تفاوت روکش دندان با کامپوزیت را باید در نوع نیاز ترمیم برای دندان جستجو کرد و بدانید که کاربردهای این دو در دندانپزشکی متفاوت است. روکش دندان برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده که در اثر پوسیدگی یا عصب‌کشی از بین رفته‌اند، استفاده می‌شود که در این روش با تراشیدن دندان و روکش کردن دندان ترمیم خواهد شد. ولی کامپوزیت به طور کلی برای اصلاح طرح لبخند، سفیدشدن و زیباتر شدن دندان به کار می‌رود. روکش دندان نسبت به کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد.

تفاوت روکش دندان با کامپوزیت دندان چیست؟

دندان عضوی از بدن است که زیبایی و نظم آن در جذابیت چهره تاثیر بسزایی دارد. داشتن دندان‌های مرتب و منظم به انسان اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. در طول زمان دندان‌ها به دلایل مختلفی از جمله بالارفتن سن، پوسیدگی، شکستگی، تغییر رنگ و یا موارد دیگر نیاز به ترمیم خواهند داشت. روش‌های مختلفی برای ترمیم و نظم‌دهی به دندان‌ها وجود دارد که از بین آنها می‌توان به روکش دندان و کامپوزیت اشاره کرد. این دو روش در ظاهر شبیه هم هستند ولی در اصل با هم تفاوت دارند و هر یک در موقعیت‌های خاصی کاربرد دارند. فرآیند ساخت و نصب روکش دندان نسبت به کامپوزیت، پیچیده‌تر و طولانی‌تر می‌باشد. برای اینکه تفاوت روکش دندان با کامپوزیت را بدانید، باید درباره هر یک اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد توضیحاتی را ارائه دهیم.

تفاوت روکش دندان و کامپوزیت

  • روکش دندان

در این قسمت از مقاله تفاوت روکش دندان با کامپوزیت، ابتدا کاربرد روکش دندان را بیان خواهیم کرد.  زمانی که دندان دچار پوسیدگی شدید شود و یا به عصب رسیده باشد و آسیب زیادی دیده باشد، از روکش دندان استفاده می‌شود. روکش که به آن تاج دندان نیز گفته می‌شود در جویدن غذا به جای دندان نقش بسزایی دارند. روکش برای محافظت از دندان کاربرد دارد. از روکش زمانی استفاده می‌شود که در اثر پوسیدگی از دندان چیزی باقی نمانده باشد و نیز بر روی دندان‌های عصب‌کشی شده به دلیل نازک‌شدن دیواره آن و تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. در این روش کل سطح دندان تراشیده می‌شود و پس از قالب‌گیری به لابراتوار ارسال می‌شود و سپس روی دندان کار گذاشته می‌شود. روکش‌های دندان از جنس پرسلین یا زیرکونیا که نوعی سرامیک با دوام بالا است، ساخته می‌شوند.

مزایای روکش دندان

  • روکش دندان می‌تواند به جای چند دندان روی یک یا دو تای آن قرار بگیرد.
  • ظاهر روکش بسیار طبیعی و نزدیک به دندان واقعی است.
  • روکش دندان از ساختار ضعیف دندان محافظت می‌کند و به بهبود و آسیب‌دیدگی آن کمک می‌کند.
  • روکش برای دندان‌هایی که به طور کل از بین رفته‌اند گزینه مناسبی است.
  • روکش دندان نسبت به کامپوزیت عمر بیشتری دارد و مقاومت آن بسیار زیاد است و به هیچ‌وجه قابل برگشت نیست.
  • در هنگام استفاده از روکش برخلاف کامپوزیت با خوردن مواد غذایی رنگی، دیگر نگران تغییر رنگ آن نخواهید بود و هرگز تغییر رنگ نمی‌دهند.
  • در برابر لکه بسیار مقاوم هستند.

معایب روکش دندان

  • نصب روکش دندان برگشت‌ناپذیر است.
  • روکش دندان برای بعضی افراد حساسیت‌زا می‌باشد و دندان‌های روکش شده نسبت به سرما و گرما حساس‌تر می‌شوند.
  • در صورت عدم نصب صحیح روکش روی دندان، امکان نفوذ باکتری به داخل دندان و در نهایت پوسیدگی می‎‌باشد.
  • روکش دندان یک ترمیم پرهزینه است.

مزایا و معایب کامپوزیت و روکش

  • کامپوزیت

اینکه کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد، باید بگوییم یک روش درمانی است که برای نظم‌دهی، سفیدشدن و زیبایی دندان‌ها از آن استفاده می‌شود. کامپوزیت در واقع همان موادی است که برای پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شود و همرنگ دندان می‌باشد. مواد کامپوزیتی به صورت خمیری شکل است و یک لایه نازک از آن روی سطح دندان قرار می‌گیرد و فرم داده می‌شود. پس از فرم‌دهی به کمک اشعه نوری آبی سفت می‌شوند. جنس و برند کامپوزیت انتخاب شده و تخصص و تجربه دندانپزشک در نتیجه کار کامپوزیت بسیار موثر است. کامپوزیت برای ترمیم فاصله بین دندان‌ها، ترک‌های ریز و سطحی، پریدگی دندان و سفیدی دندان‌ها کاربرد دارد. در این روش نیازی به تراش دندان نمی‌باشد و در زمان کمتر و هزینه کمتر نسبت به روکش انجام می‌گیرد. کامپوزیت‌ها دندان‌های طبیعی را کاور می‌کنند و ظاهر رنگ آنها را تغییر می‌دهند. فرق روکش دندان و کامپوزیت را می‌توانید در مزایا و معایب هر یک جستجو کنید.

مزایای کامپوزیت دندان

  • از جمله مزیت کامپوزیت نسبت به روکش می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد که هزینه پایین‌تری را پرداخت می‌کنید.
  • کامپوزیت در یک جلسه و به صورت سریع‌تر نسبت به روکش انجام می‌شود و طول درمان آن کمتر از روکش می‌باشد. در حالی که روکش به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا بعد از تراش دندان و قالب‌گیری انجام شود.
  • کامپوزیت برگشت‌پذیر است و می‌توان آنها را از هم جدا کرد.
  • کامپوزیت برای سفیدشدن دندان و نظم‌دهی دندان کاربرد دارد و بر زیبایی چهره تاثیر مثبتی می‌گذارد.
  • این روش نیازی به تراشیدن دندان ندارد ولی نمی‌توان برای دندان‌های بسیار پوسیده و به عصب رسیده که نیاز به تراش دارند، از این روش استفاده کرد.
  • یکی دیگر از مزایای کامپوزیت این است که نیازی به بی‌حس کردن دندان‌ها ندارد.
  • در هنگام آسیب کامپوزیت، قابل ترمیم است و می‌توانید آن را ترمیم نمایید.

معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت عمر کمتری نسبت به روکش دندان دارد.
  • در صورت عدم توجه به انتخاب نوع برند کامپوزیت و مواد مناسب آن، نداشتن مهارت و تجربه کافی دندانپزشک در حین کار و نیز توجه نکردن به رنگ مناسب پوست می‌تواند ظاهر بسیار مصنوعی داشته باشد.
  • به دلیل عدم رعایت بهداشت مناسب، کامپوزیت می‌تواند تغییر رنگ به همراه داشته باشد.

چگونگی مراقبت و نگهداری از دندان بعد از روکش یا کامپوزیت

بعد از اینکه تفاوت روکش دندان با کامپوزیت را بیان کردیم، به نحوه مراقبت از آن دو اشاره می‌کنیم. مراقبت از دندان‌های روکش شده یا کامپوزیت شده تفاوت چندانی با هم ندارد. دندان‌های کامپوزیت شده نسبت به روکش شده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. و بعد از انجام هر یک از آنها باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • مسواک زدن به صورت مرتب و دوبار در روز
  • استفاده مداوم از نخ دندان نازک
  • استفاده از دهان‌شویه و انتخاب آن با نظر و مشورت دندانپزشک
  • استفاده از مواد غذایی سفت یا میوه‌ها به صورت خرد شده و خودداری از گاز زدن آنها
  • عدم استفاده از دندان برای باز کردن یا بریدن بعضی وسایل مانند چسب، قوطی، نخ و …
  • عدم استفاده پشت سر هم از مواد غذایی خیلی گرم و سرد
  • جرم‌گیری دندان به صورت سالیانه
  • استفاده از خمیردندان مناسب
  • به حداقل رساندن استفاده از دخانیات و خوراکی‌های رنگی و در صورت استفاده مسواک فراموش نشود.

مراقبت بعد کامپوزیت

روکش دندان بهتر است یا کامپوزیت

از روکش دندان و کامپوزیت با توجه به نیاز و وضعیت دندان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت کدام یک بهتر است و هر کدام در مواردی می‌توانند مفید واقع شوند. همان‌طور که قبلا نیز بیان کردیم از روکش دندان زمانی استفاده می‌شود که دندان دچار پوسیدگی شدید شود و یا به عصب رسیده باشد و تغییر رنگ داده باشد. روکش دندان توانایی محافظت از دندان تراش‌خورده را دارد. زمانی که زیبایی دغدغه شما باشد باید از کامپوزیت استفاده کنید و نیز برای آسیب‌های جزئی، دندان‌های نامرتب و زمانی که دندان زرد شده باشد و نیاز به سفید کردن داشته باشد، بهترین درمان آن کامپوزیت است. این درمان نیازی به تراش ندارد. نکته دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کرد این است که روکش دندان تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت ولی عمر کامپوزیت با توجه به جنس آن به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ سال می‌باشد.

 

آیا  می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

امکان نصب کامپوزیت بر روی دندان روکش شده وجود ندارد. زیرا مواد کامپوزیت به روکش دندان نمی‌چسبد و اگر این کار انجام شود به مدت یک یا دو هفته دوام نمی‌آورد و از بین می‌رود. هیچ چسب مناسبی برای ایجاد اتصال مناسب بین کامپوزیت با سطح روکش دندان وجود ندارد. تنها راه حل آن این است که قبل از انجام کامپوزیت روکش دندان را تعویض کنید و آن از نظر رنگ و اندازه شبیه به کامپوزیت سفارش دهید تا به این صورت تفاوتی بین دندان روکش شده و کامپوزیت شده احساس نشود.

مقایسه هزینه روکش دندان با کامپوزیت

قیمت روکش دندان نسبت به کامپوزیت بالاتر است. از دلایل مهم اینکه روکش نسبت به کامپوزیت قیمت بالاتری دارد، این است که نیاز به زمان بیشتری دارد و در چندین مرحله انجام می‌شود. ولی کامپوزیت در یک مرحله انجام خواهد شد. همچنین نوع موادی که در ساخت روکش و کامپوزیت استفاده می‌شوند در هزینه آن تاثیر می‌گذارد. روکش‌هایی با جنس زیرکونیا و سرامیکی از بهترین نوع آن می‌باشند و استحکام بسیار خوبی دارند، بنابراین نسبت به دیگر انواع روکش مانند استیل قیمت بالاتری دارند. قیمت کامپوزیت نیز به نوع برند ساخته شده، تعداد فک و دندان و همچنین هزینه پزشک بستگی دارد.

 

خرید آنلاین انواع برند کامپوزیت و تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله به بررسی تفاوت روکش دندان با کامپوزیت پرداختیم و مزایای هر یک را بیان کردیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید تجهیزات دندانپزشکی با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از دیگر ابزار دندانپزشکی این مجموعه دیدن فرمایید. این مجموعه محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.