انواع کارور دندانپزشکی از ابزار و تجهیزات مهم در دندانپزشکی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. کارور وسیله ای در دندانپزشکی است که برای شکل دهی آمالگام و رزین کامپوزیت کاربرد دارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این وسیله در دندانپزشکی بیشتر آشنا شوید.

آمالگام چیست؟

قبل از بررسی انواع کارور دندانپزشکی لازم است که با آمالگام و کامپوزیت آشنا شویم. یکی از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی برای پر کردن دندان، آمالگام است و دارای رنگ نقره ای است. این ماده ترکیبی از جیوه، قلع، روی و مس است. این نوع ماده دارای طول عمر طولانی است و به همین دلیل برای پر کردن دندان های عقبی که بیشتر مورد فشار جویدن قرار می گیرند بسیار مناسب است. پر کردن دندان با این ماده از قیمت مناسبی هم برخوردار می باشد. برای آشنایی با آمالگام به طور کامل، توصیه می کنیم که این مقاله را مطالعه کنید. آمالگام چیست؟

کامپوزیت

یکی دیگر از مواد دندانپزشکی که برای پر کردن دندان امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت است که کارور دندانپزشکی برای این دو ماده مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ماده دارای ظاهر طبیعی است البته مقاومت آن در حال افزایش است و برای پر کردن دندان با این ماده نیازی نیست دندانپزشک مقدار زیادی از دندان سالم را بتراشد. این نوع ماده برای حفره های وسیع و گسترده مناسب نیست و نیاز به هزینه و زمان بیشتری لازم است.

کارور دندانپزشکی چیست؟

انواع کارور دندانپزشکی یا حالت دهنده یکی از ابزار ساده در عین حال کاربردی دندانپزشکی است. وظیفه این ابزار حالت دادن فرم سطح جونده ترمیم های آمالگامی می باشد که از شکل و اندازه های مختلفی تشکیل شده است. جنس این نوع ابزار دندانپزشکی از استیل ضد زنگ است و از بهترین کیفیت برخوردار می باشد و دارای جنسی است که دچار زنگ زدگی نمی شود. کارور دندانپزشکی چیست؟

کاربرد انواع کارور دندانپزشکی

  • برای شکل دادن و ایجاد کردن آناتومی ناحیه occlusal روی آمالگام مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این وسیله دارای دو لبه می باشد و برای شکل دادن و کندن آلیاژهای ترمیمی مثل آمالگام مورد استفاده قرار می گیرد و تیز می باشد.
  • قلمی فلزی است که با آن می توان کاسپ های دندان را بر روی آمالگامی که هنوز سفت نشده درآورد.
کاربرد انواع کارور دندانپزشکی

طریقه پر کردن دندان با آمالگام

از آنجا که با انواع کارور دندانپزشکی و کاربرد آن آشنا شدید لازم است که با مراحل پر کردن دندان با آمالگام هم آشنا شوید تا کاربرد کارور دندانپزشکی را بیشتر درک کنید. در مرحله اول برای پر کردن دندان با آمالگام، دندان دریل میشود تا بخشهای پوسیده خارج شوند. در مرحله بعدی دندانپزشک ترکیب آمالگام را آماده میکند. آمالگام روی دندان قرار داده میشود و شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن مشابه دندان طبیعی باشد. به این نکته توجه داشته باشید که مواد آمالگام روی دندان به سرعت سخت میشوند

طریقه پر کردن دندان با کامپوزیت

در مرحله اول دندانپزشک دندان پوسیده را ایزوله میکند تا بزاق به آن راه نداشته باشد و دندان خشک بماند. با کمک دریل دندانپزشکی یا ایر ابریژن (تراش با هوای فشرده) بخشهای آلوده و عفونی دندان برداشته میشوند. رزین کامپوزیت به صورت لایه لایه در فضای خالی ایجاد شده قرار میگیرد تا دندان پر شود. در این مرحله نور مخصوصی به هر لایه از مواد پر کننده تابانده میشود تا مواد سخت شوند. پس از این که دندان پر شد، رزین کامپوزیت شکل دهی میشود تا سطوح و انحناهای آن کاملا مشابه دندان طبیعی شود. برای پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری لازم است.

مزیت پر کردن دندان با آمالگام

  1. استفاده آسان و راحت برای دندانپزشک
  2. استحکام آمالگام بیشتر از کامپوزیت است بنابراین در دندانهای عقبی که فشار زیادی به آنها وارد میشود مناسب تر است
  3. هزینه پایین آمالگام
  4. زمان سریع تر برای پر کردن دندان با استفاده از آمالگام
  5. بی خطر بودن آمالگام
  6. برای پر کردن دندان با کامپوزیت باید بتوان دندان را ایزوله کرده و خشک نگه داشت. در نواحی که خشک نگه داشتن دندان دشوار باشد مانند دندانهای عقبی و پوسیدگی های زیر مرز لثه، معمولا آمالگام ترجیح داده میشود
  7. دوام و طول عمر بیشتر آمالگام

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم  “آشنایی با انواع کارور دندانپزشکی” را مورد بررسی قرار دهیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید