کاربرد نوار مارتریکس در دندانپزشکی موضوعی است که قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. شاید برای شما سوال پیش بیاید که نوار ماتریکس به چه معناست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم نوار ماتریکس نواری فلزی است که دور تاج دندان بسته می شود و مواد ترمیمی را محدود می کند تا در یک حفره آماده تطبیق شوند. در ادامه مطلب به طور کامل این ابزار کاربردی موجود در دندانپزشکی را توضیح خواهیم داد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نوار ماتریکس چیست؟

قبل از بررسی و معرفی کاربرد نوار ماتریکس در دندانپزشکی، بهتر است که خود این ابزار را به طور کامل بشناسیم. همانطور که در ابتدا مطلب گفته شد نوار ماتریکس از نامش مشخص است که به شکل نوار است که از جنس فلزی یا پلاستیکی می باشد. فلز به کار رفته در این نوار کاملا انعطاف پذیر است و به این صورت است که به دور دندان پیچیده می شود تا دندان شکل کاملی به خودش بگیرد. در واقع بعد از بستن این نوار دور تاج دندان، دندان آماده است تا مواد ترمیمی که برای ترمیم نیاز است را در جای خودش ثابت نگه دارد. نوار های ماتریکس از نظر اندازه به دو دسته یا Universal یا بدون برجستگی و Extension یا دارای برجستگی تقسیم می شود. نوار ماتریکس چیست؟  

ویژگی های نوار ماتریکس

  • دارای قابلیت اتوکلاو شدن برای بالا بردن بهداشت هنگام استفاده
  • جایگزین شدن به جای دیواره های از دست رفته دندان
  • ضخامت ۵۰ میکرون
  • عرضه در اشکال مختلف برای استفاده اطفال، بزرگسال و بالدار ( نوار ماتریکس های متری به ترتیب دارای ۵ و ۶ و ۷ میلی متر هستند)
  • ساخته شده از استیل ضد زنگ

طریقه استفاده از نوار ماتریکس

در ادامه مقاله کاربرد نوار ماتریکس قصد داریم تا نحوه استفاده از نوار ماتریکس را مورد بررسی قرار دهیم. در حفره های تهیه شده II ،  III ، IV حداقل یکی از دیوار های Inter Proximal دندان حین تهیه حفره از دست رفته است. همانطور که گفته شد یک نوار ماتریکس وظیفه یک ایجاد دیواره ی موقتی است که ماده ی ترمیمی در مجاور آن قرار می گیرد. در زمان قرار دادن ماده ی ترمیمی جایگزین سطوح پروگزیمال از دست رفته دندان می شود و به همین دلیل است برای ایجاد فرم و کانتور درست دندان توسط ترمیم باید از ماتریکس و وج استفاده شود. توجه داشته باشید که نوار ماتریکس در حین قرار دادن ماده ترمیمی توسط یک نگهدارنده به صورت محکم نگه داشته می شود. نوار ماتریکس از نوع معمولی یا universal برای درمان دندان های خلفی استفاده می شود. ماتریکس های با جنس پلاستیکی هم برای ترمیم کامپوزیت های قدامی استفاده می گردد. طریقه استفاده از نوار ماتریکس برای فرم دادن به نوار ماتریکس، لازم است که آن را بر روی کاغذی Paper Pad یا صفحه کاغذی مخصوص مخلوط کردن سمان ها می باشد، قرار دهید و از یک برنیشر یا از انتهای پنس استفاده می شود. وسیله را بر روی سطح داخلی نوار مالش داده می شود و این کار را تا زمانی که انتهای نوار حالت پیچ خوردگی پیدا کند ادامه داده می شود این عمل به این دلیل است که نوار نازک تر شود و همچنین انحنای مناسبی بر روی نوار ایجاد شود که بتواند بهتر با دندان تطابق یابد.

کاربرد نوار ماتریکس در دندانپزشکی

  • نوارماتریکس از جنس سلولزی برای انجام ترمیم های کامپوزیتی در دندان های قدامی استفاده نمی شود و می توانید از نوار ماتریکس های فلزی استفاده کنید.
  • یک قطعه از نوار را در طول لازم ببرید،یا نوار را در تمام طول خود،بدون ماتریس هولدر قرار داده می شود.
  • راحتی در شکل دهی،استحکام مناسب از دیگر مزیت ها و کاربرد های نوار ماتریکس است.
  •  کاربرد نوار ماتریکس شفاف جهت ترمیم های هم رنگ در نواحی خلفی
کاربرد نوار ماتریکس در دندانپزشکی

وج چیست؟

احتمالا با شنیدن واژه وج برایتان سوال پیش آمده است که وج دندانپزشکی چیست؟ وج دندانپزشکی یک ابزار کوچک است و برای نگه داشتن نوار ماتریکس یا ماتریس بند مورد استفاده قرار می گیرد و از کاربرد های دیگر این ابزار برای فاصله انداختن بین دو دندان در هنگام ترمیم دندان استفاده می گردد. به طور کلی وج دندانپزشکی برای جداسازی دو دندان از هم مورد استفاده قرار می گیرد تا هم ضخامتی که خود نوار ماتریکس ایجاد می کند را جبران کند و هم مواد ترمیمی باعث بسته شدن فضای بین دو دندان نشود. به طور کلی کاربرد وج دندانپزشکی به صورت زیر است: وج دندانپزشکی باعث نگه داشتن نوار ماتریکس می شود و از تکان خوردن آن در هنگام ترمیم جلوگیری می کند. این وسیله باعث ایجاد فرم صحیح در هنگام ترمیم دندان ها می شود. در مواقعی که ناحیه ترمیمی خونریزی دارد، دندانپزشک می تواند از وج دندانپزشکی برای قطع خونریزی دندان یا لثه و ایجاد رطوبت استفاده کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم  “کاربرد نوار ماتریکس در دندانپزشکی” را مورد بررسی قرار دهیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید