تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟ آیا کامپوزیت بهتر از لمینت دندان است؟ از چه جهاتی می‌توانیم بین لمینت و کامپوزیت تفاوت قائل شویم؟ هر دوی این محصولات دارای مزایا و معایب خاص خود هستند اما اگر می‌خواهید به‌صورت دقیق از آن‌ها مطلع شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

کامپوزیت چیست؟

 

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده‌ای خمیری شکل بوده که پس از قرارگرفتن روی دندان و متناسب با ابعاد آن‌ها، با نور و طول موج مخصوص سفت شده و قالبی مناسب دندان‌ها می‌شود. بعد از قرارگیری این ماده روی دندان ها دندانپزشک پولیش و صاف کردن این ماده را انجام می‌دهد و زیبایی در حد دندان های طبیعی را برای شما فراهم می‌کند. اگر شما موادی مانند آمالگام را در نظر بگیرید، می‌بینید که این مواد سیاه بوده و هیچگاه زیبایی در حد این ماده را نخواهد داشت. با استفاده از انواع کامپوزیت درمان‌های دندانپزشکی، ترمیم دندان‌ها به همراه زیبایی برای شما فراهم می‌شود. از این مواد برای درمان شکستگی‌های دندان‌، اصلاح ارتفاع دندان، تغییر رنگ دندان و غیره استفاده می‌شود. لمینت و کامپوزیت کاربرد بسیاری در درمان های ترمیمی و زیبایی دارند. این درمان با نام کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت هم شناخته می‌شود. در ادامه درباره این مواد و تفاوت کامپوزیت و لمینت صحبت خواهیم کرد.

 

لمینت دندان چیست؟

 

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) هم گفته می‌شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان است و برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی دندان طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک این ماده روی دندان های شما قرار گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه هرکس می شوند. این مواد بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری هم دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و  میزان قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی‌ها و سایر عیب‌های دندان، آن‌ها را مرتب و یک‌نواخت نشان خواهند داد. این مواد را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد رزین تهیه کرد. لمینت دندان چینی بهتر از کامپوزیت در برابر لکه ها مقاومت می‌کند،این تفاوت کامپوزیت و لمینت را مشخص می‌کند. بعضی‌ها روکش‌های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر هستند و ویژگی‌های بازتابش نور در آن‌ها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر می‌باشد، ترجیح می‌دهند. اگر به دنبال ترمیم دندان‌های خود هستید باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد ترمیمی و پروتز برای دندان‌هایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

 

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

اولین قدم در بهبود بخشیدن به زیبایی دندان ها و بدست آوردن لبخندی با طراوت انتخاب بهترین مواد است. رزین کامپوزیت و لمینت پرسلن از رایج ترین مواد در فرآیند ساخت روکش‌های دندان می‌باشند. دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر، با هر دو ماده می‌تواند دندان‌های زیبا برای شما بسازد، اما از کجا بدانیم کدام نوع برای ما مناسب است؟ پاسخ به این سوال به نیازهای شما بستگی دارد و معیارهایی که در انتخاب مواد برای شما مهم است مانند: هزینه ، طول درمان، ماندگاری و غیره. ونیرها از  پرکاربردترین و موثرترین گزینه های دندانپزشکی زیبایی هستند که با آن‌ها می توانید لکه‌ها ، شکستگی و لب پریدگی های دندان های خود ، فاصله و شکاف های بین آن‌ها یا دندان های کج را برطرف کنید. بیایید بعضی از تفاوت‌ کامپوزیت و لمینت را  در متن ذیل بررسی کنیم.

 

مقایسه مزایا و معایب لمینت و کامپوزیت دندان

  • هزینه کمتر روکش کامپوزیت

یکی از مهمترین عوامل موثر فرق لمینت و کامپوزیت، هزینه آن می‌باشد. عمده‌ترین مزیت این ماده نسبت به لمینت، هزینه کمتر آن است. با ارزیابی‌های انجام شده این ماده دارای اختلاف قیمتی دو برابر بیشتر از این ماده است که برای برخی از افراد این امر بسیار مهم است‌، زیرا بیشتر درمان ها توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود‌.

  • تفاوت کامپوزیت و لمینت در مراحل و  زمان انجام 

مدت زمان انجام لمینت و کامپوزیت با هم متفاوت است. معمولا کامپوزیت در یک جلسه درمان به‌طور کامل انجام می‌شود. بدین منظور، دندانپزشک دندان‌ها را با پوششی از جنس رزین می‌پوشاند، لایه‌های اضافی رزین اعمال شده روی دندان، تراشیده می‌شود. سپس رزین از طریق نوری با طول موج معین سخت شده و در نهایت روکش‌ها جلا پیدا خواهند کرد. نیاز است تا برای داشتن ظاهری طبیعی، رزین صیقل داده شود تا شبیه دندان واقعی شود. برای انجام این درمان نیاز به تراشیدن خود دندان نیست. اما لمینت سرامیکی دندان نیاز به دو تا سه هفته زمان دارد. در این عمل ابتدا دندانپزشک کمی از مینای دندان را تراش داده و بعد از روی آن‌ها قالب گیری می‌کند و برای ساخت روکش دندان، قالب ها را به آزمایشگاه می‌‌فرستد، بعد از دو هفته روکش ها آماده شده و برای نصب از آزمایشگاه به دندانپزشک تحویل داده می‌شود. اکنون دندانپزشک روکش لمینت را به  روی دندان‌های شما می‌چسباند. این روش‌ها تفاوت کامپوزیت و لمینت را مشخص می‌کند.

  • برگشت پذیری

تفاوت کامپوزیت و لمینت از نظر میزان برگشت پذیری نیز می‌باشد. خوب است بدانید که مهمترین مزیت درمان با کامپوزیت نسبت به لمینت، قابلیت برگشت پذیری این روش می‌باشد. برای انجام این عمل نیازی به تراشیدن دندان نیست و می‌توان بعد از مدتی روکش ها را از دندان جدا کنید و از دندان‌های خود استفاده کنید، اما به دلیل تراشیدن دندان در درمان با لمینت دیگر بهره بردن از دندان های طبیعی خود امکان پذیر نیست، زیرا که روش پرسلین قابلیت برگشت‌پذیری ندارد.

  • طول عمر لمینت و کامپوزیت

هر چند که کامپوزیت دارای مزایای زیادی است‌، اما از نظر ماندگاری با روش لمینت قابل مقایسه نمی‌باشد. با وجود پیشرفت انجام شده در طی سالیان  برای ماده رزین، اما ماده به کار رفته در لمینت، بسیار قویتر از کامپوزیت است. این ماده به طور میانگین حدود ​​۱۰-۱۵ سال مقاومت داشته و برای شما دوام می‌آورد‌، هر چند با رعایت بهداشت دهان و دندان و گوش فرا دادن به دستورالعمل‌های دندانپزشک، می‌توان برای مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کرد.  ماندگاری این ماده چیزی حدود ۵-۷ سال است. با توجه به مطالب گفته شده، اگر به فکر جایگذاری روکش هستید بسیار مهم است که تفاوت کامپوزیت و لمینت را با یک‌دیگر در نظر بگیرید. در حالی که ممکن است کامپوزیت‌ها‌ نصف لمینت‌ها هزینه داشته باشند‌، اما عمر کامپوزیت فقط به اندازه نصف عمر این مواد می‌باشد.

عوارض لمینت و کامپوزیت

عوارض لمینت و کامپوزیت

اکثر دندانپزشکان متخصص اتفاق نظر دارند که لمینت‌، زیبایی‌ طبیعی‌ مشابه با دندان‌های اصلی برای شما مهیا می‌کنند. این روش زیبایی دندانپزشکی، از نظر کیفیت، دارای شفافیتی بسیار شبیه مینای دندان است. همچنین، این مواد به علت بالا بودن استحکام آن و لعاب مصرفی پس از درمان، در مقابل لکه‌ شدن و خراشیدگی نیز بسیار مقاوم می‌باشد. این در حالی است که روش کامپوزیت، از درجه تخلخل بالاتری برخوردار است. بنابراین، تفاوت کامپوزیت و لمینت در این است که کامپوزیت در معرض خطر لک شدن قرار دارد‌. به همین خاطر، به منظور جلوگیری از ایجاد لک توسط برخی از مواد غذایی در دندان، ضروری است تا رژیم غذایی مناسبی برای آن داشته باشید. عوارض دیگر این ابزار دندانپزشکی در این است که در روش لمینت ممکن است بیمار بیشتر از روش کامپوزیت درگیر باشد و اغلب اوقات افراد به علت انتظار برای ساخت روکش ها در آزمایشگاه دچار خستگی بسیاری می‌شوند. با این وجود دندانپزشکان در تلاش هستند تا از فناوری CAD / CAM برای ساخت روکش این ماده استفاده کنند. اگر به دنبال استفاده از روش لمینت و کامپوزیت هستید، باید بدانید که بررسی انواع مختلف فناوری‌های در دسترس دندانپزشک، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خرید ابزار لمینت از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

ما در این مقاله درباره تفاوت کامپوزیت و لمینت برای شما صحبت کردیم، خوب است بدانید ابزار لمینت و مواد آن در دندانپزشکی بسیار مهم است زیرا باید حتما با کیفیت باشد و خرید مواد ترمیمی قبل از شروع درمان توسط دندانپزشک حتمی و ضروری است و بدون آن درمان دندان‌های پوسیده امکان‌پذیر نیست و ممکن است بد بودن این ماده باعث عوارض بعد از انجام این عمل شود. دندانپزشک ماهر تمام تلاش خود را برای تهیه ابزار و مواد مرغوب به کار خواهد گرفت تا بهترین خدمت را به بیماری که به او مراجعه می‌کند ارائه دهد. برای رسیدن به چنین هدفی انتخاب فروشگاه معتبر، درست، مطمئن و مناسب بسیار اهمیت دارد؛ فروشگاهی که کیفیت مواد و ابزارهای مختص دندانپزشکی را تضمین کند. میان فروشگاه‌های مختلفی که در سراسر کشور وجود دارد، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال یکی از با تجربه‌ترین و ماهرترین فروشگاه ها در این زمینه است که از برترین برند کامپوزیت استفاده کرده تا رضایت کامل مخاطبین خود را به‌دست آورد. برای خرید ابزار دندانپزشکی با قیمت مناسب و خوب می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید.