انواع بی حسی دندانپزشکی موادی هستند که برای انجام خدمات درمان دندان از جمله عصب کشی، درمان ریشه، پرکردن و انواع جراحی های دهان و دندان برای جلوگیری از درد و بی حس شدن دهان و دندان کاربرد دارند. این مواد با توجه به شرایط بیمار و نوع درمان دندان متفاوت هستند. بی‌حسی موضعی، سدیشن و بی‌حسی عمومی از انواع آن می‌باشد که با توجه به نوع درمان، شرایط بیمار و نظر پزشک انتخاب می‌شوند.

آشنایی با انواع بی‌حس کننده‌ها در دندانپزشکی

برای ترمیم و زیبایی دندان نیاز به رسیدگی و مراقبت و در نهایت مراجعه به دندانپزشک است. بعد از ویزیت و آگاهی پزشک نوبت به درمان می‌رسد. استفاده از بی‌حسی دندان اولین قدم برای شروع کار دندانپزشک است تا بیمار آرامش خود را حفظ کند و از استرس و نگرانی آن کم شود و دندانپزشک نیز بتواند کار خود را با دقت بیشتری انجام دهد. به دلیل اینکه علت پوسیدگی دندان متفاوت است و باید برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کرد، بنابراین پزشک باید با توجه به نوع پوسیدگی و میزان درمان از بی‌حس کننده‌ها استفاده نماید.

 بی‌حس کننده‌ها نقش مهمی در دندانپزشکی دارند و درد را کنترل می‌کنند. بی‌حسی معمولا درد زیادی ندارد ولی با توجه به بافت لثه و محل بی‌حسی میزان درد کم یا زیاد می‌شود. بی‌حسی دندان در مقابل مزایای بی‌شماری که دارد، ممکن است مشکلاتی را برای افرادی که بیماری خاصی دارند یا به این داروها حساسیت دارند به وجود آورد. به همین منظور در صورت داشتن بیماری و یا حساسیت قبل از شروع درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید. مواردی که برای بی‌حسی استفاده می‌شود، انواع گوناگونی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع بی حسی دندانپزشکی را معرفی کنیم.

انواع بی حسی دندان

معرفی انواع بی حسی دندان

۱. بی‌ حسی موضعی

بی‌حس کننده‌ها داروهایی هستند که به طور موقت از درد جلوگیری می‌کنند و برای انجام کلیه درمان‌های دندان کاربرد دارند. از انواع معمول و شایع بی‌حسی همان نوع موضعی آن است که با تزریق در لثه در نزدیکی محلی که باید درمان شود، صورت می‌پذیرد. بعد از چند دقیقه تمام آن قسمت بی‌حس می‌شود و پزشک می‌تواند کار خود را شروع کند. از بی‌حسی موضعی برای درمان‌های جزئی استفاده می‌شود. در این نوع بی‌حسی فرد کاملا هوشیار است و تمام مراحل درمان را مشاهده می‌کند. تزریق آن بیمار را بیهوش نمی‌کند و توانایی حرکت را از او نمی‌گیرد. بی‌حسی موضعی برای پرکردن و ترمیم دندان، کشیدن، عصب‌کشی، درمان‌های مربوط به ریشه دندان، جرم‌گیری و موارد دیگر کاربرد دارد. داروهای بی‌حسی موضعی به لثه تزریق می‌شوند و در نهایت ۱۰ دقیقه اثر خود را بر روی محل تزریق خواهند گذاشت. معمولا اثر ‌بی‌حسی تا چند ساعت باقی می‌ماند و کم‌کم از بین می‌رود.

بی‌حسی موضعی انواع گوناگونی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. داروهایی که به عنوان بی‌حسی موضعی استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • لیدوکائین

لیدوکائین یکی از انواع بی‌حسی موضعی می‌باشد که کاربرد زیادی در دندانپزشکی دارد و از داروهای پرمصرف در این زمینه است. با استفاده از این دارو و تزریق آن به لثه، محل مورد نظر و اطراف آن بی‌حس می‌شود و دندانپزشک می‌تواند کار خود را شروع کند. این دارو سبب کاهش اضطراب بیمار می‌شود و فرد می‌تواند با اطمینان خاطر خود را دست دندانپزشک بسپارد.

  • آرتیکائین

یکی دیگر از انواع بی‌حسی موضعی دندان، آرتیکائین است که در دندانپزشکی کاربرد زیادی دارد. این بی‌حسی موضعی بسیار ایمن است و نسبت به لیدوکائین قوی‌تر بوده و سریع‌تر عمل می‌کند. آرتیکائین نیز با تزریق در کنار لثه سبب بی‌حسی می‌شود.

  • بوپیوکائین

این دارو نیز یکی از انواع بی‌ حسی دندانپزشکی موضعی است که برای جراحی‌ یا ترمیم دندان است که نیاز به زمان بیشتری برای بی‌حس‌شدن فرد دارد. این دارو به دلیل مدت زمان بیشتری که دندان را بی‌حس می‌کند، شناخته شده است و با مسدودکردن سیگنال‌های عصبی باعث تسکین درد و در نهایت آرامش بیمار می‌شود.

  • پروکائین

یکی دیگر از انواع داروهای بی‌حسی دندانپزشکی پروکائین است که به عنوان یک بی‌حس‌کننده موضعی در جراحی‌های دندان کاربرد دارد. همچنین در حین جراحی برای کاهش درد از این دارو استفاده می‌کنند. این دارو را یک شیمیدان آلمانی تولید کرد. پروکائین دوام زیادی در بی‌حسی ندارد و مزیت آن نسبت به دیگر انواع بی‌حس‌کننده‌ها این است که جلوی خونریزی دندان را می‌گیرد.

  • پریلوکائین اف

برای بی‌حس کردن و انسداد عصب از پریلوکائین اف استفاده می‌شود که به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی شناخته شده است. این دارو با تثبیت برگشت‌پذیر غشای سلول‌های عصبی و کاهش نفوذپذیری آن، سبب توقف تکانه‌های قسمتهای عصب می‌شود. همچنین دوام اثر بی‌حسی آن بسیار زیاد است.

۲. بیحسی دندان سدیشن

بعضی افراد به هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. در این صورت پزشک ترجیح می‌دهد برای بی‌حس کردن دندان آنها از یک بی‌حسی به نام سدیشن یا همان آرام‌بخش استفاده کند. سدیشن همان داروهای آرام‌بخشی هستند که می‌تواند هوشیاری فرد را کم کند و برای کودکان و افرادی که به هر دلیلی ترس از انجام درمان‌های دندانی را دارند و نیز کسانی که کنترل حرکات خود را ندارند و یا دندان و لثه‌های بسیار حساسی دارند، مناسب است. استفاده از این دارو سبب می‌شود بیمار به خواب برود و بعد از به هوش‌آمدن چیزی از انجام درمان را به خاطر نیاورد. گاهی اوقات به دلیل ترس و اضطراب بیش از حد فرد، لازم است از این روش‌ بی‌حسی در دندانپزشکی استفاده شود. استفاده از سدیشن سبب می‌شود فرد بتواند با آرامش بیشتر و اطمینان خاطر به دندانپزشکی مراجعه کند و ترمیم یا درمان‌هایی را برای زیبایی دندان انجام دهد. ‌سدیشن نیز مانند بیحسی موضعی انواعی دارد که عبارتند از:

  • سدیشن استنشاقی

یکی دیگر از انواع بی حسی دندانپزشکی، سدیشن استنشاقی است که در این روش با استفاده از قراردادن ماسک روی دهان فرد سبب می‌شوند او گاز نیتروژن اکسید و اکسیژن را تنفس کند و سپس به آرامش می‌رسد. اندازه و مقدار این بی‌حسی را دندانپزشک با توجه به شرایط، سن بیمار و مدت زمان نیاز به درمان تعیین می‌کند. بعد از انجام آن پزشک کار خود را شروع می‌کند و فرد می‌تواند بعد از به هوش آمدن به فعالیت روزانه خود از جمله رانندگی بپردازد.

  • سدیشن دهانی

بی‌حس کننده سدیشن دهانی از طریق خوردن قرص انجام می‌شود. به بیمار قرصی داده می‌شود و او را به حالت گیجی می‌برد. در این روش فرد احساس خواب‌آلودگی نمی‌کند و فقط کمی گیجی را تجربه خواهد کرد. بیمار باید یک ساعت قبل از درمان از آن استفاده کند.

  • سدیشن Iv

سدیشن Iv یک بی‌حسی به روش تزریقی می‌باشد و پزشک با توجه به زمان درمان آن را به فرد تزریق می‌کند و بیمار حالت خواب‌آلودگی را تجربه می‌کند. در تمام مدت زمان بیهوشی دندانپزشک سطح هوشیاری او را کنترل می‌کند.

۳. بی‌حسی عمومی

بی‌حسی عمومی دندان، در واقع همان خواب مصنوعی است که زمانی که بیمار اضطراب بسیار زیادی دارد یا آستانه تحمل بسیار پایینی دارد، از این روش استفاده می‌کنند. همچنین برای جراحی‌های طولانی مدت دندان، پیوند استخوان برای ایمپلنت، جراحی فک و نیز بعضی درمان‌های زیبایی کاربرد دارد. استفاده از این نوع بی‌حسی باید با توجه به شرایط بیمار نظیر سن، بیماری زمینه‌ای و… انجام شود. این نوع بیهوشی یکی از موثرترین شکلهای بی‌حسی بوده که مهم ترین هدف آن بیهوش کردن کامل فرد و قرار دادن او در حالت خواب است. داروهایی که در این بی‌حسی مورد استفاده قرار میگیرد همان داروهای سدیشن است که با دوز بالاتری انجام می‌گیرد.

انواع بی حسی

بی‌حسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

از آنجایی که انواع بی‌ حسی دندانپزشکی متفاوت است، تاثیر داروهای بی‌حسی نیز با هم فرق دارد و میزان تزریق بی‌حس کننده‌ها با توجه به نوع دندان متفاوت است، بنابراین زمان بی‌حس شدن در افراد مختلف با هم فرق می‌کند. همچنین نوع بیماری و دوز مصرف‌شده نیز در زمان بی‌حسی نقش خواهد داشت و به دلیل بیماری‌های مختلف دندان، پزشک با توجه به نوع درمان و شرایط بیمار از این داروها استفاده می‌کند. هر چه دارو قوی‌تر باشد و از دوز بیشتری استفاده شود، مدت زمان بی‌حسی نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال برای ترمیم یا پرکردن سطحی از دوز کم و در جراحی‌ها از دوز بیشتر بی‌حسی دندان استفاده می‌شود. ولی به طور معمول بین ۱ تا ۵ ساعت زمان بی‌حسی دندان در نظر گرفته می‌شود. بعضی اوقات تاثیر بی‌حسی ممکن است مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند که در این صورت فرد احساس ناراحتی در صحبت‌کردن، خوردن و آشامیدن می‌کند و می‌تواند برای از بین بردن سریع بی‌حسی دندان از داروهای دیگری که در این زمینه موجود است با نظر و مشورت پزشک استفاده کند.

عوارض بی‌حسی دندان

دندانپزشک برای راحتی بیمار و اینکه احساس درد نکند، از داروی بی‌حسی استفاده می‌کند. همان‌طور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، این داروها می‌تواند به صورت موضعی با تزریق آمپول بی‌حسی صورت گیرد یا به صورت سدیشن یا آرام‌بخش باشد و نیز در صورت نیاز بعضی بیماران بی‌حسی عمومی یا همان بیهوشی باشد. نکته مهم این است که باید بدانید هر دارویی عوارضی دارد و داروهای بی‌حسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نوع دارو و دوز مصرفی آن در بیشتر و کمتر بودن عوارض آن نقش دارد. در ادامه به عوارض انواع داروهای بی‌حسی دندان اشاره می‌کنیم.

۱- عوارض داروهای بی‌حسی موضعی

  • سوزش و خشکی دهان و گلو
  • لکنت زبان
  • گازگرفتن لب و دهان
  • اختلالات بینایی از جمله تاری دید
  • ناتوانی در پلک‌زدن
  • احساس سرگیجه
  • افزایش فشارخون
  • بروز مشکلات پوستی مانند کهیر
  • ایجاد اختلال در بلع
  • مشکلات تنفسی
  • در مواقعی افتادگی پلک
  • واکنش‌های آلرژیک

۲- عوارض داروهای بی‌حسی سدیشن

  • خواب‌آلودگی
  • احساس خستگی یا سنگینی
  • سست شدن و بی‌حالی
  • فشارخون پایین
  • سردرد و حالت تهوع
  • گیجی و فراموشی به مدت کوتاه

۳- عوارض داروهای بی‌حسی عمومی

  • حالت تهوع و سردرد
  • حمله قلبی
  • مشکلات شدید تنفسی
  • تشنج و در مواقعی کما
  • سکته قلبی

عوارض بی حسی دندان

 

خرید آنلاین انواع بی حسی دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله به بررسی انواع بی حسی دندانپزشکی پرداختیم و در مورد عوارض آن توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید انواع تجهیزات دندانپزشکی به دنتی دنتال مراجعه نمایید و از برندهای معتبر، با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی این سایت دیدن فرمایید.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید ابزار دندانپزشکی از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.