لزوما یکی از رشته‌های پزشکی بسیار حساس و البته دارای تجهیزات و ابزار بسیار کاربردی و ظریف دندانپزشکی است، تولید و طراحی این وسایل طیف گسترده‌ای از مهندسی پزشکی را در برمی‌گیرد. در مقالات پیشین شما را با انواع و خرید تجهیزات دندانپزشکی، ابزار دندانپزشکی، لوازم دندانپزشکی و کاربرد آنها آشنا کردیم . کاربر هدف این مقاله از یک سو مراجعین به مطب های دندانپزشکی هستند و از سوی دیگر سایر متخصصین و افرادی که تمایل دارند اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. همینطور با جستجو در سایت می‌توانید با لوازم مصرفی دندانپزشکی و انواع آن‌ها به خوبی آشنا شوید.

لوازم مصرفی دندانپزشکی

 

دسته بندی پرمصرف ترین لوازم دندانپزشکی

  • ابزار معاینه
  • ابزار برش دستی
  • ابزار ترمیم کننده
  • لوازم جانبی ابزار

 

معرفی لوازم مصرفی دندانپزشکی و کاربرد آنها

مراجعین خدمات به مطب‌های دندانپزشکی احتمالا صدای مته و دستگاه ساکشن را شنیده‌ باشند، آینه و انبرک‌های دندانپزشکی و قلاب‌ها تنها بخشی از ابزار مصرفی دندانپزشکی را تشکیل می‌دهند که در این بخش به معرفی بسیاری از آنها می‌پردازیم.

  • دستگاه ساکشن برای تخلیه محتویات دهان بیماران

دستگاه ساکشن یکی از مواردی است که کاربرد عمومی‌تری نسبت به سایر وسایل دندانپزشکی دارد، به عبارتی دیگر کارکرد این دستگاه شبیه جاروبرقی است و آب و مایعات داخل دهان بیمار را در زمان معاینه و انجام خدمات دندانپزشکی تخلیه می‌کند. دستگاهی که نام برده شد دارای قدرت مکش متفاوتی است برای مثال در عمل‌های جراحی مربوط به لثه و یا جراحی دندان عقل معمولا از ساکشن‌های قوی‌تری برای تخلیه کامل خون از دهان بیمار استفاده می‌شود.

 

ساکشن

 

  • آینه دندانپزشکی به جهت دید داشتن دندانپزشک نسبت به کل دندان‌ها

یکی از مهمترین لوازم مصرفی دندانپزشکی آینه دندانپزشکی ساده محسوب می‌شود، این ادوات دارای دو کاربرد است، کاربرد اصلی آن بررسی داخل دهان و دندان‌ها و معاینه قسمت‌های پشتی دندان‌ها که به راحتی قابل مشاهده نیست، است و کاربرد بعدی آن جابجا کردن زبان هنگام معاینه دندان‌هاست و پزشک با این وسیله زبان شما را در جهات مختلف که نیاز است جابجا می‌کند بدون این که نیاز باشد با انگشت یا دست این کار را انجام دهد. گاهی اوقات آینه‌ها دارای دو سری آینه مقعر و آینه معمولی است که اولی برای بزرگتر نشان دادن فضای مورد بررسی و دومی برای داشتن یک تصویر واضح و دقیق استفاده می‌شود.

  • انبرک دندانپزشکی جستجوگر دندان برای پیدا کردن بیماری

انبرک، جستجوگر دندان نیز نام دارد. از این وسیله که جز مهمترین ابزار مصرفی دندانپزشکی است برای یافتن پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه استفاده می‌شود. این وسیله معمولا دارای یک دسته بلند با سری‌های تیز در انواع ضخیم و منعطف است و دندانپزشک با کمک آن به بررسی قسمت‌های پوسیده دندانی و تراشیدن جرم و پلاک دندان‌ها استفاده می‌کند.

انبرک

 

  • اسکیلر محتویات دهان را پاک می‌کند

وسیله اسکیلر برای پاک کردن جرم و پلاک‌ها در حجم وسیع استفاده می‌شود، اگر بعضی بیماران به جرم گیری دندانی احتیاج داشته باشند، دندانپزشک معالج به وسیله این ابزار جرم و پلاک باقی‌مانده روی دندان‌ها را به خوبی پاک می‌کند.

  • دریل دندانپزشکی برای تراشیدن دندان

از دید مراجعه کنندگان به مطب وحشتناکترین لوازم مصرفی دندانپزشکی دریل است و مطمئنا صدای آن را بارها در مطب دندانپزشکی شنیده‌اید. انواع مختلف دریل‌ معمولا با سرعت ۲۵۰ دور در دقیقه می‌چرخد و آب را داخل دهان شما می‌پاشد، پاشش آب هنگام کار با دریل به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان هنگام تراشیدن آن است. در حین انجام کار با دریل گاهی اوقات از داروهای بی‌حسی استفاده می‌شود بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد که هنگام استفاده پزشک از دریل شما دردی احساس کنید.

دریل دندانپزشکی

 

  • سرنگ دندان برای تزریق دارو به لثه‌ها

از سرنگ برای تزریق داروی بی حسی به دندان‌ها انجام می‌شود. بعضی اوقات سوزن این نوع سرنگ‌ها از سرنگ‌های معمولی بلندتر است تا کار تزریق دقیق به نقطه دلخواه پزشک با تمرکز بیشتری صورت گیرد. مدل دیگری از سرنگ‌ها نیز وجود دارند که سرنگ‌های آب و هوا هستند، بعضی سرنگ‌ها معمولا در حین انجام خدمات دندانپزشکی استفاده می‌شود. البته توجه کنید سرنگی که مخصوص پاشیدن آب است، داخل دهان را از باقی‌مانده ضایعات دندانی تمیز می‌کند و سپس با سرنگ هوا محیط دندان خشک شده و برای عمل‌های جراحی توسط پزشک آماده می‌شود.

  • قالب‌های دندانپزشکی برای محافظت‌ از دندان‌ها یکی از لوازم مصرفی دندانپزشکی

بضی اوقات نیاز است که از روکش‌ها یا محافظ‌های دندانی استفاده شود، به منظور این کار پزشک ابتدا فرم دهان و دندان‌های شما را قالب می‌گیرد. قالب‌های محافظتی به شکل فریم‌هایی هستند که با یک ماده نرم پوشیده شده و سپس در دهان قرار داده می‌شوند و از بیمار خواسته می‌شود تا دهان خود را به مدت چند دقیقه ببندد، بعد از انجام این کار قالب دندانی شما آماده می‌شود.

  • تابوره یا به عبارتی دیگر صندلی دندانپزشک

تابوره در واقع یک صندلی چرخان بدون پشتی است که پزشک روی آن می‌نشیند و قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد، سپس دندانپزشک هنگام انجام خدمات دندانی بسیار راحت و با آزادی عمل می‌تواند به کارش ادامه دهد.

 

صندلی دندانپزشک

 

  • تری و سینی‌های مخصوص دندانپزشکی و جراحی

وسیله تری دندانپزشکی شکل‌های مختلفی طراحی شده است که هر کدام برای بخشی از خدمات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل سینی‌های بهداشت دندان، ظرف مخصوص عملیات دندانی و سینی مخصوص جراحی‌های دهان و دندان است. این وسیله جز ابزار دندانپزشکی اطفال نیز می‌باشد.

  • پنس دندانپزشکی برای جا به جایی گاز در دهان

 انبر یا پنس از لوازم مصرفی دندانپزشکی برای جابه‌جا کردن مواد و گاز به داخل و خارج از دهان استفاده می‌شود، این وسیله انواع ساده و سرکج دارند که هرکدام دارای سایزبندی‌های متفاوت است.

  • پروپ پریودنتال برای عمق سنجی دقیق

این وسیله دارای علائم خاصی است که میزان عمق پاکت‌های لثه را نشان می‌دهد، توجه کنید این نشانه‌ها شامل اندازه ۱ میلی‌متر، ۳ میلی‌متر و SRP هستند.

ابزار عمق سنجی دقیق دندان

 

  • رول‌ها و باندهای استریل برای تمیزی و پاکیزگی تجهیزات دندانپزشکی

این رول‌های دندانپزشکی دارای الیافی با قدرت جذب بسیار بالای مایعات هستند و تمیز کردن دهان و همچنین وسایل و لوازم مصرفی دندانپزشکی با این وسایل صورت می‌گیرد.

  • سری‌های HVE و LVE وسیله‌ای برای تخلیه مواد دهان

این سری‌ها برای تخلیه مایعات و مواد از داخل دهان بیمار به دستگاه ساکشن وصل می‌شوند، سری HVE  برای تخلیه حجم زیادی از مایع و مواد کاربرد دارد و دارای دو مدل منحنی و مستقیم است و LVE نیز برای تخلیه مقدار کم مایعات کاربرد  دارد و دارای پلاستیک‌های قابل تعویض برای استفاده به صورت یکبار مصرف می‌باشد.

  • کپسول‌های آمالگام وظیفه پخش مواد در دندان

کپسول‌های آمالگام برای پخش کردن آمالگام در عمل پرکردن دندان‌های پوسیده استفاده می‌شود. توجه کنید که نوع گوده آمالگام نیز در دسته  لوازم مصرفی دندانپزشکی ترکیب استفاده می‌شود.

کپسول آمالگام

 

  • هت چت برای پاک کردن دهان

هت چت برای تمیز کردن حاشیه داخلی و خارجی دندان از مواد اضافه استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ابزار دندانپزشکی محسوب می‌شود.

 

  • Smooth Condenser برای فشردن آمالگام در دندان

Smooth Condenser برای فشردن مواد در حفره‌های دندانی استفاده می‌شود، توجه کنید سری این وسیله نرم و دایره‌ای شکل است و در سایزهای کوچک و بزرگ و به‌ صورت یک‌طرفه و دوطرفه وجود دارد.

 

  • nterproximal condenser برای ترمیم مواد آمالگام در دندان

یکی از لوازم مصرفی دندانپزشکی که برای فشردن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته مورد استفاده آن برای ترمیم و فشردن مواد در حفره‌های عمیق دندانی است. مدل عرض شده برای استفاده در نواحی مرکزی و کناری دندان مناسب است و دارای دو سری صاف و دندانه‌دار است.

 

  • برای تمیز کردن و فرم‌دهی به آمالگام

استفاده برنیشر برای صاف و صیقلی کردن آمالگام بعد از فشردن آن است، توجه کنید این وسیله دارای یک سری توپی شکل است و برای تمیز و مرتب کردن سطح مواد از آن استفاده می‌شود.

 

  • T-ball burnisher برای تراشیدن آمالگام روی دندان

یکی دیگر از لوازم مصرفی  تی برنیشر بوده که برای صاف کردن سطح آمالگام بعد از تمیز کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر تراشیدن‌های اولیه آمالگام روی دندان به وسیله این ابزار صورت می‌گیرد. تی برنیشر دارای یک فلز نرم است که یک سر آن توپی و سر دیگر آن پدالی شکل است.

 

ابزار تراشیدن آمالگام روی دندان

 

خرید تجهیزات دندانپزشکی از وب سایت دنتی دنتال

ما در این مقاله در رابطه با لوازم مصرفی دندانپزشکی برای شما توضیحاتی ارائه دادیم. به منظور خرید تجهیزات دندانپزشکی و آشنایی با کاربرد این ادوات می توانید به وب سایت فروشگاهی  دنتی دنتال مراجعه نمایید. در وب سایت دنتی دنتال انواع محصولات مورد نظر را می توانید به صورت آنلاین سفارش دهید. به عبارتی دیگر در دنتی دنتال انواع ابزار و مواد ترمیمی مهم در دندانپزشکی در برندهای معروف قابل مشاهده بوده و شما در ابتدا می‌توانید توضیحات و مشخصات محصولات را مشاهده کنید و با توجه به شرایط کلینیک خود خرید خود را انجام دهید. شما می‌توانید خرید آنلاین راحت و بی دغدغه را با دنتی دنتال تجربه کنید.