زمانی که دندان‌های جلویی قسمت فک بالا نسبت به دیگر دندان‌ها جلوتر و بلندتر از حالت نرمال باشد، دندان خرگوشی شکل می‌گیرد. در این صورت، یکی از بهترین و مطمئن ترین روش هایی که برای ترمیم و زیبایی آن به کار می‌رود، کامپوزیت دندان خرگوشی می‌باشد که سبب می‌شود دندان‌های نامنظم و بیرون‌زده به صورت مرتب و در یک ردیف، کنار هم قرار بگیرند.

کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

دندان مهمترین عضوی است که در زیبایی چهره افراد نقش بسزایی دارد. دندان‌های نامرتب اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال انجام روش‌هایی برای زیباتر کردن دندان‌های خود می‌باشند. یکی از مواردی که سبب وجود دندان‌های نامرتب می‌شود، داشتن دندان‌های خرگوشی است. در این مدل از دندان‌ها قسمت جلویی فک بالا نسبت به فک پایین جلوتر است.  بهترین روش برای ترمیم این مدل دندان‌ها، کامپوزیت دندان خرگوشی می‌باشد.

ابتدا بهتر است بدانیم که کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد. کامپوزیت، برای رفع نواقص دندان و اصلاح طرح لبخند به کار می‌رود. دندانپزشک نوعی مواد خمیری شکل را روی دندان قرار می‌دهد و با تخصص خود مشکلات دندان را مانند: ترک، شکستگی، فاصله ایجاد شده بین دندان‌ها، یکدست کردن آنها و در کل ایرادات دندان‌ها را با این روش برطرف می‌کند. برای ترمیم و رفع نامنظمی دندان خرگوشی نیز از کامپوزیت استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دندان ‌خرگوشی و دلایل آن و روش‌های درمان آن بپردازیم.

دندان خرگوشی چیست؟

وقتی دندان‌های بالایی کمی بلندتر و جلوتر نسبت به پایینی باشد، در اصطلاح به آن دندان خرگوشی گفته می‌شود. این مدل دندان‌ها به دلایل مختلفی به این صورت شکل می‌گیرد. به دلیل اینکه اندازه دندان خرگوشی متفاوت است، بعضی افراد تصمیم می‌گیرند که از روش‌هایی مانند کامپوزیت، برای اصلاح آن استفاده کنند و بعضی دیگر که دندان‌های خرگوشی کوتاهتری دارند، نیازی به ترمیم آن نمی‌بیند و حتی آن را نوعی حسن تلقی می‌کنند و از داشتن این مدل دندان راضی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به دلایلی که سبب ایجاد دندان خرگوشی شده است و نیاز به کامپوزیت دندان خرگوشی را ضروری کرده است، بپردازیم.

 دلایل ایجاد دندان خرگوشی

دندان‌های خرگوشی با توجه به عوامل مختلفی به وجود می‌آیند. این نوع دندان از سنین کودکی تا بزرگسالی در افراد دیده می‌شود که بسته به نوع و شدت آن قابل درمان است. اگر دندان‌های خرگوشی بلند باشد و بیرون زده باشد، در زیبایی چهره تاثیر می‌گذارد و نیز باعث آسیب به دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین سبب می‌شود سلامتی دهان به خطر افتد که در این صورت حتما نیاز به ترمیم خواهد داشت. در صورت نیاز به ترمیم و اصلاح دندان خرگوشی به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا برای این کار از بهترین برند کامپوزیت همراه با تخصص و مهارت خود استفاده کند. ولی اگر دندان‌های خرگوشی بلند نباشد و مشکلی را برای دهان به وجود نیاورد، می‌توان با توجه به سلیقه و علاقه شخصی نسبت به ترمیم و یا زیبایی اقدام کرد.

 در ادامه عواملی را که در شکل‌گیری این مدل دندان نقش دارند، بازگو می‌کنیم.

  • ژنتیک

یکی از مهمترین دلایل ایجاد دندان‌های خرگوشی،عوامل ژنتیکی می‌باشد که به صورت مادرزادی و در همان کودکی، این مدل از دندان خودش را نشان می‌دهد. اگر والدین دندان‌های خرگوشی داشته باشند، ممکن است فرزند آنها نیز این مدل دندان را از آنها به ارث ببرد. اگر دندان خرگوشی مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد، بهتر است در سنین کودکی اصلاح شود.

  • مکیدن انگشت

معمولا در میان نوزادان مکیدن انگشت رایج است. مکیدن بلند مدت آن که پس از رشد دندان‌ها ادامه دارد، سبب فشار به دندان‌های فک بالا می‌شود و با مرور زمان دندان‌های خرگوشی شکل می‌گیرد.

  • پستانک و شیشه شیر

اغلب خانواده‌ها برای آرام کردن کودک خود و یا به دلایلی مانند نداشتن شیر مادر و نیز نخوردن شیر مادر توسط کودک، مجبور به استفاده از شیرخشک یا شیشه شیر برای فرزندان خود می‌باشند که استفاده طولانی مدت از شیشه و پستانک سبب شکل‌گیری دندان‌های خرگوشی می‌شود.

  • مشکلات دهانی

مشکلات دهانی که بر اثر وجود دندان اضافی یا پنهان، وجود کیست یا تومور به وجود می‌آید و امکان دارد در دهان بعضی افراد مشاهده شود، با توجه به نظر دندانپزشک می‌تواند نیاز به اصلاح و ترمیم داشته باشد. این ایرادات اگر در سنین کودکی دیده شد باید در همان زمان و به سرعت درمان شود تا در بزرگسالی فرد دچار مشکل نشود. کامپوزیت دندان خرگوشی یکی از روش‌های درمان برای این نوع از مشکلات دهانی نیز می‌باشد.

  • فشار زبان به پشت دندان

عادت به وارد کردن فشار زبان به پشت دندان‌ها از زمان کودکی شکل می‌گیرد و ممکن است بر حسب عادت تا زمان بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. این عادت امکان دارد با مشکلاتی مانند عادات بد بلعیدن، تورم لوزه و یا عادت‌های دیگری به همراه باشد که باعث بروز دندان‌های خرگوشی خواهد شد. این مشکلات باید با بررسی پزشک متخصص نسبت به درمان آن اقدام شود.

روش‌های درمان دندان خرگوشی

به دلیل اینکه میزان جلوزدگی و اندازه بلندی دندان‌ خرگوشی در هر فردی متفاوت است، بنابراین برای  درمان آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که با توجه به شدت آن و صلاح پزشک متخصص صورت می‌گیرد. یکی از بهترین روش‌های درمان دندان خرگوشی ، کامپوزیت است که مزایای آن نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است و در بین پزشکان و مردم نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار است. عوارض کامپوزیت نیز نسبت به دیگر روش‌ها بسیار کمتر است.

در ادامه به مزیت این روش و دیگر روش‌های درمانی اشاره خواهیم کرد.

  • کامپوزیت دندان خرگوشی

یکی از بهترین و مطمئن‎‌ترین روش درمانی برای درمان دندان خرگوشی، کامپوزیت این از دندان‌ها می‌باشد. داشتن ظاهری طبیعی، عدم نیاز به جراحی فک، سرعت بالا، ایمن بودن و هزینه مناسب از مزایای کامپوزیت می‌باشد. همچنین اگر بعد از انجام آن بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، عمر کامپوزیت بیشتر می‌شود و نیز نتیجه دلخواه خود را مشاهده خواهید کرد.

  • ارتودنسی

روش‌ ارتودنسی از گذشته برای مرتب کردن دندان‌های نامنظم و نیز دندان‌های خرگوشی مناسب بوده است. پزشکان برای افرادی با سنین کم این روش را پیشنهاد می‌کنند ولی روند درمان آن نسبت به کامپوزیت طولانی‌تر است زیرا ارتودنسی به مرور زمان سبب حرکت دندان‌ها می‌شود. همچنین در هنگام خوردن و صحبت کردن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

  • لمینت

یکی دیگر از راه‌های درمان دندان خرگوشی، لمینت است که ظاهری زیبا به دندان می‌دهد و سبب ایجاد طرح لبخندی مناسب می‌شود. این روش طرفداران زیادی دارد ولی بسیار پرهزینه می‌باشد.

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی

به دلیل اینکه انواع کامپوزیت متفاوت است، بنابراین قیمت آن نیز تغییر می‌کند. بسته به اینکه از چه نوع کامپوزیتی استفاده شود، هزینه آن تعیین می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای انجام کامپوزیت، تعداد جلسات و نیز میزان تراشی که بر روی دندان‌ها انجام می‌شود نیز در قیمت آن تاثیر خواهد داشت. بنابراین دندانپزشکان با توجه به شرایط دندان، هزینه را تعیین می‌کنند. در کل کامپوزیت نسبت به دیگر روش‌های دیگر ترمیمی مانند: لمینت و ارتودنسی قیمت مناسب‌تری دارد.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان خرگوشی

بعد از انجام کامپوزیت دندان خرگوشی، باید مواردی را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را مشاهده کنید. مواردی را که باید رعایت کنید عبارتند از:

  • در هنگام خوردن مواد خوراکی سفت دقت کنید تا فشار بر روی کامپوزیت وارد نشود و دچار ترک یا شکستگی نشود. همچنین هیچ‌وقت بادام، پسته، گردو و … را با دندان خود نشکنید.
  • به دلیل اینکه مواد استفاده شده در کامپوزیت رنگ را سریع به خود می‌گیرند، نوشیدن چای، قهوه، نوشابه و نیز خوردن غذاهایی که مواد رنگی دارند را به حداقل برسانید و در صورت نوشیدن و خوردن آنها بلافاصله مسواک بزنید.
  • حتما بعد از خوردن هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان، دندان‌های خود را تمیز کنید.
  • از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنید، زیرا اثر نامطلوبی روی دندان‌های شما خواهد گذاشت.
  • یکی دیگر از موارد مهم برای مراقبت‌های بعد از کامپوزیت این است که از دندان‌های خود استفاده ابزاری نکنید و نیز از جویدن ناخن و فشردن دندان‌ها به هم خودداری کنید.

خرید آنلاین ابزار دندانپزشکی از دنتی دنتال

 در این مقاله به بررسی کامپوزیت دندان خرگوشی پرداختیم. همچنین درباره روش‌های درمان دندان خرگوشی و قیمت کامپوزیت، مطالبی را بیان کردیم. اکنون پیشنهاد می دهیم به وب‌سایت دنتی دنتال مراجعه کنید و تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز خود را از این فروشگاه انتخاب و خریداری نمایید.

دنتی دنتال تمامی محصولات خود را با قیمت مناسب و کیفیت عالی برای مشتریان عزیز خود عرضه داشته است. شما می توانید با خرید آنلاین کامپوزیت و ابزار دندانپزشکی از این فروشگاه از تخفیفات ویژه نیز بهره مند شوید.

دنتی دنتال مواد ترمیمی و پروتز مورد نیاز دندانپزشکان را با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. با خرید از این فروشگاه اطمینان را تجربه کنید.