از علل پوسیدگی دندان می‌توان به کمبود ویتامین‌‌ها از جمله ویتامین A،D و C و همچنین کلسیم، تغذیه نامناسب، عدم بهداشت دهان و دندان و عدم استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان اشاره کرد. مصرف بیش از حد مواد قندی، استفاده از سیگار و دخانیات و در مواردی نیز مصرف بعضی داروها و یا ژنتیک می‌تواند از علت های تخریب دندان باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

دندان‌های سالم حس اعتماد به نفس را در فرد تقویت می‌کند و در چهره نیز تاثیر بسیاری می‌گذارد. بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کنید و در صورت مشاهده هر نوع مشکل به دندانپزشک مراجعه نمایید. نگهداری از دندان تنها با مسواک و نخ دندان امکان‌پذیر نمی‌باشد بلکه تغذیه مناسب نیز در حفظ و سلامت آنها نقش مهمی دارد. رعایت بهداشت و رژیم غذایی مناسب هر دو در برای داشتن دندان‌های سالم و محکم الزامی است و عدم  رعایت هر یک از آنها سبب پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین کمبود بسیاری از ویتامین‌ها منجر به پوسیدگی دندان می‌شود که عواقب ناخوشایندی مانند عفونت دندان و در صورتی که شدت زیادی داشته باشد، از بین رفتن دندان را به همراه خواهد داشت.

علائم پوسدگی دندان

پوسیدگی دندان یک بیماری شایع است که در اثر تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد مواد قندی و نوشیدنی‌های مضر و نیز استفاده نکردن از انواع ویتامین‌هایی که برای سلامت دندان مفید است، به وجود می‌آید و سبب تخریب بافت سخت دندان یعنی همان مینا و عاج می‌شود. این عارضه امکان دارد در هر سنی به وجود آید. کودکان و نوجوانان به دلیل استفاده بیشتر از تنقلات ناسالم و کمبود برخی ویتامین‌ها به پوسیدگی دندان مبتلا می‌شوند و می‌توانید با مصرف انواع موادغذایی و ویتامین‌ها در رژیم‌غذایی آنها از پوسیدگی زودهنگام دندان‌هایشان جلوگیری کنید. بنابراین یکی از علل پوسیدگی دندان کمبود ویتامین است. برای مشاهده و خرید محصولات ترمیم دندان به لینک فوق مراجعه نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا ویتامین‌هایی را که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند معرفی کنیم و نیز علت پوسیدگی دندان و علائم آن را بررسی کنیم.

  • نقش کلسیم در سلامت دندان

کلسیم نوعی ماده معدنی است که نقش بسیار مهمی در سلامت دندان‌ها دارد. مصرف کلسیم به تقویت مینای دندان کمک می‌کند و سبب قوی شدن دندان‌ها خواهد شد. کمبود کلسیم، پوسیدگی دندان را به همراه دارد. اگر از کودکی این ماده به اندازه کافی استفاده نشود، با گذشت زمان دندان‌ها پوسیده شده و در بزرگسالی آسیب‌های جدی به دندان وارد می‌شود و امکان دارد پوسیدگی آن منجر به از دست دادن دندان شود. کلسیم در لبنیاتی مانند: شیر، ماست، کشک، دوغ، همچنین سبزیجات سبزرنگ، لوبیا، بادام و… یافت می‌شود.

  • نقش ویتامین A در پوسیدگی دندان

مصرف ویتامین A به مرطوب شدن دهان و جریان بزاق کمک می‌کند و این کار سبب جلوگیری از خشکی دهان و در نهایت سلامت لثه و دندان می‌شود.بنابراین کمبود این ویتامین یکی از علل پوسیدگی دندان است.  لثه‌های سالم از دندان‌ها محافظت می‌کنند و جلوی تجمع باکتری‌ها را می‌گیرند. همچنین این ویتامین یکی از بهترین مواد مغذی برای سلامت مینای دندان است. بنابراین برای داشتن لثه و دندان سالم باید مصرف موادغذایی که حاوی ویتامین‌ A هستند را رژیم‌غذایی خود قرار دهید. انواع ماهی، زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز، جگر، سبزیجاتی مانند: اسفناج، کلم بروکلی، کدوحلوایی، سیب‌زمینی، هویج، فلفل دلمه‌ای و میوه‌‌هایی مانند: طالبی و انبه سرشار از این ویتامین می‌باشند.

  • نقش ویتامین D در پوسیدگی دندان

ویتامین D مانند کلسیم برای حفظ و سلامت دندان‌ها مفید است و به جذب آن کمک می‌کند. کمبود آن سبب آسیب به مینای دندان و نیز لثه می‎‌شود. مصرف اندازه این ویتامین می‌تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را به حداقل برساند. همچنین کمبود آن در کودکان سبب می‌شود که دندان‌های آنها رشد مناسبی نداشته باشد و نیز حساس شوند و زودتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند. زردشدن و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی دندان و نیز خونریزی لثه یکی دیگر از دلایل کمبود ویتامین D می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از ماهی‌ سالمون، میگو، زرده تخم‌مرغ، شیر، حبوبات میزان نیاز بدن خود را به این ویتامین تامین کنید.

  • نقش ویتامین C در پوسیدگی دندان

استفاده کافی از ویتامین C برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه ضروری است. مصرف اندازه این ویتامین سبب محافظت از لثه می‌شود و یک ماده مغذی برای تقویت لثه است و در کاهش التهاب آن نقش دارد. پریودنتال یک بیماری است که از تجمع باکتری در پلاک دندان ایجاد می‌شود و سبب عفونت لثه، خونریزی و متورم شدن آن می‌شود. این بیماری در اثر کمبود ویتامین C اتفاق می‌افتد. مواد غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: مرکبات، کیوی، هندوانه، گوجه‌فرنگی، انواع کلم، فلفل تند، لیموترش، توت فرنگی و … که باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا دندان و لثه سالمی داشته باشید. عدم مصرف این ویتامین سبب آسیب به لثه و در نهایت پوسیدگی دندان می‌شود، بنابراین کمبود آن یکی از علل پوسیدگی دندان است که دندانپزشک با ابزار ترمیم دندان  اقدام به رفع آن می‌کند.

کمبود ویتامین و پوسیدگی دندان
علت‌های پوسیدگی دندان کدامند؟

هر عضوی از بدن در معرض بیماری قرار دارد. پوسیدگی دندان نیز نوعی بیماری دهان و دندان است که در اثر عواملی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به وجود می‌آید. در صورت تشخیص علت بیماری پزشک می‌تواند با ابزار معاینه دندان میزان پوسیدگی آن را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

  • تغذیه نامناسب یکی از مهم‌ترین علت‌های پوسیدگی دندان می‌باشد. کمبود ویتامین‌های A، C، D و نیز کلسیم منجر به پوسیده شدن دندان می‌شود. اگر این ویتامین‌ها از کودکی در برنامه غذایی فرد گنجانده شود، این بیماری به حداقل می‌رسد.
  • استفاده بیش از حد مواد قندی نیز یکی دیگر از علت‌های پوسیدگی دندان است. مصرف این مواد سبب پوسیدگی سریع دندان‌ها می‌شود. استفاده از نوشابه، شیرینی، شکلات، تنقلات ناسالم و … به دندان آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است مصرف این مواد را به حداقل برسانید و در صورت نیاز حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • در کنار تغذیه سالم و مناسب، رعایت بهداشت دهان و دندان خطر پوسیدگی را کمتر می‌کند. استفاده مداوم از نخ دندان و مسواک سبب می‌شود که دندان‌های سالمی داشته باشید. همچنین استفاده از دهان‌شویه مناسب از التهاب و عفونت لثه جلوگیری می‌کند.
  • بعضی افراد با وجود اینکه مرتب مسواک می‌زنند، دندان‌های پوسیده‌ای دارند. باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که مسواک در کنار استفاده مداوم از نخ دندان می‌تواند از پوسیدگی جلوگیری کند. زیرا مسواک برای سطح دندان مناسب است ولی نخ دندان بین دندان‌ها را تمیز می‌کند و سبب می‌شود ذرات باقی مانده مواد خوراکی از دندان خارج شود و از تجمع پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده نکردن آن می‌تواند یکی از علت‌های پوسیدگی دندان باشد.
  • سیگار و دخانیات یکی دیگر از علل پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. برای داشتن دندان‌های سالم و جلوگیری از پوسیدگی زودهنگام آن باید مصرف این مواد را به حداقل برسانید و در صورت استفاده حتما بهداشت را رعایت کرده و سریع مسواک بزنید.
  • استفاده از خمیردندان نامناسب نیز می‌تواند یکی از علت‌های پوسیدگی باشد. بهتر است برای خرید خمیردندان و محصولات مورد نیاز مربوط به دهان و دندان با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف بعضی داروها نیز به پوسیدگی دندان کمک می‌کند. بنابراین باید در صورت نیاز از آنها استفاده کنید و در طول زمان مصرف از کلسیم و ویتامین‌های بیشتری استفاده نمایید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
  • ژنتیک نیز می‌تواند به عنوان یکی از علت های پوسیدگی دندان بررسی شود و در پوسیده شدن زودهنگام دندان در بعضی افراد نقش مهمی دارد. کوچک بودن استخوان فک، کج بودن دندان، دندان‌های روی هم از عواملی هستند که در پوسیده شدن دندان تاثیر دارند. برای حل این مشکل باید قبل از پوسیده شدن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کرده و مشکلات دندانی خود را برطرف نمایید.

علل پوسیدکی دندان

علائم پوسیدگی دندان کدامند؟

اکنون که علل پوسیدگی دندان را دانستید، باید بدانید پوسیدگی دندان علائم مختلفی دارد و نمی‌توان در صورت بروز همه آنها اطمینان به پوسیده بودن دندان داشت. ولی بهتر است اگر علائم زیر را مشاهده کردید سریع به دندانپزشک مراجعه نمایید. زیرا تشخیص زودهنگام آن می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند. برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی هر ۶ ماه یکبار چکاپ شوید تا پزشک در صورت نیاز با روش‌های ترمیم دندان مشکلات دندان شما را برطرف کند تا از آسیب جدی به دندان پیشگیری کنید.

  • درد دندان می‌تواند یکی از نشانه‌های پوسیدگی دندان باشد. اگر احساس درد در ناحیه دندان داشتید، قبل از شدت آن به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • یکی دیگر از علائم پوسیدگی دندان، حساسیت دندان به مواد غذایی گرم و سرد می‌باشد. در صورت بروز این حساسیت احتمال پوسیدگی دندان زیاد است.
  • بوی بد و نامطبوع دهان می‌تواند یکی دیگر از علائم پوسیدگی دندان باشد. زیرا معمولا نشانه عفونت دندان است که باید با مراجعه به دندانپزشک دلیل آن را جستجو کنید و در صورت نیاز دندان خود را ترمیم نمایید.
  • تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در اثر مصرف زیاد مواد غذایی رنگی مانند: چای، قهوه، نسکافه، نوشابه و مواد قندی می‌تواند یکی دیگر از علائم پوسیدگی دندان باشد.
  • خونریزی لثه نیز می‌تواند منجر به پوسیده شدن دندان شود. اگر در هنگام مسواک زدن خونریزی لثه داشتید، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

خرید آنلاین انواع ابزار و تجهیزات ترمیم دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله علل پوسیدگی دندان را بررسی کردیم و در مورد کمبود ویتامین‌هایی که سبب این بیماری می‌شود، علت پوسیدگی و علائم آن توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید و از برندهای معتبر، با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی آن دیدن فرمایید.

فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.