انواع ایمپلنت دندان را می شناسید و با تفاوت آنها آشنا هستید؟ اگر دندان های از دست رفته مانع لبخند زیبا شما شده است و نیاز دارید یک یا چند ایمپلنت انجام دهید، وقت آن رسیده با مدل های مختلف این روش آشنا شوید. کاشت دندان یکی از موثرترین ابزار دندانپزشکی برای بازگرداندن لبخند است که نه تنها جایگزین دندان های از دست رفته می شود؛ بلکه می‌تواند بر اعتماد به نفس و لبخند زیبای شما تاثیرگذار باشد. همچنین باعث حفظ زیبایی صورت، سلامت کلی دهان و دندان و توانایی در جویدن می شود.

در صورت عدم جایگزین دندان های از دست رفته، تراز دندان های باقی مانده به هم می ریزد و ظاهر نامناسبی میان چیدمان آنها شکل می گیرد.

ایمپلنت های دندانی چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان و ظاهر کلی دندان از دست رفته می شود که پایه فلزی آن همان ریشه دندان است که با جراحی درون فک قرار می گیرید. هنگامی که صحبت از جایگزین دندان های از دست رفته به میان می‌آید این ابزار انتخابی محبوب است که راهکاری مطمئن و طولانی مدت را ارائه می دهد. زیرا اگر ایمپلنت در شرایط کاملا ایمن و توسط یک دندانپزشک حرفه ای انجام شود می تواند تا پایان عمر همانند دندان طبیعی عمل کند و بسیار طبیعی به نظر می رسد. 

نصب انواع ایمپلنت دندان طی دو مرحله قابل انجام است؛ ابتدا دندانپزشک لثه را باز می کند تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. سپس پایه را داخل استخوان فک قرار می دهد. در مرحله دوم نیز، زمانی که استخوان بهبود یابد دندان مصنوعی تاج یا بریج دندان را نصب می کند. با گذشت زمان لثه بهبود می یابد و دندان مصنوعی به طور ایمن و مستحکم در استخوان فک محکم می شود و به راحتی می‌توان از آن مانند دندان طبیعی استفاده نمود.

ایمپلنت های دندانی چیست؟

انواع ایمپلنت دندان؛ کدام را انتخاب کنیم؟

انواع ایمپلنت بر اساس طراحی و روش کاشت تقسیم بندی می شوند که متخصص با توجه به شرایط بیمار بهترین مدل ایمپلنت را انتخاب می کند. در ادامه با رایج ترین نوع ایمپلنت آشنا می شوید:

  • اندوستال، بهترین ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت اندوستال به عنوان بهترین و رایج ترین مدل شناخته می شود که بعد از عبور از لثه داخل استخوان فک قرار می گیرد این مدل  از یک پیچ تیتانیوم طراحی می شود که داخل سوراخ از پیش ایجاد شده در استخوان فک قرار می گیرد. بعد از طی شدن دوره بهبودی و کشیدن دندان پیچ همانند ریشه دندان عمل می کند. در بالای پایه این ابزار نیز یک وسیله فلزی به نام آباتمنت وجود دارد که با کمک آن دندان مصنوعی روی پایه قرار می گیرد و ظاهر محکم و طبیعی بودن دندان ها را به نمایش می گذارد.

با توجه به محل قرارگیری دندان روی فک و میزان استحکام استخوان ممکن است از انواع ایمپلنت دندان استفاده شود. معمولاً ایمپلنت های بزرگتر برای دندان های آسیاب در قسمت پشت فک استفاده می شود. در حالی که مدل های دارای اندازه استاندارد برای دندان های کوچک در امتداد جلوی دهان طراحی شده اند.

  • ایمپلنت ساب پریو استیل؛ بسیار نادر

این مدل ایمپلنت نسبت به مدل قبلی کمتر رواج دارد و برای اجرای آن نیازی به سوراخ کردن فک نیست. ایمپلنت ساب پریو استیل از یک قالب فلزی زیر لثه تشکیل می‌شود که این قالب خط فک را در بر می گیرد و توسط پایه نگهدارنده به دندان مصنوعی متصل می شود. معمولاً بیمارانی که دارای استخوان فک باریک و ضعیف از این مدل استفاده می کنند. اما به اندازه روش ساب پریواستیل اصلا محکم نیستند.

ایمپلنت ساب پریو استیل

دندان ایمپلنت های دندانی چگونه نصب می شوند؟

اگر دارای فک ضعیفی هستید با کمک پیوند استخوان می توانید آن را تقویت کنید. طی جراحی استخوان پیوند شده با فک یکی می شود و استحکام ایده آل خود را به دست می آید. سپس می توانید به راحتی از آن  بهره مند شوید.

در ادامه با انواع ایمپلنت دندان بر اساس تعداد آن ها و نحوه نصب هر یک آشنا می شوید:

  • تک دندان: 

معمولا اکثر افراد از ایمپلنت دندان برای یک دندان استفاده می کنند که طی دو مرحله قابل اجراست. برای اجرای این مدل باید چند ماه از کشیدن دندان گذشته باشد و در اولین فرصت وضعیت فک مورد بررسی قرار می گیرد.

این مدل را نمی توان در اولین مرحله انجام داد. زیرا باید فرایند بهبودی طی شود و استخوان در اطراف مهم ترین ابزار ایمپلنت یعنی، پایه به خوبی رشد کند. معمولا مدت زمان مورد نیاز برای این مرحله حدود ۲ الی ۵ ماه است. بعد از ادغام پایه با فک مرحله دوم آغاز می شود که ممکن است جراحی اضافی برای نمایان شدن مجدد پایه نیاز شود. در این مرحله نیز آباتمنت قرار می گیرد و دندان مصنوعی دائمی روی آن محکم می شود.

ایمپلنت تک دندان

  • چندین دندان:

اگر چندین دندان یا یک ردیف کامل دندان های خود را  از دست داده‌اید لازم نیست برای هر کدام به صورت جداگانه ایمپلنت انجام دهید. زیرا می توانید با روش های کارآمدتر و کم تهاجمی تر ظاهر دندان های خود را بهبود بخشید. یکی از رایج ترین انواع ایمپلنت برای جایگزین کردن چندین دادن استفاده از دو پایه و پروتز دندان است. دو پایه در دو طرف ثابت کاشته می شود و ما بقی دندان ها به این دو اتصال تکیه می کنند. به عنوان مثال، اگر سه دندان از دست رفته در کنار هم دارید، می‌توانید دو ایمپلنت برای قطعات انتهایی در نظر بگیرید؛ طوری که تاج های دو طرف از دندان میانی حمایت می کنند.

  • مینی ایمپلنت؛ کم تهاجمی

یکی از کم تهاجمی ترین انواع ایمپلنت دندان، مینی است که برای ثابت نگه داشتن پروتزهای متحرک استفاده می شود. این راهکار مفید کمک می‌کند پروتزها کمتر لیز بخورند و بیشتر شبیه دندان های واقعی به نظر برسند. همچنین از تحلیل استخوان و فروپاشی صورت به خوبی جلوگیری می کند.

  • All-on-4؛ مناسب دندان های از دست رفته زیاد

روش درمانی All-on-4 برای دو فک بالا و  پایین مناسب است که برای اجرای آن از ۴ ایمپلنت استفاده می شود، سپس پروتز ثابت روی آن ها قرار می گیرد. معمولا از روش All-on-4 زمانی استفاده می شود که تعداد دندان های از دست رفته زیاد است. بعد از اجرا پایه ها برای حفظ ظاهر دندان ها از دندان های مصنوعی موقتی استفاده می شود تا بافت لثه بهبود یابد و پایه به خوبی جوش بخورد. سپس دندان های دائمی جایگزین می شوند و شخص به راحتی می تواند غذا میل و یا صحبت کند.

ایمپلنت All-on-4

انواع ایمپلنت از نظر متریال

امروزه از دو نوع متریال برای کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود؛ تیتانیوم و زیرکونیا. این دو ماده دارای ویژگی های فوق العاده هستند و هر کدام در شرایط مختلف استفاده می شود.

پایه تیتانیومی: تیتانیوم نسبت به زیرکونیا تطبیق پذیری بیشتری دارد و معمولاً به عنوان بهترین ایمپلنت دندان شناخته می شود. همچنین سازگاری آن با محیط زیست بسیار بالاست و خیلی زود با استخوان ترکیب می شود.

پایه زیرکونیا: این پایه برخلاف تیتانیوم سازگاری بالایی ارائه نمی دهد و به جای چندین قطعه از یک قطعه تکی طراحی شده است.

بهترین نوع ایمپلنت دندان کدام است؟

یکی از سوالات رایج میان مخاطبان ایمپلنت این است که چگونه بهترین مدل را از میان انواع ایمپلنت دندان انتخاب کنم؟ با در نظر گرفتن نکات کلیدی حین تصمیم گیری می توان بهترین نتیجه را مشاهده کرد و انتخاب ایده آلی نسبت به شرایط خود پیش رو داشت:

  1. دوست دارید با این روش درمانی به چه چیزی برسید؟
  2. تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما اهمیت دارد؟
  3. آیا داشتن پروتز با اوردنچر ایمپلنت شما را راضی می‌کند یا نیاز دارید پروتز آنقدر محکم باشد که اصلا تکان نخورد؟

همچنین اجرای انواع ایمپلنت نیاز به گذراندن دوره بهبودی دارد. پس باید آمادگی کامل برای گذراندن ناراحتی های دوره بهبودی را داشته باشید. علاوه بر این قیمت ایمپلنت دندان برای خیلی ها اهمیت دارد. از آنجا که این روش نسبت به دیگر روش های ترمیمی ایمن تر است و بسیار شبیه دندان طبیعی طراحی می شود هزینه بالاتری دارد. پس باید مشخص کنید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود دوست دارید چقدر پرداخت کنید؟

تفاوت میان انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و از تمام شان با هدف جایگزین شدن دندان های از دست رفته طراحی شدند که بعد از قرار گیری پایه تیتانیومی، روکش و تاج دندان ظاهر طبیعی ایمپلنت را نمایان می کند. اما برخی مدل ها در شرایط مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، در صورت عدم استخوان کافی داخل فک و نبودن شرایط ایده آل برای پیوند استخوان از ایمپلنت های ساب پریواستیل استفاده می‌شود که نسبت به ایمپلنت های دارای ریشه کمی متفاوت تر است.

تفاوت میان انواع ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

معمولاً انواع ایمپلنت دندان طی دو مرحله قابل انجام است که مرحله اول چندین ماه طول می‌کشد. همچنین باید تقریباً ۳ الی ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کنید تا ایمپلنت قابل اجرا باشد. سپس حدود ۲ الی ۵ ماه دیگر منتظر ماند تا بتوان تاج را روی پایه قرار داد. شاید راه رسیدن به هدف نهایی برای برخی ها ناامید کننده به نظر می‌رسد. اما نسبت به دیگر روش های جایگزینی دندان برتری دارد. 

خوشبختانه با پیشرفت های تکنولوژی و استفاده از جدیدترین راهکارهای مدل سازی سه بعدی و فناوری ایمپلنت به راحتی می توان به بهترین جراحان فعال در این زمینه اطمینان کرد و از مشاهده دندان های جدید و زیبا شگفت زده شد.

خرید تجهیزات دندانپزشکی؛ دنتی دنتال  

انواع ایمپلنت دندان از تجهیزات مختلف تشکیل می شود و با کمک ابزار دندانپزشکی قابل اجرا هستند. در واقع این روش درمانی و جایگزینی بدون تجهیزات عملا غیرقابل اجراست. امروزه تهیه انواع ابزار ایمپلنت کمی سخت ب نظر می رسد. مخصوصا اگر تصمیم داشته باشید از بهترین متریال ها و ابزارها استفاده کنید. اما جای هیچ نگرانی نیست. زیرا پیشنهاد ویژه ای برای دوستداران دندان دائمی آماده کردیم.

از میان فروشگاه های مختلف، فروشگاه دنتی دنتال یکی از بهترین و باتجربه ترین مجموعه هاست که تمام محصولات دندانپزشکی کاملا اورجینال را می توانید با خیال راحت از آن خرید کنید. دنتی دنتال بر سه اصل پرداخت درب منزل، هفت روز ضمانت بازگشت و تضمین اصل بودن توانسته اعتماد مخاطبین را جلب کند و به یکی از بهترین و بزرگترین مجموعه های خرید تجهیزات دندانپزشکی تبدیل شود.

پس بهترین فرصت را برای تجربه لبخندی زیبا از دست ندهید!