آیا با دهانشویه و انواع دهانشویه آشنا هستید؟ از چه مدل استفاده می کنید؟ پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، استفاده از آن می تواند ظاهری زیبا و تمیزی به دهان شما هدیه دهد، اما همه شستشوهای دهان یکسان ساخته نشده اند. هر کدام از آن ها بسته به مواد تشکیل دهنده، دارای اثربخشی متفاوتی هستند. برخی ها برای مراقبت از مشکلات بهداشت دهان طراحی شده اند و برخی دیگر روی سفیدی و کاهش جرم روی دندان ها موثرتر هستند.

انواع دهانشویه دندانپزشکی

چرا از دهانشویه استفاده کنیم؟

این محصول مراقبتی برای کمک به شستشوی ذرات غذا از روی دندان ها پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن طراحی شده است و برخی متریال موجود در آن از لثه و دندان ها در برابر بیماری های دهان و دندان محافظت می کنند. امروزه انواع دهانشویه در بازار موجود است که انتخاب از میان مدل ها برای هر فردی کمی سخت به نظر می رسد. به همین دلیل، بهتر است با انواع مدل های آن آشنایی کامل پیدا کنید.

معمولاً از دهانشویه ها برای شستشوی دهان لثه و دهان دندان استفاده می کنند که متریال موجود در آن حاوی مواد ضدعفونی کننده و از بین برنده باکتری های مضر است. همچنین برخی ها این محصول را با هدف رفع بوی بد دهان خریداری می‌کنند که  حضور دائمی آن در برنامه حفظ سلامت دهان و دندان مانع پوسیدگی دندان ها می شود. خیلی ها نیز به اشتباه تصور می کنند دهانشویه جایگزین مناسبی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن است؛ در حالی که هیچگاه فرمولاسیون موجود در این محصول نمی تواند عملکرد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را داشته باشد و تنها به عنوان یکی دیگر از المان های مهم در برنامه نظافتی دهان و دندان قابل استفاده است.

چرا از دهانشویه استفاده کنیم

لیستی از انواع دهانشویه

در این قسمت با انواع مواد دهانشویه و عملکرد متنوع آنها آشنا می شوید. با بررسی مزایا و معایب هرکدام و همچنین شرایط دهان و دندان به راحتی می‌توانید بهترین محلول شستشو دهان مناسب خود را انتخاب کنید:

  • دهانشویه طبیعی

بیش از هر زمان دیگری افراد به موادی که وارد بدن شان می شوند توجه نشان می دهند. دهانشویه های طبیعی فاقد گلوتن، فلوراید و طعم دهنده های مصنوعی هستند که روی حیوانات آزمایش نشده اند. پس اگر این عوامل برای شما اولویت دارد، طیف وسیعی از دهانشویه های طبیعی در دسترس تان است که تهیه آن‌ها می‌تواند روی حفظ سلامتی دهان و دندان تاثیر گذار باشد و کمک می کند لبخندی تمیز و تازه تری را تجربه کنید.

  • دهانشویه ضد عفونی کننده

اگر قرار است از این وسیله برای پاک کردن دندان هایتان استفاده کنید گزینه ضدعفونی کننده بهترین انتخاب برای شما باشد. معمولا انواع دهانشویه با خاصیت آنتی اکسیدان به معنای کشتن میکروب ها به خوبی می‌توانند فضای دهان شما را تمیز نگه دارند و از رشد میکروب ها داخل آن پیشگیری کنند. اغلب دهانشویه های ضدعفونی کننده بر پایه الکل طراحی می شود که با از بین بردن میکروب ها التهاب لثه را کاهش می دهند و از بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کنند. همچنین محصول مناسبی برای رعایت نکات مراقبتی بعد از درمان های دندانپزشکی مانند آندودانتیکس است که از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می کند.

پرکاربردترین دهانشویه

  • دهانشویه فلوراید

فلوراید به عنوان ماده ای شیمیایی پرقدرت برای مبارزه با پلاک و پوسیدگی دندان استفاده می شود و یک دهانشویه فلوراید دار به خوبی می تواند پلاک های انباشته شده روی دهان را از بین ببرد و دندان را از قرار گرفتن در معرض خطر پوسیدگی نجات دهد. البته توجه داشته باشید در صورت استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و حضور آن در آب آشامیدنی از دهانشویه حاوی این ماده کمتر استفاده کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن به سلامتی کلی بدن آسیب می رساند.

  • دهانشویه مراقبتی کامل

برخی از انواع دهانشویه ها با ویژگی های کلی ارائه می‌شوند و به صورت تخصصی در دسترس هستند. این دسته از آن ها همه نیازهای شما را برآورده می کنند و به خوبی می توانند دندان ها را از نظر ظاهری بهبود بخشند. همچنین روی شاداب کردن تنفس و از بین بردن میکروب هایی که باعث التهاب لثه می شود بسیار اثرگذارند.بی تردید با تهیه این ابزار مراقبتی کامل می توانید به خوبی از دهان و دندان خود محافظت کنید و از این انتخاب عالی تان لذت ببرید.

  • دهانشویه آرایشی

وقتی به دنبال راهکاری هستید که نسبت به دهانتان احساس خوشایندی داشته باشید و حس تازگی را تجربه کنید دهانشویه آرایشی بهترین انتخاب است. معمولا دهانشویه های مختلف از این ویژگی برخوردارند، اما مدل های آرایشی به خوبی ذرات سست غذایی روی دندان را از بین می برند و تنفسی تازه و خوشبو به شما هدیه می دهند.

کاربرد انواع دهانشویه ها 

اگر میخواهید با دهانشویه دهان تان شستشو دهید باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها راه حذف کامل ذرات و پلاک دندان است، اما در صورت استفاده صحیح از یک دهانشویه خوب می توانید توانایی پاکسازی بالاتری را تجربه و سلامت دهان و دندان را تقویت نمایید.

کاربرد دهانشویه

  • حذف باکتری های دهان و دندان

یکی از پرکاربردترین انواع دهانشویه های موجود در بازار محلول کلرهگزیدین است که با خاصیت ضد عفونی کننده انواع باکتری ها و قارچ ها را نابود می کند. معمولاً این محصول برای قبل یا بعد از جراحی دهان و دندان تجویز می شود و برای استفاده مراقبت های روزانه دندان و دهان مناسب است. همچنین به خوبی می تواند سطح باکتری دهان و دندان را کاهش دهد و از رشد بیش از حد آنها جلوگیری کند.

  • از بین بردن پلاک های دندان

پلاک های روی دندان از باکتری کلونیزه تشکیل می شوند. این دسته از باکتری ها لایه نازکی از دندان ها را می پوشانند و موقتا موجب مشکلات و بیماری نمی شونند. با استفاده از انواع دهانشویه ضد پلاک به راحتی می توان از چسبیدن باکتری ها روی سطح دندان جلوگیری کرد و کاهش میکروب های داخل دهان را شاهد بود.

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان

یکی دیگر از کاربردهای دهان شویه ها، کاهش پوسیدگی دندان هاست. معمولا شستشو دهنده های بر پایه فلوراید این ویژگی را دارند و احتمال پوسیدگی دندان ها را به شدت کاهش می دهند.

  • تقویت کننده مینای دندان

از دیگر اثرات دهانشویه ها می توان به تقویت مینای دندان اشاره کرد که با استفاده از آن انتهای عصب دندان بی حس می شود و تاثیرات مفیدی روی دندان های حساس می گذارد.

 

راهنمای انتخاب بهترین دهانشویه؛ حس تازگی و نشاط دهان!

برای خرید دهانشویه مناسب میان برندهای مختلف بهتر است برخی نکات را در نظر بگیرید:

خواندن دستور العمل: انواع دهانشویه در اشکال مختلفی طراحی می شوند و هر کدام از آن ها شیوه استفاده و نگهداری متفاوتی دارند. برای مثال، غلظت برخی مارک ها بالاست و برای استفاده نیاز است با کمی آب رقیق شود، در حالی که برخی مارک های دیگر نیاز به رقیق کردن نداشته باشد و در صورت عدم توجه به این نکته ممکن است خاصیت آن را از دست دهید.

تاثیرگذاری آن روی لثه: اگر دارای لثه بسیار حساسی هستید بهتر است از دهانشویه هایی که دارای متریال قدرتی هستند استفاده نکنید. زیرا احتمال اذیت شدن لثه ها وجود دارد و ممکن است بعد از مدتی لثه دچار حساسیت های مختلف می شود. بهتر است از دهانشویه خانگی که حاوی مواد طبیعی مانند آلوئه ورا و روغن ها استفاده کنید.

طریقه مصرف دهان شویه: نحوه استفاده انواع دهانشویه ها با ای دیگر متفاوت است اما به طور کلی دندانپزشکان توصیه می کند در صورت مساعد بودن دندانها به پوسیدگی در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید مدت زمان نگهداری آن داخل دهان نیز متفاوت است و معمولا حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه قرارگیری آن داخل دهان اثربخشی خود را به نمایش می گذارد.

قیمت دهانشویه: از دیگر عامل های مهم برای خرید دهانشویه، قیمت است. قیمت دهانشویه براساس عوامل مختلفی مانند برند، مدل و کیفیت آن مشخص می شود. معمولا محصولات پرقدرت و اثربخش تر هزینه بیشتری نسبت به مدل های معمولی دارند.

انتخاب بهترین دهانشویه

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

حال که با انواع دهانشویه آشنا شدید، راحت تر می توانید تصمیم بگیرید کدام مدل برای شما مناسب تر است، اما آیا فروشگاهی مطمئن برای خرید می شناسید؟ فروشگاهی که کیفیت محصولات را تضمین کند و بهترین برندها را به شما پیشنهاد دهد.

امروزه فروشگاه های مختلفی در زمینه مواد و تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارند که انتخاب از میان آن ها کم مشکل ساز است. اما نگران نباشید! فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از باتجربه ترین و حرفه ای ترین فروشگاه ها در این زمینه است که از بهترین برندها استفاده می کند و شرایط هیجان انگیزی برای خرید در نظر گرفته است. شما می توانید برای انتخاب این محلول مناسب از دنتی دنتال کمک بگیرید و در صورت عدم رضایت از محصول امکان بازگشت آن بعد از ۷ روز امکان پذیر است. چه شرایطی بهتر از این؟!