آیا با کاربرد آرسی پرپ در دندانپزشکی آشنا هستید و تا حد می دانید این ماده در حوزه درمان دندان کاربرد دارد؟ اگر نمیدانید  آرسی پرپ چیست باید گفت یکی از پرکاربردترین متریال های شیمیایی دندانپزشکی است که به آماده سازی و تمیز کردن ریشه دندان کمک می کند و  در زمینه ترمیم و درمان کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از مواد دندانپزشکی به هزاران سال قبل برمی گردد. هنگامی که مصریان از متریال های مختلفی برای رفع مشکلات دندان استفاده و حتی با کمک شیره درختان ناحیه دردناک دهان را بی حس می کردند. امروزه بیشتر افراد هنگام رو به رو شدن با مشکلات درد دندان روند درمانی را بسیار راحت سپری می کنند و دندانپزشکات با استفاده از انواع مواد اولیه درمان را خیلی سریع به نتیجه می رسانند. آرسی پرپ نیز یکی از پرفروش ترین محصولات دندانپزشکی است که برندهای مختلفی در زمینه تولید آن فعالیت می کنند و با استفاده از آن درمان کانال ریشه به سادگی امکان پذیر است.

آرسی پرپ

آرسی پرپ چیست و چطور استفاده می شود؟

کاربرد آرسی پرپ بسیار گسترده است که مهم ترین آن پاکسازی کانال ریشه از مواد غیر آلی است. همچنین با داشتن خاصیت لوبریکیت احتمال شکستگی یا گیر کردن فایل ها در کانال را کاهش می دهد. کلمه آرسی پرپ را برای خمیرهای اثربخش کانال ریشه که از EDTA ساخته می شود، قابل استفاده است، اما خیلی ها فکر می کند کمپانی پریمیر دنتال آمریکا برای اولین بار خمیری ارائه داد که ویژگی های عالی داشت و اسم آرسی پرپ برای آن انتخاب شد. RC Perp مخفف واژه root canal prepration cream است که شرکت های مختلفی در زمینه تولید این ماده فعالیت می کنند.

آرسی پرپ چیست

کاربرد آرسی پرپ در دندانپزشکی؛ از اکسیداسیون تا نرم کننده

آرسی پرپ دندانپزشکی دارای اکسید اوره، گلیکول و EDTA است. EDTA همان اتیلن دی آمین تترا استیک اسید می باشد که به صورت جامد بی رنگ و حلال آبی مشاهده می شود. بیشتر متخصصان از EDTA به عنوان آنتی اکسیدان موثر استفاده می کنند. با ویژگی اکسیداسیون به حذف لایه های کلسیفیه شده در کانال دندان می پردازد و به شلاته شدن یون ها و مواد غیرآلی داخل کانال ریشه کمک می کند. همچنین پیشگیری از آسیب رسانی به دیواره رگ های خونی توسط رادیکال های آزاد یکی دیگر از اثرات فوق العاده این ماده است.

در موارد زیر با دیگر کاربردهای آرسی پرپ آشنا می شوید:

  • حذف مواد غیر ارگانیک
  • ایجاد رسوب داخل کانال ریشه
  • تمیز کردن کانال ریشه
  • پاکسازی کانال ریشه و حذف لایه اسمیر
  • پاکسازی توبول های دنتین و کانال های جانبی
  • استفاده راحت تر از ابزارهای دندانپزشکی به خاطر نرم کنندگی دیواره های کانال

درمان ریشه با آرسی پرپ

مهمترین کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی، به کارگیری آن در درمان ریشه است که با کمک تکنیک اینسترومنتیشن، کانال ریشه را از دبری های اضافی پاکسازی می کند. همچنین در حذف لایه اسمیر بسیار موثر است.

امروزه از این ماده به عنوان ایده ای موثر و پرکاربرد دندانپزشکی یاد می کنند و در حذف اوره پراکسیداز و EDTA در لایه اسمیر بسیار منحصر به فرد است. همچنین کلسیفیکاسیون های داخل کانال ریشه نیز بسیار مفید واقع می شود.

درمان ریشه با آرسی پرپ

نحوه استفاده از کرم آرسی پرپ

آرسی پرپ در حالت کرم، برای استفاده راحت تر از ابزار اندو داخل کانال کاربرد دارد و استفاده از آن از گیر کردن ابزارها به دیواره جلوگیری می کند. دندانپزشکان با کمک آرسی پرپ دیواره های کانال را هنگام عملیات اندو شلاته و لایه های جوش خورده درون کانال را تمیز و پاکسازی می کند. در مواقع عصب کشی این اثربخشی بی نظیر مانع شکستن فایل های روتاری می شود و از فشار زیاد به فایل های عصب کشی می کاهد.

آرسی پرپ علاوه بر حرکت بهتر فایل ها و ریمرها داخل کانال از چسبندگی و گیر ابزارها به دیواره ها جلوگیری می کند و موجب می شود حفره کانال بهتر قابل مشاهده باشد. آرسی پرپ همراه اپکس لوکیتورها نیز حضور پررنگی دارد و استفاده از آن به افزایش دقت ابزارها کمک شایانی می کند. به همین خاطر، دندانپزشک با اطمینان بهتری روند درمانی را پیش می برد.

خرید انواع ارسی پرپ از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال

درمان ریشه یکی از حساس ترین اقدامات دندانپزشکی است که به وسایل و متریال های مخصوصی نیاز دارد. همانطور که با کاربرد آرسی پرپ آشنا شدید، تهیه آن قبل از شروع درمان ضروری است و بدون آن درمان ریشه کمی سخت خواهد بود. دندانپزشکان حرفه ای در زمینه درمان ریشه نیز تمام تلاش خود را برای تهیه ابزار و مواد اولیه به کار می گیرند که بهترین خدمات را ارائه دهند و حفظ سلامتی بیماران را مهم ترین موضوع در حوزه کاری می دانند. برای رسیدن به چنین هدفی انتخاب فروشگاه معتبر و مطمئن بسیار اهمیت دارد؛ فروشگاهی که کیفیت مواد و ابزارهای دندانپزشکی را تضمین کند و بهترین شرایط را برای خرید مخاطبین ارائه دهد. میان فروشگاه های مختلف در سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از با تجربه ترین و حرفه ای ترین فروشگاه هاست که از بهترین برندها مطرح استفاده می کند و رضایت کامل مخاطبین را بدست آورده است.