دست ها یکی از مهم ترین پارامتر های دندانپزشکی می باشد و دست ها می تواند مهم ترین ابزار دندانپزشکان باشد و به همین دلیل اگر مشکلی برای دست های دندانپزشک پیش آید، ادامه کار و راه دندانپزشک با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. از آنجایی که دندانپزشک در طول روز از دست های خود استفاده می کند به همین دلیل درد دست ها در دندانپزشکان به وفور دیده می شود و این درد دلایل زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم نکاتی برای بهبود درد دست ها در دندانپزشکان را بگوییم که با رعایت این نکات به بهبود درد دست ها برای دندانپزشکان بسیار کمک می کند.

دلیل درد دست ها در دندانپزشکان

همانطور که گفته شد درد دست ها در دندانپزشکان دارای دلایل متعددی است. یکی از مهم ترین آن ها کار کشیدن دست ها در طول روز است. درد های همچون تاندونیت، آرتریت، کیست ها، سندروم تونل کارپال و.. از مواردی است که ممکن است پیش آید. توجه داشته باشید که ارزیابی و تشخیص علت درد اولین و مهم ترین مرحله است. این درد دست ها در دندانپزشکان می تواند ژنیتکی هم باشد. اما توجه داشته باشید که ماهیت فرآیندهای بالینی به عنوان یک فاکتور تشدید کننده عمل می کند.

راهکار های بهبود درد دست ها در دندانپزشکان

استفاده از دستکش های مناسب

  در دندانپزشکی برخی از درد های اسکلتی و عضلانی دست ها می تواند به دلیل استفاده از دستکش های نامناسب باشد. اگر علائمی مانند: بی حس شدن دست ها، سوزن سوزن شدن، درد مچ و انگشتان و مواردی به این صورت احتمال دارد که به دلیل دستکش نامناسب باشد. توجه داشته باشید که دستکش هایی که بیش از حد تنگ هستند را به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا استفاده از این نوع دستکش ها به کف دست و مچ فشار وارد می کند و همینطور حرکات دست را محدود می کند. باید در انتخاب اندازه دستکش خود دقت داشته باشید و به گونه ای باشد که کمترین فشار را به دست ها وارد کند و به راحتی بتوانید دست را باز و بسته کنید. استفاده از دستکش های بیش از حد گشاد هم مناسب نیست و علاوه بر این که در هنگام کار با ابزار برایتان مشکل به وجود می آورد، باعث می شود تا ریسک ورود مواد آلوده و عفونت ها هم افزایش پیدا کند.

طریقه استفاده از اینسترومنت ها

طریقه استفاده از اینسترومنت ها استفاده درست و طریقه دست گرفتن ابزار های دندانپزشکی پارامتر بسیار مهمی است. در واقع جالب است که بدانید بسیاری از درد دست ها در دندانپزشکان به دلیل بی تفاوتی به این موضوع است. در هنگام برداشتن اینسترومنت ها به حرکات انگشتان خود دقت کنید. در واقع باید لبه های انگشت اشاره و انگشت شست باید در یک سطح قرار داشته باشند و شکلی شبیه C را تشکیل دهند و انگشت وسطی باید به آرامی و بدون فشار روی قسمت شنک اینسترومنت واقع شود، انگشت حلقه باید به عنوان یک نقطه اتکا برای انگشت میانی عمل کند و انگشت کوچک هم کاملا خنثی می باشد و نه خم می شود نه منعطف می گردد. دقت کنید که دست و مچ و ساعد به صورت هماهنگ در راستای هم حرکت کنند. در هنگام کار و پس از انجام حرکت هایی با فشار زیاد، حتما به دست های خود استراحت بدهید.

استفاده از ابزار تیز

استفاده از ابزار تیز از دیگر پارامتر های مهم در درد دست ها در دندانپزشکان، تیز کردن ابزار می باشد. باید این کار را به درستی انجام دهید به این دلیل که استفاده از ابزار کند باعث می شود تا فشار زیاد و غیر ضروری وارد کنید و کنترل کار را برای شما بسیار سخت می کند. برای این که تشخیص دهید که اینسترومنت ها به تیز کردن نیاز دارند باید به عواملی همچون: تعداد کیت ها، تعداد بیمارانی که هرروز ویزیت می شوند، دشواری و آسانی کار هر بیمار و  چنین مواردی بستگی دارد.

انجام ورزش و کشش ها

انجام ورزش و کشش ها توجه داشته باشید که برای بهبود درد دست ها در دندانپزشکان یک زمانی را به نرمش و ورزش کردن دست هایتان اختصاص دهید. بهترین زمان برای انجام این کار در فاصله میان دو بیمار است و حتما به صورت مداوم داشته باشید تا نتیجه آن را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است برای جلوگیری از آسیب های احتمالی با یک متخصص طب فیزیکی یا ارتوپد مشورت نمائید تا بهترین حرکات را به شما آموزش دهد. دست های شما یکی از ارزشمند ترین دارایی های شما می باشد و حتما به آن باید توجه داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “نکاتی برای بهبود درد دست ها در دندانپزشکان” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید