فناوری نانو در دندانپزشکی تاثیر بسیاری در این رشته، به خصوص ابزار و تجهیزات آن گذاشته است که می‎‌توان به ساخت ایمپلنت، ارتودنسی، خمیردندان سفیدکننده نانو، دندان مصنوعی، ترمیم دندان، چسب دندانپزشکی، پرکننده‌هایی برای درمان ریشه دندان، استحکام و افزایش دوام پرکننده‌ها، پودر شیشه‌ای نانو و بسیاری کاربردهای دیگر آن اشاره کرد. این فناوری توانسته بسیاری از مشکلات درمانی را در این زمینه برطرف کند.

فناوری نانو در حیطه دندانپزشکی

نانو کلمه‌ای یونانی به معنای کوتوله یا کوتاه‌قد می‌باشد که نامگذاری آن به این دلیل است که مقیاسی برابر یک میلیاردم متر (هشتاد هزار بار کوچکتر از یک تار موی انسان) می‌باشد که تاثیر بسیار زیادی در زندگی انسان‌ها گذاشته و سبب پیداشتن دستاوردهای مهمی در علوم پزشکی و مهندسی شده است. به عبارت دیگر نانو تکلونوژی، ایجاد تحول و تغییر در ویژگی‌های مواد است. با ورود آن به عرصه دانش بشری، حوزه دندانپزشکی هم از این فناوری بی‌نصیب نمانده و استفاده از آن سبب نتایج بهتر درمانی شده است.

این فناوری در دندانپزشکی کاربردهای فراوانی دارد و در حوزه‌های مختلف مانند: سلامت دندان، مواد دندانی و تجهیزات دندانپزشکی موثر واقع شده است. پیشرفت نانو در دندانپزشکی اهمیت ویژه‌ای دارد و  بسیار مورد توجه قرار گرفته و سبب شده مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، تا حدودی حل شود. با وجود فناوری نانو بسیار از این محصولات تجاری شده و پیشرفت‌های مهمی که در این حیطه صورت گرفته، توانسته نیازهای مربوط رشته دندانپزشکی را به طور قابل توجهی حل کند. در ادامه به فناوری نانو در دندانپزشکی و کاربرد آن در تولید مواد و لوازمی که در این زمینه مورد نیاز است، می‌پردازیم.

کاربرد نانو در ساخت ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

نانو در ساخت ابزار و تجهیزات دندانپزشکی، سبب استحکام و مقاومت آنها شده و در زمینه درمان‌های زیبایی نیز کاربرد بسیاری داشته است. از مشکلاتی که در حیطه دندانپزشکی وجود دارد، برخی مواد مصرفی است که قابلیت دوام، قدرت، ماندگاری، زیبایی و… را به صورت کامل ندارند که نتیجه آن عدم رضایت بیماران و حتی پزشکان بوده است. نانو تمام این مشکلات را برطرف کرده و با تاثیری که روی مواد تولیدی گذاشته است، توانسته رضایت این افراد را جلب کند. در ادامه به کاربرد این تکنولوژی در ساخت مواد مورد نیاز این رشته اشاره می‌کنیم.

  • نقش نانو در ساخت ایمپلنت

استفاده از نانو در ساخت ایمپلنت سبب می‌شود که دندان جایگزین، کاملا شبیه دندان طبیعی شود و به هیچ وجه دچار شکستگی نشود. در مواقعی که از ایمپلنت معمولی استفاده می‌کنند، احتمال شکستگی آن وجود دارد ولی وقتی با نانو ترکیب شود این احتمال به صفر می‌رسد. جلاپذیری، مقاومت در مقابل ترک‌خوردگی، سازگاری با فضای دندان از ویژگی‌های دیگر نانو در ساخت ایمپلنت است.

  • کاربرد نانو در ارتودنسی

نانو ذرات را به سیم‌های ارتودنسی به منظور کاهش اصطکاک بین سیم و براکت منتقل می‌کنند و به این ترتیب به پارگی و سایش آن کمک می‌کند. افزودن نانو می‌تواند عملکرد براکت را بهبود بخشد و سیم‌های ارتودنسی را با عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه دهد. یکی دیگر از کاربرد فناوری نانو در دندانپزشکی، بهداشت پلاک‌های ارتودنسی می‌باشد که باید مرتب تمیز شوند. در غیر این صورت احتمال تجمع پلاک میکروبی رو به افزایش رفته و مشکلاتی را برای دندان و دهان به وجود می‌آورد. از آنجایی که نانو ذرات نقره میکروب‌کشی بالایی دارد، توانسته در ساخت پلاک‌های دندانی ارتودنسی به کار رود و به این صورت این پلاک‌ها خاصیت ضدباکتریایی پیدا کنند.

  • کاربرد نانو و خمیردندان سفیدکننده

خمیردندان بر پایه نانو هیدروکسیت آپاتیت و کلسیم پراکسید است که نقش مهمی در از بین‌بردن جرم سطح دندان دارد. نانوذرات سفیدکننده می‌تواند میان دندان‌ها نفوذ کند و لکه‌ها و جرم‌هایی که در دسترس نیستند را پاک کند. این فناوری در خمیردندان سبب افزایش مقاومت دندان‌ها و نیز زیبایی آنها می‌شود. با استفاده از این خمیردندان لکه‌های ناشی از چای، قهوه، مواد دارای رنگدانه و… به رنگ روشن‌تری درمی‌آید و سبب کاهش تیرگی آنها شده، پلاک دندان را به مرور پاک‌سازی می‌کند و از پوسیدگی آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

  • نقش نانو در ترمیم دندان‌ها

نانو در ترمیم دندان نیز تاثیر بسزایی دارد و از جمله کاربردهای آن را می‌توان به تولید مواد ترمیمی برای پرکردن با جلای بهتر، حداقل زمان جلادادن، استحکام و مقاومت بیشتر مواد، کمترین میزان چسبندگی به ابزار کار، کاهش میزان شکستگی مواد ترمیمی، جلوگیری از پوسیدگی دندان، حفاظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها اشاره کرد.

  • کاربرد نانو و چسب دندانپزشکی

چسب دندانپزشکی نانومتری یکی دیگر از فناوری‌های نانو در دندانپزشکی است که از پرکننده‌های سیلیکونی نانو تهیه شده و بسیار قوی برای مینای دندان می‌باشد. این محصول کمترین حساسیتی به وجود نمی‌آورد، خواص آنتی باکتریال دارد، نیازی به تکان‌دادن ندارد، سبب ترک و آسیب به دندان نخواهد شد.

  • نقش نانو در دندان مصنوعی

یکی دیگر از کاربردهای نانو در دندانپزشکی ساخت دندان مصنوعی است. از ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت و استحکام، طبیعی بودن، زیبایی و ثبات رنگ اشاره کرد. استفاده از این فناوری در ساخت دندان مصنوعی اشکالات مواد قبل را برطرف کرده و در برابر گرما و سرما نیز مقاومت بالایی دارد. یکی دیگر از مزایای آن این است که می‌توانید بدون اینکه نگران از بین‌رفتن ضخامت لایه‌های دندان باشید، آن را پولیش کنید. همچنین با این فناوری این دندان‌ها خاصیت جذب و تغییرات رنگ را حتی در دراز مدت نخواهند داشت.

  • درمان ریشه دندان و کاربرد نانو

یکی از درمان‌های شایع در دندانپزشکی، آندودانتیکس یا عصب‌کشی است که نیازمند مواد پرکننده گوتاپرکا و سیلرها می‌باشد. از عوارض این درمان این است که سیلرها بعد از گذشت چندسال از بین می‌روند. اما با وجود فناوری نانو، خواص سیلر بهبود پیدا کرده و مشکلات قبلی را نخواهد داشت.

  • پودر شیشه‌ای نانو برای پرکردن دندان

در گذشته استفاده از آلیاژهای فلزی سبب حساسیت دندان‌ها شده است و رنگ تیره آن نیز باعث تیرگی دندان و از بین بردن زیبایی آن می‌شد. به همین دلیل از فناوری نانو برای ساخت پودر شیشه‌ای به کار گرفته شد تا این مشکلات برطرف شود. مزیت دیگر پودرهای شیشه‌ای نانو این است که در مقابل اشعه ایکس غیرشفاف بوده و دندانپزشک به راحتی می‌تواند به وسیله این اشعه دندان‌های سالم، پوسیده و پرشده را از هم تشخیص دهد.

  • افزایش دوام پرکننده‌ها با نانو

به دلیل اینکه در محیط دندان عواملی مانند: جویدن، خردکردن، آسیاب کردن و گاز گرفتن اتفاق می‌افتد و امکان شکستگی دندان‌ها وجود دارد، دندانپزشک نمی‌تواند دوام پرکننده‌های دندانی را تضمین کند. فناوری نانو در دندانپزشکی با تولید ترمیم‌کننده‌های دندان که بسیار بادوام و مستحکم هستند و در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارند، این مشکل را برطرف کرده است.

  • نقش نانو در بیماری‌های لثه

عفونت لثه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهان است که می‌تواند دندان‌ها را نیز درگیر کند. فناوری نانو با ساخت دارویی توانسته این مشکل را حل کرده و عفونت را به حداقل برساند تا آسیبی به بافت‌های دیگر دهان وارد نشود. در این درمان از نانو الماس برای ساخت دارو استفاده شده است که روشی کاملا ایمن می‌باشند.

مزایای استفاده از نانو در دندانپزشکی

  • با استفاده از این تکنولوژی دندانپزشکان به صورت بهینه و با آسیب‌های احتمالی کمتری به درمان بیماران می‌پردازند، همچنین زمان درمان‌ها به حداقل می‌رسد.
  • ابزار دندانپزشکی با فناوری نانو تغییرات قابل توجهی کرده‌اند و این تکنولوژی توانسته در انواع این لوازم تاثیر بسیار مثبتی گذارد.
  • از مزیت‌های دیگر نانو در این حیطه، تشخیص، پیشگیری و درمان سریع است که این فناوری توانسته باعث بهبود روند کار پزشکان و نحوه درمان آنها شود.
  • خواص مکانیکی بهبود یافته، مقاومت بالا در برابر سایش، انقباض و جمع‌شدگی پایین، خواص بهبود یافته نوری و زیبایی از دیگر مزایای نانو در دندانپزشکی می‌باشد.
  • نانو ذرات نقره یا الماس به عنوان جایگزینی برای مواد پرکننده دندان استفاده می‌شود و مزایای آن ضد سایش، ضد باکتریایی و ضد قارچ می‌باشد.
  • در آینده‌ای نزدیک آمپول‌ها نیز حذف خواهد شد و جای خود را به بی‌حسی موضعی از طریق نانو خواهد داد که سوسپانسیونی حاوی ذرات نانو است که روی لثه بیمار قرار می‌گیرد و بدون اینکه دردی حس شود، لثه را بی‌حس می‌کند. زمان آن نیز با توجه به نیاز درمان بیمار تنظیم خواهد شد.

خرید آنلاین تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

فناوری نانو در دندانپزشکی از مسائل مهمی است که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و کاربرد آن را در تجهیزات و لوازم دندانپزشکی بیان کردیم. برای داشتن دندان‌های سالم و منظم علاوه بر تخصص و مهارت پزشک نیاز به ابزار باکیفیتی است که دندانپزشک بتواند با آن بیماران را به بهترین نحو درمان کند. فروشگاه دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکزی است که ابزار و تجهیزات دندانپزشکی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به صورت آنلاین نسبت به خرید تجهیزات دندانپزشکی از این مجموعه اقدام نمایید و لوازم مورد نظر خود را با کیفیت مناسب تحویل بگیرید.

این فروشگاه به دلیل ارائه محصولات اورجینال و ضمانت کالا به یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش این لوازم تبدیل شده است. با خرید اینترنتی از دنتی دنتال کیفیت و آسودگی را تجربه خواهید کرد.