اگر دندان‌های کج، فرسوده، کدر، آسیب دیده یا ناسالم دارید، به احتمال زیاد دندانپزشک ترمیم دندان را توصیه می‌کند. ترمیم دندان به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با کمک مواد ترمیم دندان، آسیب‌های حاصل از پوسیدگی برطرف می‌شود و ظاهر دندان، زیبایی خود را دوباره به‌دست می‌آورد. علاوه بر این، از آسیب‌های اضافی حاصل از پوسیدگی پیشگیری می‌شود. در بسیاری از مواقع ترمیمی دندان ممکن است عملکرد و ظاهر دندان را به‌طور همزمان بازیابی کند و این کار تنها توسط مواد ترمیم‌کننده ایده آل و باکیفیت قابل انجام است.

البته امروزه روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان استفاده می‌شود که ممکن است مواد ترمیم نیز متفاوت باشد. از جمله رایج‌ترین اقدامات ترمیم دندان می‌توان به پر کردن دندان اشاره کرد که دندان‌پزشکان برای اجرای آن نیز از متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

مواد ترمیم دندان چیست؟

مواد ترمیمی به متریال هایی گفته می‌شود که به روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می‌شود. امروزه روش‌های منحصر به فردی به کمک ترمیم ساختار دندان‌های آسیب دیده آماده است که بدون شک متریال‌های ترمیمی برای هر روش متفاوت است. اما تمام اقدامات و ابزار دندانپزشکی با هدف حفظ سلامتی دندان در برابر پوسیدگی مورد توجه قرار می‌گیرند و بهره‌مندی از آن‌ها و اجرای اقدامات دندانپزشکی از بروز بسیاری از خطرها و دردهای طاقت فراسا در آینده جلوگیری می‌کند.

معمولاً مشکلات قابل ترمیم با کمک متریال ترمیمی به‌دلیل پوسیدگی، ضعیف شدن، شکستگی یا از دست رفتن دندان‌ها استفاده می‌شود و ترمیم دندان می‌تواند تمام این مشکلات را بخوبی برطرف کند.

 

مواد ترمیم دندان چیست

انواع مواد ترمیمی؛ پرطرفدارترین ها

از جمله پرطرفدارترین و رایج‌ترین اقدامات دندانپزشکی در زمینه ترمیم، پرکردن دندان و یا تغییر رنگ دندان‌ها است. برای پر کردن دندان از متریال ها و مواد مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن آمالگام نقره یا رزین کامپوزیت است. اگر دندان‌های قسمت جلویی دچار مشکل شوند و هنگام صحبت کردن و لبخند زدن مشکل پوسیدگی آن‌ها قابل مشاهده باشد، معمولاً دندان‌پزشکان از مواد ترمیمی همرنگ دندان برای پر کردن استفاده می‌کنند. رزین کامپوزیت یکی از جدیدترین مواد ترمیمی دندان است که رنگ آن همانند رنگ دندان‌های طبیعی است و هیچ آسیبی به خود دندان وارد نمی‌کند. همچنین متریال آن بسیار بادوام است و به‌سادگی استحکام خود را از دست نمی‌دهد.

آمالگام نیز یکی دیگر از مواد ترمیمی پرطرفدار است که ترکیبی از نقره، قلع، روی، مس و جیوه را تشکیل می‌دهد. این ماده از گذشته‌های دور برای ترمیم دندان‌های قسمت عقب استفاده می‌شود و حداقل ۱۰ سال ماندگاری دارد. از دیگر مزایای این ماده می‌توان به هزینه بسیار کم آن برای ترمیم دندان اشاره کرد. اما توجه داشته باشید رنگ آمالگام با رنگ دندان همخوانی ندارد و ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها در دراز مدت شود.

 

انواع مواد ترمیمی

کاربرد مواد ترمیمی

کاربرد مواد ترمیمی بسیار گسترده است و دندان‌پزشکان با توجه به‌روش ترمیمی مورد نیاز شما بهترین عملکرد مواد ترمیم‌کننده را ارائه می‌دهند. در ادامه با رایج‌ترین کاربردهای این ابزار دندانپزشکی آشنا می‌شوید:

۱.پرکردن دندان

پر کردن دندان به‌منظور رفع پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. معمولاً دندان‌ها بر اثر پوسیدگی با حفره‌های کوچک و بزرگ مواجه می‌شوند که برای هم سطح کردن آن‌ها استفاده از مواد ترمیم ضروری است.

۲.احساسیت به سرما یا گرما

زمانی که دندان‌ها به سرما یا گرما بیش از حد حساسیت نشان می‌دهند، نیاز به ترمیم دارند. این مشکل تنها با کمک معاینه دندانپزشک قابل تشخیص است و بعد از آن، مراحل ترمیم انجام می‌شود.

۳. رفع ترک خوردگی دندان

گاهی اوقات دندان‌ها بر اثر ضربه یا پوسیدگی لب پر یا ترک می‌خورند و نیاز به ترمیم پیدا می‌کنند. گاهی اوقات دندان آسیب دیده برای قابل استفاده بودن باید عصب‌کشی شود، سپس مراحل ترمیمی صورت گیرد.

 

کاربرد مواد ترمیمی دندان

از چه زمانی نیاز به ترمیم دندان داریم؟

یکی از سؤالات رایج در مورد ترمیم دندان این است که چه زمانی باید به متخصص دندانپزشک برای ترمیم مراجعه کرد؟ مهم‌ترین نکته‌ای که خیلی‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند مراجعه منظم به دندانپزشک است. انجام این کار به‌صورت مرتب موجب پیشگیری از بسیاری از مشکلات دندان می‌شود و در صورت بروز هرگونه مشکل کمک می‌کند سریع‌تر از خدمات دندانپزشکی بهره مند شوید. اما به‌طور کلی، در صورت مواجه شدن با درد یا خونریزی دندان باید به‌سرعت مشکل بررسی شود. همچنین مشاهده هرگونه علائم عفونت مانند ترشح یا تورم نیاز به مراقبت فوری دارد.

 در صورتی که دندان‌های خرد شده، تغییر رنگ داده شده و حتی از دست رفته دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا او در مورد روش‌های ترمیم و مواد ترمیم دندان با شما صحبت کند و هر کاری که برای رفع ظاهر نامناسب دندان‌ها لازم است انجام دهد.

هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

هزینه ترمیم دندان تا حدودی زیادی به قیمت مواد ترمیمی دندان بستگی دارد. در صورتی که دندانپزشک از بهترین متریال و ابزار دندانپزشکی استفاده کنند، بدون شک هزینه ترمیم بالا خواهد بود. البته نوع ترمیم و میزان مشکلات دندان روی هزینه تأثیرگذار است. همچنین مهارت و تجربه دندانپزشک مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تمام خدمات است. دندانپزشکانی که مهارت و تجربه بیشتری دارند، برای ارائه خدمات خود هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند و ترجیح می‌دهند تفاوتی میان روند کاری شدن نسبت به دندان‌پزشکان تازه کار باشد.

 

هزینه ترمیم دندان

 

خرید مواد ترمیمی درجه یک تنها از دنتی دنبال

مواد ترمیمی به دلائل مختلفی مانند زیبایی و رعایت بهداشت استفاده می‌شود که بسته به نیازهای دندانپزشک متریال آن قابل انتخاب است. اگر می‌خواهید اقدامات ترمیم دندان شما به بهترین صورت انجام شود، لبخند زیبا داشته باشید، از عملکرد طبیعی هر کدام از دندان‌ها لذت ببرید و هنگام جویدن و صحبت کردن هیچ مشکلی نداشته باشید از بهترین متریال ترمیمی دندان استفاده کنید و تلاش خود را برای تهیه مواد با کیفیت انجام می‌دهند. زیرا متریال ارائه شده، کیفیت دندان‌های ترمیم شده را به اثبات می‌رساند. اما برای تهیه آن کار باید کرد؟

برای خرید مواد ترمیم دندان فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد. اما فروشگاهی که درجه یک بودن مواد را تضمین کند تا با خیال آسوده بتوانید از آن‌ها خریداری کنید کم است. از میان فروشگاه‌های مختلف فروشگاه دنتی دنتال، یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین در سراسر کشور که بهترین متریال ترمیمی دندان را ارائه می‌دهد و در زمینه فروش تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارد. پزشکانی که به دنبال تهیه بهترین مواد اولیه هستند و دوست دارند خرید تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت را تجربه کنند از این مجموعه و خدمات هیجان انگیز آن غافل نشوند.