آیا با شستشوی دهان کلرهگزیدین آشنا هستید؟ اگر از بیماری لثه رنج می برید یا در حال انجام برخی از روش های درمانی دندانپزشکی هستید، ممکن است دندانپزشک شما دهانشویه با خواص ضدباکتریایی به نام دهانشویه کلرهگزیدین تجویز کند. محلول شست و شوی دهان کلرهگزیدین یکی از پرکاربردترین و موثرترین دهانشویه های موجود در بازار است که با خاصیت میکروب کشی ارائه می شود و به خوبی باکتری های موجود در دهان را از بین می برد.

براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، کلرهگزیدین محبوب ترین دهان شویه ضدعفونی کننده شناخته شده است که اکثر دندانپزشکان آن را برای درمان تورم، خونریزی و التهاب لثه تجویز می کنند. جالب است بدانید کلر هگزیدین با نام های تجاری دیگری مانند Paroex، Peridex و پریوگارد شناخته می شود.

دهانشویه کلرهگزیدین

آشنایی با کلرهگزیدین؛ بهترین دهانشویه آنتی باکتریال

دهان شویه کلرهگزیدین با خاصیت ضدباکتریایی قوی تولید شده است که به حفظ سلامت دهان کمک می کند و استفاده از آن بعد از تمیز کردن عمیق دندان ها مانند جرم گیری دندان بسیار مفید است. همچنین موجب کنترل و از بین بردن باکتری های موجود در دهان می شود و از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند.

در واقع این محصول برای طی کردن برنامه درمانی تجویز می شود و نیازی به استفاده دائم از آن نخواهد بود. با رفع مشکلات لثه و مشورت پزشک می توانید از مصرف این دهانشویه دست بکشید و از دیگر دهانشویه ها  از جمله دهانشویه خانگی استفاده کنید. همچنین هنگام مواجه شدن با مشکلات و بیماری های لثه، پیروی از برنامه منظم بهداشت دندان و مراجعه مداوم به دندانپزشک بسیار ضرورت دارد که برای پیشگیری از این موضوع حتما روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

کاربرد انواع دهانشویه

معمولا دهانشویه ها حاوی مواد ضد میکروبی و دیگر مواد مهار کننده بوی بد دهان و باکتری است که به کاهش التهاب لثه و بیماری ها دهان و دندان کمک شایانی می کند. اگرچه این محصول را نمی توان جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کنید، اما با کمک آن می توانید از شر باکتری های روی دندان و لثه خلاص شوید. همچنین فواید بی نظیری در طولانی مدت برای حفظ سلامت دهان و دندان دارد.

انواع هانشویه با توجه به هدفشان دارای ترکیبات متفاوتی هستند. به همین خاطر، کاربرد آن ها نیز گوناگون است. برخی مدل ها برای رفع بوی بد دهان مفیدند و برخی دیگر مانند دهان شویه کلرهگزیدین به مشکلات دهان و دندان می پردازد.  در ادامه با دیگر کاربردهای دهانشویه آشنا می شوید:

  • جلوگیری از حفره ها یا عوامل کشنده باکتری
  • کاهش پلاک و التهاب لثه
  • حفظ طراوت و تازگی نفس برای طولانی مدت
  • بهبود سلامت دهان و دندان در دراز مدت

انواع دهانشویه

 نحوه استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین 

برای استفاده از دهانشویه حتما به برچسب روی محصول یا دستور دندانپزشک توجه کامل داشته باشد. به طور کلی، در هر زمان می توان از دهانشویه استفاده کنید، اما اگر ابتدا دندان های خود را کامل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، نتیجه موثرتری را مشاهده می کنید. به روش ساده، مقدار کمی از محلول را در دهان نگه دارید، آن را دور دندان هایتان بچرخانید و سپس محلول را از دهان خارج کنید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه از محلول شستشو، حداقل ۳۰ دقیقه پس از آن، از خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن پرهیز کنید.

فراموش نکنید که دهانشویه جایگزین مسواک زدن نیست و حتی محلول شستشوی کلرهگزیدین به عنوان ضدباکتریایی و آنتی اکسیدان قوی باید در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده شود. همچنین استفاده از محصولات فلوراید به کاهش پوسیدگی دندان کمک می کند. پس اگر مستعد پوسیدگی هستید، دهانشویه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

نحوه استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین

فواید طلایی محلول شستشوی دهان کلرهگزیدین

این محلول پس از درمان پریودنتال و  آندودانتیکس برای پیشگیری از بروز مشکلات میکروبی و باکتریایی استفاده می شود و مکملی عمیق برای دسترسی به پلاکت های عمیق است. با از بین بردن عوامل بیماری زا، احتمال بروز مشکلات مجدد دندان و ریشه کاهش می یابد.

نحوه عملکرد این محلول به گونه ای است که میل فوق العاده ای برای ترکیب شدن با دیواره های سلولی میکروبی دارد و به مولکول ها اجازه می دهد که به باکتری هدف نفوذ کند. اثرات آن نیز تا ۱۲ ساعت پس از شستشو همچنان باقی می ماند. البته تاثیرگذار دهانشویه ها با غلظت های مختلف  با یکدیگر متفاوت است و قیمت با توجه به درصد آن مشخص می شود.

فواید شستشوی دهان کلرهگزیدین

اثرات جانبی محلول دهانشویه

استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین دارای اثرات جانبی است که باید قبل از استفاده از آن با آن ها آشنا شوید:

تغییر رنگ: کلرهگزیدین ممکن است موجب لکه شدن سطوح دندان، مواد ترمیمی و زبان شود. بیشتر مواقع، طی کردن برنامه سلامتی دندان ها می تواند دندان ها را از هر گونه لکه پاک کند، اما اگر پر کردگی های سفید زیادی دارید، احتمال این که این دهانشویه برای شما تجویز نشود، وجود دارد.

تغییر طعم: تغییر طعم دهان در مراحل درمانی طبیعی است، اما در مواقع نادر، فرد باز هم تغییر طعم را تجربه می کند.

ایجاد تارتار: کلرهگزیدین احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهد.

نکات مراقبتی استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین

  • برای پیشگیری از ایجاد لک روی سطوح دندان ها، روزانه سه باز مسواک بزنید و روی نواحی لکه دار تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • استفاده از خمیر دندان کنترل تارتار و مسواک برقی ممکن است از بروز این مشکل پیشگیری کند.
  • به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید و او روند بهبودی را با دقت بررسی کند.
  • برای عدم مواجه شدن با تغییر طعم غذا، ابتدا غذا بخورید، سپس مسواک بزنید و از کلرهگزیدین استفاده کنید.
  • در صورتی که محلول شستشوی دهان کلرهگزین توسط دندانپزشک تجویز شده است، نحوه استفاده از آن را به طور کامل مرور کنید و به توصیه های دندانپزشک توجه ویژه داشته باشید.
  • هنگام مواجه با حساسیت ها، استفاده از آن را ادامه ندهید و حتما با دندانپزشکتان مشورت کنید.
  • به دوز توصیه شده توسط دندانپزشک توجه داشته باشید. دوز معمولی این محلول حدود ۰.۵ میلی لیتر مایع رقیق نشده است که در طول روز دو بار به مدت ۳۰ ثانیه داخل دهان قرار می گیرد.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. زیرا مشخص نیست استفاده از کلرهگریدین به جنین آسیب برساند یا خیر.
  • استفاده از این دهانشویه برای کودکان زیر ۱۸ سال هنوز تایید نشده است.

این دارو به تشخیص دندانپزشک تجویز می شود که مزایای آن بیشتر از خطرات و عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند با مشکلات جانبی خاصی مواجه نمی شوند و از اثرات آن در درمان مشکلات لثه لذت می برند.

نکات مراقبتی استفاده از دهانشویه

خرید  انواع محلول ضدعفونی کننده از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

برای خرید دهان شویه کلرهگزیدین نمی دانید به کدام فروشگاه مراجعه کنید؟ خبر ندارید کدام برند گزینه بهتری برای خرید است؟ تمام این سوال و دغدغه ها با پیدا کردن فروشگاه معتبر و مطمئن حل شدنی است؛ فروشگاهی که تجربه کافی داشته باشد و از بهترین برندها استفاده کند.

میان فروشگاه های مختلف در کل کشور، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از حرفه ای ترین و باتجربه ترین مجموعه ها در زمینه  تولید تجهیزات دندانپزشکی و  محصولات و ابزارهای آن است که توانسته بهترین برندها را برای کسب رضایت مخاطبین ارائه دهد و شرایط ویژه ای برای فروش در نظر گرفته است. همچنین در صورت عدم رضایت از محصول خریداری شده، امکان بازگشت آن بعد از ۷ روز وجود دارد. چه پیشنهادی از این بهتر؟