کامپوزیت دندان مزایا و معایبی دارد که باید قبل از اقدام، نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید. با استفاده از کامپوزیت می‌توان اشکالات دندانی را برطرف کرد و زیبایی را به چهره خود هدیه داد که این موارد از مزایای کامپوزیت می‌باشد. در مقابل، امکان تغییر رنگ و یا حساسیت دندان‌ها از معایب آن می‌باشد که با انتخاب یک دندانپزشک ماهر و با تجربه، استفاده از تجهیزات پزشکی با کیفیت و نیز رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از معایب آن کم کرد.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان کدامند؟

همه انسان‌ها به زیبایی علاقه دارند. مخصوصا اگر بخواهند این زیبایی را در چهره خود به کار گیرند، تمام سعی خود را می‌کنند که آن را درست انجام دهند و از افراد متخصص در این راه کمک بگیرند. کامپوزیت دندان یکی از کارهایی است که در زیباتر شدن چهره افراد و طرح لبخند نقش بسزایی دارد. این روش برای برطرف کردن ایرادهای دندان انجام می‌گیرد و افرادی که دندان‌های نامرتبی دارند و یا نیاز به ترمیم دارند، از آن استفاده می‌کنند. امروزه شرکت‌های معتبری در این زمینه فعالیت دارند که بهترین برند کامپوزیت را می‌توان از بین نوع ژاپنی، امریکایی و سوئیسی انتخاب کرد.

 این روش در بین هنرمندان و نیز مردم عادی محبوبیت زیادی دارد. بهتر است این را در نظر داشته باشید که قبل از اقدام به انجام هر کاری دانستن مزایا و معایب آن نکته بسیار مهمی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و معایب کامپوزیت دندان را برایتان بازگو کنیم و قبل از اینکه به این مبحث بپردازیم، بهتر است بدانیم کامپوزیت چگونه انجام می‌شود.

مراقبت کامپوزیت دندان در بلند مدت

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش‌هایی که برای برطرف کردن ایرادهای دندان مانند: شکستگی، پوسیدگی، ترک، فاصله دندان‌ها و حتی تغییر سایز دندان‌ها به کار می‌رود، کامپوزیت می‌باشد. در ابتدا باید بگوییم کامپوزیت چیست؟ بیشتر افراد برای بهبود رنگ دندان‌های خود و نیز اشکالات دهان و دندان از کامپوزیت استفاده می‌کنند. با این روش می‌توانید عیوب ظاهری دندان را بپوشانید. کامپوزیت دندان در واقع روشی است که در یک جلسه، تغییرات عمده‌ای را در شکل، رنگ، اندازه و ایرادهای دندان‌ها ایجاد می‌کند.

در کامپوزیت از همان موادی که برای پر کردن دندان به کار می‌رود، استفاده می‌شود. این ماده استحکام بسیار خوبی دارد و به صورت تک تک روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و مشکلات دندان را برطرف می‌کند. کامپوزیت حالت خمیری دارد و پس از اینکه روی دندان قرار گرفت، تراش نمی‌خورد بلکه متناسب با ابعاد دندان، توسط متخصص این‌کار و به وسیله ابزار دندانپزشکی با کیفیت فرم داده می‌شود و برای تثبیت و استحکام آن با نور آبی که در برخورد با آن قرار می‌گیرد محکم خواهد شد.

مهارت و تجربه دندانپزشک در این روش تاثیر بسیاری در نتیجه کار دارد. کامپوزیت‌ها از رنج رنگ نرمال تا رنگ‌های سفید و یخچالی وجود دارند که با توجه به سلیقه افراد و نیز رنگ دندان اصلی و رنگ پوست انتخاب می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب بیشتری را درباره آشنایی با کامپوزیت  و نیز مزایا و معایب کامپوزیت دندان، برایتان بیان کنیم.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت انواع گوناگونی دارد و از نظر ساختار تفاوت‌هایی با هم دارند. جنس کامپوزیت‌ها معمولا از شیشه و سرامیک است که از نظر کیفیت تفاوت‌هایی با هم دارند. در ادامه شما را با انواع آن آشنا می‌کنیم.

  • کامپوزیت میکروفیل

این نوع از کامپوزیت‌ها از استحکام پایینی برخوردار هستند و امکان دارد در برابر فشار ناشی از جویدن غذا آسیب ببینند. بنابراین بهتر است در دندان‌های کنار و عقب استفاده نشوند. ولی قابلیت جلا پذیری بالایی دارند که سبب ایجاد سطحی صاف و صیقلی می‌شود.

  • کامپوزیت هیبرید

یکی دیگر از انواع کامپوزیت، هیبرید می‌باشد که بر عکس میکروفیل استحکام و مقاومت مناسبی در جویدن غذا دارند ولی از نظر قدرت جلاپذیری در رتبه پایین‌تری نسبت به میکروفیل قرار دارند.

  • کامپوزیت نانوفیل

این نوع از کامپوزیت مانند هیبرید بسیار مقاوم هستند و برای دندان‌های خلفی گزینه مناسبی خواهند بود. در برابر نیروی جویدن مقاومت بالایی از خود نشان داده‌اند. نانوفیل به دلیل کیفیت بسیار عالی که دارد سبب استحکام و زیبایی و درخشندگی برای دندان می‌شود.

انواع کامپوزیت دندان

مزایا  کامپوزیت دندان

هر روش درمانی مزایا و معایبی دارد. هم بهتر است قبل از انجام این کار از مزایا و معایب کامپوزیت دندان آگاهی داشته باشید تا شیوه درمان صحیح را انتخاب کنید.

  • اصلاح ایرادات دندان مانند: ترک دندان، پوسیدگی، نامرتب بودن، فاصله زیاد بین دندان‎‌‌ها، ترمیم دندان‌های کج و به طور کلی عیوب ظاهری دندان
  • حفظ ساختار دندان و نتراشیدن و دست نزدن به آن
  • کوتاه بودن طول دوره درمان
  • سفیدی و درخشندگی دندان‌ها
  • روشی بسیار کارآمد برای اصلاح طرح لبخند
  • ماندگاری و استحکام بالای دندان
  • برگشت پذیری به این معنا که روکش کامپوزیت قابل تغییر و ریمو می‌باشد
  • هزینه مناسب نسبت به لمینت
  • ظاهری شبیه دندان‌های طبیعی

معایب کامپوزیت دندان

همان‌طور که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم، هر شیوه درمانی، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شناخت مزایا و معایب کامپوزیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه درباره معایب کامپوزیت مطالبی را ارائه می‌دهیم.

  • تغییر رنگ و لکه پذیری سریع یکی از معایب کامپوزیت دندان می‌باشد. بعد از خوردن مواد غذایی مانند: قهوه، چای، غذاهای رنگی باید حتما مسواک زده شود تا آثار رنگ آن روی دندان باقی نماند.
  • حساسیت و درد دندان‌ها یکی از عوارض کامپوزیت است که در دسته معایب آن نیز قرار می‌گیرد. در بعضی موارد امکان دارد بعد از کامپوزیت این حساسیت به وجود بیاید و دندان‎‌ها نسبت به سرما و گرما حساسیت نشان دهند که در این مورد باید به دکتر مراجعه کرد.
  • یکی دیگر از معایب کامپوزیت که بعضی افراد تمایل به انجام آن ندارند، مصنوعی جلوه کردن آن است. در صورتی که انجام این کار توسط یک دندانپزشک متخصص و با مهارت صورت پذیرد و از مواد درجه یک استفاده کند، این مشکل برایتان پیش نخواهد آمد.
  • همچنین کامپوزیت نسبت به لمینت ماندگاری کمتری دارد و در برابر ضربه مقاومت کمتری خواهد داشت.

بعد از اینکه مزایا و معایب کامپوزیت دندان را بیان کردیم، در ادامه به موارد دیگر خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

 

آیا کامپوزیت از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت بسیار مهم می‌باشد و افراد باید پس از انجام این کار مانند قبل بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. تصور اینکه کامپوزیت از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، کاملا اشتباه است. وجود یک لایه از مواد روی دندان سبب محافظت از آن نمی‌شود. بلکه فقط عیوب دندان را می‌پوشاند و سبب زیبایی طرح لبخند و نیز درخشندگی و سفیدی آن خواهد شد.

 عدم رعایت بهداشت می‌تواند به مرور زمان سبب پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت شود و عمر کامپوزیت را کم کند. بنابراین با وجود نشانه‎‌هایی مانند درد دندان و یا عفونت لثه، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و به این دلیل که یک لایه کامپوزیت روی دندان شما قرار گرفته است، تصور نکنید که دچار پوسیدگی دندان نخواهید شد.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

چه افرادی می‌توانند کامپوزیت دندان را نصب کنند؟

به طور کلی افرادی که قصد اصلاح ظاهر دندان خود را داشته باشند، می‌توانند اقدام به نصب کامپوزیت کنند. ولی باید به این نکته اشاره شود که این روش برای کسانی است که دندان‌های سالمی دارند. بنابراین توصیه ما این است که بهتر است قبل از اقدام به انجام این کار از مزایا و معایب کامپوزیت دندان، آگاهی داشته باشید.

 به دلیل اینکه کامپوزیت به هیچ وجه قابلیت درمانی ندارد و فقط برای زیبایی انجام می‌شود، افرادی که مشکلات دندان مانند پوسیدگی، عفونت و یا بیماری‌های دهان و دندان دارند، ابتدا باید این مشکلات را رفع کنند، سپس به انجام کامپوزیت اقدام نمایند. البته مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و بررسی وضعیت دندان‌هایتان می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

خرید آنلاین تجهیزات دندانپزشکی از فروشگاه دنتی دنتال

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب کامپوزیت دندان پرداختیم. اکنون فروشگاه دنتی دنتال را معرفی می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم با مراجعه به وب‌سایت آن از کلیه تجهیزات دندانپزشکی دیدن فرمایید. دنتی دنتال تمامی محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.شما می‌توانید با خرید آنلاین انواع تجهیزات دندانپزشکی مانند مواد ترمیمی و پروتز از این فروشگاه از تخفیفات ویژه آن نیز بهره‌مند شوید. خرید از دنتی دنتال به ضمانت اصل بودن کالا و کیفیت مرغوب به شما ارائه خواهد شد. با دنتی دنتال آرامش و اطمینان در خرید را تجربه خواهید کرد. جلب رضایت مشتری از اهداف این فروشگاه می‌باشد.