دوست دارید دستیار دندانپزشک شوید؟ این شغل می توان بسیار سرگرم کننده، سریع و چالش برانگیز باشد و مسئولیت های مختلفی دارد. یک دستیار موظف است طیف وسیعی از تجهیزات و ابزار مدرن را کنترل و استریل کند و در لحظه ابزار مورد نیاز دندانپزشک را در اختیار او قرار دهد. بسیاری از وسایل دستیار دندانپزشک یا ابزارهایی که دندانپزشک به او می سپارد، به شفاف و محیاسازی محیط دهان بیمار کمک می کند. همچنین باعث می شود بیمار احساس راحت تری داشته باشد و دندانپزشک بهتر می بیند و می تواند تصمیم بگیرد چه کاری انجام دهد.

دستیاران مسئولیت گسترده ای از وظایف محل کار را بر عهده دارند، از راحت کردن بیماران در صندلی دندانپزشکی گرفته تا سروکار رفتن با ابزارهای مختلف، پس بسیار مهم است که با ابزارها و تجهیزات مختلفی که روزانه استفاده می کنند، آشنایی کامل داشته باشند.

 

ابزار دستیار دندانپزشک

 

کاربرد وسایل دستیار دندانپزشکی؛ حس راحتی بیمار و دندانپزشک!

معمولا دستیاران مسئول عملیات و استریل کردن طیف وسیعی از تجهیزات و ابزار دندانپزشکی هستند. بسیاری از وسایل دستیار دندانپزشک کار خشک کردن دهان و پاک نگهداشتن آن را انجام می دهد. آن ها هیچ کاری با ابزارهای پیشرفته و تهاجمی مانند دریل ندارند و بیشتر مسئولیتشان در زمینه رایج ترین ابزارها مانند شلنگ مکش، تخلیه کننده با حجم بالا، سرنگ هوا و … محدود می شود. همچنین گرفتن و ریختن قالب های دندانی، تجهیزات عملیاتی و مانیتور، آماده سازی بیماران برای جراحی از جمله رایج ترین اقدامات دستیاران است.

 

وسایل دستیار دندانپزشکی

 

انواع وسایل دستیاری دندانپزشکی

دندانپزشکان حین جراحی و درمان از وسایل مختلفی استفاده می کنند. ابزارهای پرکاربرد در دسته بندی متنوع مانند ماشینی و دستی تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر با وظایف دستیاری، خوب است در ادامه با چند نمونه از وسایل دستیار دندانپزشک آشنا شوید:

 

انواع وسایل دستیار دندانپزشک

 

  • ساکشن؛ تخلیه کننده بزاق دهان

ساکشن از جمله رایج ترین ابزار دستیار دندانپزشک است که کاربردی همانند جارو دارد و به خوبی آب و مایعات داخل دهان را تخلیه می کند. این دستگاه در طول درمان و معاینه استفاده می شود و با قدرت های مختلفی قابل خریداری است. زیرا برای انجام جراحی هایی مانند لثه یا دندان عقل از دستگاه ساکشن قوی تری استفاده می کند که توانایی تخلیه کامل ترشحات و خون را داشته باشد.

 

ساکشن دندانپزشکی

 

  • انبرک دندانپزشکی

انبرک با هدف جستجو پوسیدگی های دندان ها و بیماری های لثه استفاده می شود که دندانپزشک با کمک آن قسمت های پوسیده دندان را تراشیده و جرم آن ها را از بین می برد. این ابزار دارای دسته های بند با نوک تیز است و در ضخامت های مختلف طراحی می شود.

  • اسکیلر

اسکیلر ابزاری برای پاکسازی جرم و پلاک های دندان است که دندانپزشکان با کمک آن پلاک های به جامانده را از روی دندان ها پاک می کند.

 

اسکیلر دندانپزشکی

 

  • سرنگ دندان، تزریق کننده داروها

تزریق داروی بی حسی تنها با کمک سرنگ دندان انجام می شود. این سرنگ ها از جمله رایج ترین ابزار دستیار دندانپزشکی است که معمولا قبل از اقدامات دندانپزشکی برای بی حسی ناحیه هدف استفاده می شود و معمولا نسبت به دیگر سرنگ ها بلندتر است. البته مدل سرنگ های دیگری نیز وجود دارد که به نام سرنگ آب و هوا شناخته می شوند و حین انجام کار برای تمیز کردن سطح دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سرنگ دندانپزشکی

 

  • قالب های دندانپزشکی

قالب های دندانپزشکی یکی از پرکاربردترین وسایل دستیاری دندانپزشکی است که فرم دهان و دندان ها را ترسیم می کند. این قالب های به صورت فریم های بسیار نرم هستند که داخل دهان قرار می گیرند و لازم است بیماری برای مدتی دهان خود را ببندد. سپس دستیار فرم بدست آمده را از داخل دهان خارج می کند.

  • تری و سینی دندانپزشکی

 سینی دندانپزشکی به شکل های مختلفی طراحی می شود که در هر کدام از خدمات دندانپزشکی کاربرد دارد و مخصوص عملیات دندانی و جراحی های دهان و دندان طراحی شده است. این وسیله ابزارهای پرکاربرد دندانپزشکی را نگهداری می کند و در استریل ماندن آن ها بسیار موثر است.

 

سینی دندانپزشکی

 

  • پنس دندانپزشکی

پنس از جمله پرکاربرترین وسایل دستیار دندانپزشک است که امکان جا به جایی مواد و گاز داخل یا خارج دندان را محیا می سازد و در اشکال مختلف ساده و سرکج طراحی می شود. همچنین این ابزار دارای سایزبندی است تا دندانپزشک بتواند در هر موقعیتی از این ابزار استفاده کند.

 

پنس دندانپزشکی

 

قیمت ابزار دستیاری چقدر است؟

قیمت وسایل دستیار دندانپزشک با توجه به مدل و نوع آن مشخص می شود. هر کدام از ابزارها با توجه به کیفیت و استحکام آن ها دارای قیمت مشخصی هستند. همچنین نوع خدمات پس از فروش فروشگاه انتخابی روی هزینه آن ها تاثیرگذار است. به همین دلیل، هنگام مشاهده و جستجو در بازار با قیمت های متنوعی روبرو می شوید.

 

قیمت ابزار دستیاری

 

خرید ابزارهای رایج دستیاران دندانپزشک از دنتی دنتال

ابزارهای مورد استفاده دستیاران دندانپزشک یکی از مهم ترین تجهیزات مطب دندانپزشک است که کیفیت آن به اندازه دیگر ابزارها اهمیت دارد. خرید وسایل دستیار دندانپزشک بهتر است از مجموعه معتبر و حرفه ای انجام شود؛ مجموعه ای که تضمین کننده عملکرد عالی ابزارها باشد و بتوانید بهترین خدمات پس از فروش را ارائه دهد. یکی از بهترین و با سابقه ترین مجموعه، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال است که به خوبی توانسته بهترین تجهیزات و ابزارهای دندانپزشکی را ارائه دهد و تضمین کننده اصل بودن تمام محصولات است. همچنین با ارائه شرایط ویژه مانند امکان بازگشت کالا ۷ روز پس از تحویل توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه پرطرفدار کافی است سری به صفحه محصولات بزنید.