آیا تا به حال به فکر استفاده از مواد سفیدکننده دندان افتاده اید؟ می دانید این محصولات چگونه کار می کنند؟ آیا همه راه حل های سفید کننده یکسان هستند؟ مواد سفید کننده دندان یکی از راهکارهای رایج برای افزایش زیبایی لبخند است که کمک می کند لکه های روی دندان ناپدید و درخشندگی دندان ها بیشتر شود. بنابراین با احساس خوب نسبت به ظاهر دندان هایتان، راحت تر لبخند می زنید و لذت بردن از زندگی روزانه و برقراری ارتباط با دیگران بیشتر خواهد شد.

امروزه در بازار انواع مواد برای سفید کردن دندان ها موجود است که اثرگذاری هر کدام ممکن است متفاوت باشد، اما هنگام استفاده از این محصولات باید نسبت به متریال و مواد فعال موجود در آن توجه و اطمینان از ایمن بودن آن از محصول استفاده نمایید.

 

معرفی مواد سفیدکننده دندان

مواد سفیدکننده دندان چیست؟

دلیل این که افراد زیادی به دنبال گزینه های سفیدکننده دندان هستند، این است که این روزها محصولات سفیدکننده زیادی تولید شده اند و استفاده از آن ها در خانه بسیار راحت است، اما ضروری است که بدانید این محصولات بدون نسخه همانند مواد سفید کننده ای نیست که دندانپزشکان حرفه ای از آن ها با کمک تجهیزات دندانپزشکی استفاده می کنند. همچنین این دسته از مواد تنها چند درجه، دندان ها را سفید می کند، در حالی که ممکن است به قدرت سفیدکنندگی بیشتری نیاز پیدا کنید. دومین نکته بسیار مهم، توجه به مواد فعال داخل محصولات سفید کننده است که باید از برخی از آن ها اجتناب کنید.

دقت داشته باشید برای استفاده از مواد سفیدکننده روی دندان های مصنوعی یا پروتز دندان باید با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است برخی مواد موجب تخریب دندان پروتز شده شود و دچار مشکل شوید.

 

مواد سفید کننده دندان چیست

 

انواع مواد سفیدکننده؛ مهم ترین و رایج ترین ها

در حوزه دندانپزشکی از متریال های مختلفی استفاده می شود؛ از مواد ترمیم گرفته تا مواد سفید کننده که ترکیبات متفاوتی در ساخت آن ها در نظر گرفته شده است. در موارد زیر با اصلی ترین ترکیبات سفیدکننده های دندان آشنا می شوید:

  • کارباماید پروکساید؛ ناپدیدی لکه ها

هنگام قرارگیری این ماده سفیدکننده روی مینای دندان، وارد واکنش با لکه های سرسخت و در آخر به پراکسید هیدروژن و اوره تبدیل می شود. داخل این ماده لاک دندان نیز وجود دارد و با حذف لکه ها موجب سفیدی و درخشندگی دندان ها می شود.

فراموش نکنید، در صورت بالا بودن درصد تشکیل دهنده این ماده، لکه ها با سرعت بالاتری حذف می شوند. البته درصد بالای کارماباید پروکساید تنها در دندانپزشکی، توسط متخصص قابل استفاده است.

  • پراکسید هیدروژن؛ درخشش دندان ها

پراکسید هیدروژن یکی دیگر از رایج ترین مواد سفیدکننده دندان است که همراه با دیگر ترکیبات مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به رنگ آبی است که هنگام قرارگیری روی دندان موجب درخشش و روشن تر شدن مینای دندان می شود. دیگر ویژگی های این ماده شامل سفیدکنندگی و ضدعفونی دندان ها است.

  • گلیسرین

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده محصولات سفیدکننده دندان گلسیرین است که برای تسریع از بین بردن رطوبت مینای دندان استفاده می شود. با کمک این مواد دسترسی به لکه های زیر سطح دندان امکان پذیر می شود. علاوه براین ماندگاری محصولات را افزایش می دهد.

  • پیروفسفات های سدیم و هگزامتافسفات

هر دو این متریال ها جایگاه ویژه ای در جامعه دندانپزشکی دارند و به راحتی لکه های سطحی روی دندان را می شکنند. این دو مواد نیز برای جلوگیری از ایجاد تارتار نیز مفید است و علاوه براین، برای محافظت در برابر لکه های اضافی به قسمت مینای دندان می چسبند.

  • هیدروکسید سدیم

این ماده در تولید محصولات سفیدکننده دندان بسیار رایج است و جالب است بدانید در ساختار اصلی صابون نیز حضور دارد. از هیدروکسید در تولید مواد سفید کننده دندان برای از بین بردن رسوبات استفاده می کنند.

 

انواع مواد سفید کننده دندان

روش عملکرد مواد سفید کننده؛ واکنش های شیمیایی لکه بر

نحوه استفاده از مواد سفیدکننده دندان و اثرگذاری آن ها، به نوع مواد و روش انتخابی بستگی دارد. معمولا سفید کردن دندان در دندانپزشکی نسبت به روش های خانگی متفاوت است. ابتدا مواد روی دندان ها قرار می گیرد و به عنوا کاتالیزور وارد عمل می شود. واکنش پذیری مواد و برقرار پیوندهای مولکولی موجب تغییر رنگ دندان ها می شود و کم کم لکه ها از بین می رود. استفاده از چراغ های LED و دیگر ابزار دندانپزشکی نیز به تسریع بخشیدن واکنش های شیمیایی کمک می کند. به همین دلیل، هنگام استفاده از روش دندانپزشکی بلافاصله شاهد سفید شدن دندان هایتان هستید، اما در روش خانگی خبری از نور LED نیست و متریال با دوز کمتری روی دندان ها قرار می گیرد.

به طور کلی، هر کدام از متریال ها توانایی دسترسی به نواحی خاصی از مینا و عاج را دارند و امکان واکنش پذیری در هر سطحی از دندان را فراهم می کنند.

 

نحوه سفید کردن دندان با مواد

نکات مهم سفید کردن دندان ها

استفاده از مواد به مرور زمان از ایجاد جرم و پلاک جلوگیری می کند و برخی موارد نیز دارای ویژگی پولیش کردن دندان، ضد باکتری، تقویت مینای دندان و … را نیز دارد. همچنین احساس خوشبو شدن دهان را نیز تجربه می کنید. در ادامه چند نکته برای استفاده از روش های سفید کردن می پردازیم:

  • هرگز از مواد یا محصول سفید کننده به صورت مداوم استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد موجب افزایش حساسیت و آسیب دیدگی مینای دندان می شود.
  • دقت داشته باشید هنگام استفاده از روش های خانگی سفید کردن، مواد را قورت ندهید و سعی کنید تمام مواد را از دهان خارج کنید.
  • مدت زمان باقی ماندن پراکسید هیدروژن روی دندان ها حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه است که طی این مدت، به عاج و پالپ دندان نفوذ می کند.
  • بهتر است برای استفاده از مواد سفیدکننده دندان در خانه از دندانپزشک خود مشورت بگیرید تا با توجه به شرایط تان بهترین گزینه انتخاب شود.
  • هیچ گاه بعد از یک بار استفاده از روش های خانگی شاهد سفیدی و درخشندگی ایده آل دندان ها نخواهید بود. برای رسیدن به نتیجه ایده آل باید کمی صبور باشید.
  • برای حفظ بهتر سفیدی دندان ها رعایت رژیم غذایی را جدی بگیرید و مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی رنگ دندانه پرهیز کنید. 

نکات مهم سفید کردن دندان

عوارض و خطرات این روش رایج زیباسازی دندان

عوارض استفاده از مواد سفیدکننده دندان بسیار ناچیز است و در برخی موارد ممکن است لثه هنگام برخورد با مواد دچار حساسیت و سوختگی شود که با تغییر رنگ همراه است. پس در صورت مواجه شدن با سفیدی لثه ها هرگز نگران نشوید، زیرا به راحتی رفع می شود و بعد از گذشت زمان کوتاهی دوباره به رنگ قبلی برمی گردد. همچنین دقت داشته باشید از مواد انتخابی درست استفاده کنید، زیرا در صورت عدم استفاده درست، دندان ها کدر می شود.

عوارض سفید کردن دندان

خرید مواد سفید کننده دندان از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

به دنبال روشی برای خلق لبخندی زیبا و جذاب هستید، اما نمی دانید از کجا مواد مورد نظرتان را تهیه کنید؟ احساس خوب نسبت به دندان ها لذت زندگی کردن را دوچندان می کند و باعث می شود بدون نگرانی لبخند بزنید.

خرید مواد سفیدکننده دندان از فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین پیشنهادهاست. این مجموعه معتبر و شناخته شده بهترین برندها را معرفی و کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می کند. همچنین با امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت، بهترین فرصت را برای خرید برای مخاطبین خود محیا ساخته است. پس معطل نکنید و تنها با کلیک چند گزینه، دیگر از نشان دادن دندان هایتان خجالت نکشید.