد داد. پس از این مدت، می‌توان با کمک برس‌های مناسب و چندین بار شست و شو، فرز را از مواد پاک کرده و در جای تمیز و خالی از رطوبت نگهداری کرد.در روشی دیگر می‌توان فرزها را در جافرزی قرار داد. بعد از آن به مدت ۵ دقیقه با استفاده از پاک کننده‌های عمومی چندین بار شست و شو داد و سپس خشک کرده و در مکانی بدون رطوبت نگهداری شوند. در صورت استفاده از اتوکلاو، ابتدا باید فرز آنگل کارباید را در کیسه قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۳۵ درجه اتوکلاو کرد، سپس آن‌ را خشک کرده و در جای تمیز نگهداری کرد. همچنین می‌توان فرزها را در استریلیزر با حرارت خشک، در زمان ۱ ساعت و دمای ۱۷۰ درجه قرار داد. این دستورالعمل، مانع از زنگ‌زدگی این ابزار خواهد شد. بهتر است از استعمال محلول ضدعفونی کننده سرد حاوی مواد اکسید کننده اجتناب شده، زیرا ممکن است باعث تضعیف کار فرزها آنگل کارباید شود.

قیمت فرز آنگل کارباید:

این ابزار دارای قابلیت‌های زیاد و کارآمد بوده و یکی از وسایل ضروری برای خرید توسط دندانپزشکان است. شرایط اقتصادی جامعه به‌گونه‌ای رقم خورده است که شاهد نواسان‌های قیمت به‌صورت روزانه هستیم. اما اگر بخواهیم با تخمین با شما صحبت کنیم، این فرز از ۱۷۰ هزار تومان شروع شده که شما می‌توانید آن را خریداری کنید. برای مشاهده قیمت و خرید فرز آنگل کارباید با قیمت مناسب و سایر تجهیزات دندانپزشکی با ضمانت اصالت کالا از برترین برندها مانند فرز تیزکاوان به فروشگاه دنتی دنتال مراجعه کنید.

خرید فرز آنگل کارباید

خرید فرز آنگل کارباید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال:

برشکاری و از بین بردن پوسیدگی‌های دندان یکی از حساس ترین اقدامات دندانپزشکی بوده که به وسایل مخصوصی احتیاج دارد و تهیه آن قبل از شروع درمان ضروری بوده و بدون آن کارهایی مانند تراشکاری دندان و از بین بردن پوسیدگی‌های دندان امکان‌پذیر نخواهد بود. دندانپزشکان حرفه‌ای در زمینه از بین بردن پوسیدگی دندان تمام تلاش خود را برای تهیه ابزار به کار می‌گیرند که بهترین خدمات را به بیمار ارائه دهند. برای رسیدن به چنین هدفی انتخاب فروشگاه معتبر و مطمئن بسیار اهمیت دارد؛ فروشگاهی که کیفیت مواد و ابزارهای دندانپزشکی را تضمین کرده و بهترین شرایط را برای خرید مخاطبین فراهم کند. میان فروشگاه‌های مختلف که در سراسر کشور وجود دارد، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال یکی از با تجربه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین فروشگاه ها در زمینه دندانپزشکی بوده که از بهترین برندهای مطرح استفاده می‌کند و رضایت کامل مخاطبین را به‌دست آورده است. برای خرید فرز آنگل کارباید با قیمت مناسب به این فروشگاه آنلاین مراجعه کنید.