مواد دندانپزشکی یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده حوزه درمانی دهان و دندان است که دندانپزشکان با کمک آن اقدامات مختلفی مانند تشخیص و درمان دندان را انجام می دهند، اما برخی از این مواد کاربرد بیشتری دارند و در مطب به عنوان پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی شناخته می شوند. معمولا رایج ترین متریال ها در زمینه معاینه یا ترمیم ساختار دندان حضور پررنگی دارند و دندانپزشکان با کمک آن ها قادر هستند برنامه ریزی دقیقی برای درمان انجام دهند، زیرا دندان ها را با دقت بیشتری بررسی می کنند و با کمک متریال های باکیفیت به ترمیم آن ها می پردازند.

 

پرکاربردترین مواد دندانپزشکی

 

بیایید برای آگاهی بیشتر و آمادگی لازم، در این مطلب با رایج ترین مواد دندانپزشکی و کاربرد هر یک آشنا شوید.

انواع مواد دندانپزشکی؛ پرطرفدارترین ها

مواد این حوزه درمانی براساس خدمات ارائه شده در دسته بندی های مختلف قرار می گیرید. پس بهتر است قبل از این که با پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی آشنا شوید، بدانید این متریال ها چرا شکل گرفته اند و هدف استفاده از آن ها چیست؟

 

انواع مواد دندانپزشکی

 

  • مواد پر کردن دندان

سال هاست که دندانپزشکان از مواد مختلفی به روش های گوناگون برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند. مواد پر کننده یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی است که فضای خالی دندان را پر می کند و مانع پوسیدگی بیش از حد دندان می شود. در برخی موارد که عصب کشی نیاز است، دندان خالی شده باید از مواد شیمیایی پر شود، این مواد باید نظر استحکام و ماندگاری ایده آل باشد و خیلی زود دچار ریزش نشود.

یکی از پرطرفدارترین ماده های پرکننده، آمالگام است که استحکام مناسبی دارد و برای پر کردن دندان های عقبی بسیار پرکاربرد است، اما امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه دندانپزشکی اتفاق افتاده است که دندانپزشکان از مواد جدیدی نیز مانند کامپوزیت برای پر کردن فضای خالی داخل دندان استفاده می کنند که رنگی همانند رنگ طبیعی دندان دارد و از نظر زیبایی بهترین انتخاب است.

 

مواد پرکننده دندان

 

  • مواد اندو

مواد اندو به دسته متریال هایی گفته می شود که در زمینه درمان ریشه کاربرد دارد که دندانپزشک با کمک آن و ابزار دندانپزشکی به ترمیم کانال ریشه و رفع مشکلات عفونت می پردازد. نحوه استفاده از این مواد به گونه ای است که ابتدا دندانپزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند و سپس به سوراخ کردن تاج می پردازد. بعد از دسترسی به عصب و رفع عفونت ایجاد شده، دندانپزشک به پاکسازی کانال ریشه می پردازد. با پاکسازی کانال شرایط لازم برای پرکردن دندان محیا می شود.

معمولا پر کردن کانال ریشه کمی سخت و نسبت به پر کردن معمولی دندان متفاوت است، اما برخی دندانپزشکان در این حوزه مراحل بسیاری دارند و دارای تخصص هستند. آن ها با تکیه بر دانش و استفاده از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی کانال ریشه را پر می کند و در صورت نیاز مواد موقت روی دندان قرار می گیرد.

 

مواد آندو

 

  • مواد پروتز

مواد پروتز یکی از نیازهای اصلی اجرای پروتز دندان است که کمک می کند دستگاه مصنوعی از پیش ساخته شده جای خالی دندان از دست رفته را به خوبی پر کند. پروتز ابزاری است که به صورت ثابت و متحرک قابل استفاده است، بنابراین مواد مورد استفاده در این روش درمانی تا حدودی به نوع آن بستگی دارد. پروتز ثابت به دندان مصنوعی گفته می شود که تکیه بر پایه بنا شده، امکان تکان خوردن و خارج کردن آن از داخل دندان وجود ندارد و پروتزهای متحرک به پروتزهای کامل یا نیمه گفته می شود که امکان جا به جایی آن ها وجود دارد.

زمانی که دندان از دست می رود، جای خالی آن بسیار آزاردهنده است. در حالی که می توان با کمک مواد پروتز شکل و ظاهر دندان را طراحی و به خوبی دندان مصنوعی را جایگزین دندان از دست رفته نمود.  

 

مواد پروتز دندان

 

پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی؛ از کامپوزیت تا بی‌حسکننده

آیا با این دسته از متریال ها آشنا هستید؟ پرمصرف ترین مواد معمولا برای رایج ترین مشکلات دندان استفاده می شوند. برای مثال، مواد مختلفی برای پر کردن دندان وجود دارد که ساختار دندان را ترمیم می کند و از گسترش آسیب دیدگی پیشگیری خواهد کرد. دیگر درمان های مانند پروتزهای متحرک و ثابت نیز برای رفع جای خالی دندان از دست رفته استفاده می شود.

هزاران سال است که مردم از انواع مواد دندانپزشکی استفاده می کنند و دندانپزشکان دائما در تلاش هستند بهترین متریال را برای پر کردن حفره های دندان تهیه کنند. از گذشته های دور تا کنون راه طولانی طی شده است که امروزه مواد مختلفی روی کار بیاید و بدون دغدغه از استحکام و مقاومت آن ها بهره مند شد.

 

محبوب ترین و پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

 

  • کامپوزیت

کامپوزیت دندان یکی دیگر از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی است که از مواد سرامیکی و پلاستیکی تشکیل می شود. این ماده در ابتدا حالت خمیری دارد و هنگام قرار گرفتن روی دندان به خوبی تمام قسمت های دندان را پوشش می دهد و در ابتدا حالت خمیری دارد. از دیگر مزایای این ماده پر کننده، رنگ های مختلف آن است که به راحتی می توان رنگ آن را به رنگ طبیعی دندان ها انتخاب کرد.

کامپوزیت از نظر زیبایی بسیار خاص است و چسبندگی بی نظیری دارد. به همین خاطر، اکثر دندانپزشکان از این ماده برای رفع مشکلات کوچک دندان ها از این ماده استفاده می کنند و ظاهر دندان ها را با کمک آن بهبود می بخشند. تنها نکته ای که هنگام استفاده از این ماده وجود دارد این است که دندانپزشک باید دقت زیادی داشته باشد و بیمار برای بررسی دقیق و استحکام کافی آن هر چند وقت یکبار به مطب مراجعه کند.

 

کامپوزیت دندان

 

  • مواد قالبگیری

در بسیاری از درمان های دندانپزشکی استفاده از مواد قالبگیری ضروری است. قالبگیری با هدف ایجاد مدل کامل از دندان ها انجام می شود که برای تشخیص درمان و مشکلات ساختاری بسیار کاربردی است. این روزها مواد قالبگیری مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاصی است و دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار بهترین مواد را انتخاب می کند.

از آنجا که تشخیص و تجسم ظاهر اولیه دندان ها برای انتخاب روش درمانی مناسب بسیار اهمیت دارد، این ماده در دسته پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی قرار دارد و با کمک دیگر ابزار دندانپزشکی روی کل دندان ها قرار می گیرد. معمولا از این ماده برای اولین قدم اقداماتی مانند روکش و بریج دندان استفاده می شود و زمانی که روش قالبگیری انجام می شود دندانپزشک می تواند روکش یا بریج موقت را بسازد و با کمک آن از ساختار دندان حمایت کند.

 

مواد قالبگیری دندان

 

  • ژل محافظت کننده

بسیاری از دندانپزشکان قبل از اقدامی از ژل محافظت کننده استفاده می کند. این ژل به خوبی فضای بین دندان ها را تمیز می کند و خاصیت ضدباکتریایی دارد. همچنین در کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها بسیار اثرگذار است. این ژل با کمک برس های دندان استفاده می شود و پلاک های ایجاد شده بین فضای خالی دندان ها را کاهش می دهد و به سالم ماندن لثه ها بسیار کمک می کند.

رایج ترین ترکیبات در ساخت این ماده دندانپزشکی، کلرهگزیدین و فلوراید است که هنگام قرار گیری روی دندان ها عملیات تمیزکاری را در بالاترین سطح انجام می دهد.

 

ژل محافظت کننده دندان

 

  • سیلر و MTA

سیلر یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی است که برای پر کردن ریشه دندان ها استفاده می شود. این ماده حاوی زینک اکساید است که به عنوان ماده پرکننده دائمی ریشه دندان شناخته می شود و در طیف های مختلف قابل استفاده است. از مزایای سیلر می توان به عدم تغییر حجم و اندازه دندان اشاره کرد که کارایی فوق العاده ای دارد و با خاصیت چسبناک بودن ریشه دندان را می سازد.

سیلر دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که نمونه MTA آن خاصیت منحصر به فردی دارد و با توجه به شرایط ریشه دندان انتخاب می شود.

  • گوتا پرکا

گوتا پرکا از جمله مواد پرکاربرد در زمینه عصب کشی است که برای پر کردن کانال ریشه استفاده می شود. هنگامی که دندان نیاز به عصب کشی دارد، دندانپزشک با کمک تجهیزات و ابزارهای لازم به ریشه دندان دسترسی پیدا و عصب دندان را خارج می کند. بعد از پاکسازی کامل کانال ریشه، ماده گوتا پرکا برای پر کردن کانال مورد هدف قرار می گیرد. گوتا پرکا در انواع مختلفی وجود دارد که دندانپزشک بسته به نیاز آن را برای کانال ریشه انتخاب می کند.

 

گوتا پرکا

 

  • بی حس کننده

بی حس کننده ها برای هر درمان دندانپزشکی ضروری هستند. این ماده را می توان به عنوان پرمصرف ترین ماده در این حوزه انتخاب کرد که باعث احساس بهتر بیمار و راحت تر شدن فعالیت دندانپزشک می شود. بی حس کننده های مختلفی در بازار موجود است که نحوه استفاده از آن ها به گونه ای است که داخل بافت نرم دندان تزریق می شود و بعد از چند دقیقه احساس بی حس را در ناحیه دهان قابل تشخیص است.

البته این ماده کمک کننده در کنار مزایای بی نظیر، ممکن است دارای پیامدهای مختلفی باشد و برای افراد دارای بیماری های سیستماتیک توصیه نمی شود. به همین خاطر، باید شرایط سلامتی بیمار قبل از تزریق مشخص باشد و دندانپزشک با آگاهی کامل ماده بی حس را تزریق کند.

 

مواد بی حس کننده دندان

 

خرید مواد دندانپزشکی اورجینال از دنتی دنتال

دندانپزشکان باید برای خرید پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی به دنبال مجموعه ای معتبر و شناخته شده باشند که نسبت به کیفیت بالا و ارائه خدمات رضایت بخش دچار مشکل نشوند. تهیه متریال های با کیفیت و درجه یک باعث می شود خدمات دندانپزشکی دوام و ماندگاری بیشتر داشته باشد و بیماران هر چند وقت یک بار مجبور نشوند به مطب مراجعه کنند و استرس های درمانی را به جان بخرند.

چه فروشگاهی برای خرید مناسب است؟ امروزه فروشگاه های مختلفی در زمینه فروش مواد دندانپزشکی فعالیت دارد، اما فروشگاهی مطمئن است که انواع محصولات خود را ضمانت ارائه دهد و رضایت مخاطبین اولویت کاری آن باشد. میان فروشگاه های مختلف، فروشگاه دنتی دنتالی یکی از بهترین و باسابقه ترین مجموعه های آنلاین است که محصولات اصل را با مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهد و با امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت، توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است. پیشنهاد می کنیم به صفحه محصولات دنتی دنتال بزنید، بدون شک از تنوع و کیفیت شگفت زده می شوید!