درمان ریشه یکی از اقدامات حیاتی در حوزه دندانپزشکی است که تعیین طول کانال ریشه در روند آن بسیار اهمیت دارد. اپکس لوکیتورها یکی از ابزارهای الکترونیکی دندانپزشکی است که در درمان ریشه استفاده می شود و با کمک آن اندازه ریشه قابل تشخیص است. این دستگاه موقعیت دقیق اپیکال فورامن و طول فضای root canal را تعیین می کند و باعث افزایش موفقیت درمان ریشه می شود. مهم ترین هدف اجرایی درمان ریشه، پاکسازی کانال از باکتری ها، سموم مختلف و مواد آلی است که در آخر نیز با کمک پرکننده کانال ریشه کاملا بسته می شود. به همین دلیل، باید دندانپزشک در اولین مرحله از کاربرد اپکس لوکیتور در تعیین طول ریشه کمک گیرد و شرایط داخل دندان کاملا مشخص باشد.

کاربرد اپکس لوکیتور در دندانپزشکی

بدو ورود اپکس لوکیتور

این دستگاه یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکان عزیز است که برای اولین بار توسط کاستر مورد استفاده قرار گرفت. البته پیشنهاد اولیه در سال ۱۹۴۲ ارائه شد که اشعه الکتریکی برای بررسی دقیق تر از دندان عبور داده شد و در پی آن، تحقیقات مختلفی انجام شد تا در سال ۱۹۹۶ اولین دستگاه برای بررسی کانال ریشه مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه با ۸۳ درصد موفقیت توانست طول کانال ریشه را اندازه بگیرد، اما برای اندازه گیری کانال دندان های چرکی یا در حال خونریزی گزینه مناسب نبود و نتیجه کار با خطا مواجه می شد.

نسل دوم اپکس با دقت بالاتر حدود ۹۰ درصد ارائه شد که برای اندازه گیری از مقاومت و خازن استفاده می کرد. اما باز هم این دستگاه برای اندازه گیری های حساس گزینه مناسبی به حساب نمی آمد. در سال ۲۰۰۲ به روزترین اپکس لوکیتور ارائه شد که دندانپزشکان به آن احساس بهترین پیدا کردند و توانستند آن را به عنوان یکی از گزینه ها برای خرید ابزار دندانپزشکی برگزینند. این دستگاه با تولید جریان متناوب در غشای سلولی درسرعت بالا رفت و برگشت اندازه دقیق طول ریشه را محاسبه می کند و نتیجه کار روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده است.

تاریخچه اپکس لوکیتور

کاربرد اپکس لوکیتور برای درمان ریشه

درمان اندودانتیکس برپایه حذف عوامل آزاردهنده کانال ریشه طراحی شده است که انجام درست و دقیق آن به تشخیص طول کانال ریشه بستگی دارد. کاربرد این دستگاه دقیقا در همین لحظه مشخص می شود که مانند ردیاب الکترونیکی طول ریشه دندان را تخمین می زند و نحوه استفاده از آن بسیار آسان است.

اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر به عنوان یکی از ضروری ترین ابزار دندانپزشکی شناخته می شود که دقت بالای آن در روند درمان ریشه بسیار موثر است و دندانپزشکان با کمک آن دسترسی بهتری به کانال ریشه دارند. زیرا کار کردن روی ریشه دندان که قسمت انتهایی آن غیر قابل مشاهده است برای دندانپزشکان با دردسرهای بسیاری روبه رو است. در حالی که این روزها به وسیله ابزار کاربردی استرس و نگرانی درمان ریشه بسیار کمتر می شود و شرایط کاملا ویژه ای برای شروع در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد.

دیگر کاربردهای این دستگاه

دستگاه Apex Finder یکی از مهم ترین دستگاه های دندانپزشکی است که درمان ریشه دندان را به صورت دقیق تر پیش می برد. در ادامه با دیگر موارد که می توان از دستگاه اپکس لوکیتور استفاده می پردازیم:

  • درمان معلولان ذهنی
  • مناسب خانم های باردار
  • بررسی قسمت های داخلی یا خارجی ریشه همراه با پرفوراسیون
  • پرفوراسیون ریشه و قسمت انتهایی پالپ در مراحل درمان یا تهیه پست

درمان ریشه با اپکس لوکیتور

نحوه کار با اپکس لوکیتور در درمان اندو

کاربرد اپکس لوکیتور در دندانپزشکی تخمین کانال ریشه است که اندازه این قسمت دندان از نقطه مرجع کرونال شروع و تا نقطه آماده سازی کانال و آبچوریشن خاتمه می یابد. این دستگاه محل ریشه دندان را با کمک مدار الکتریکی اندازه گیری می کند که هنگام استفاده، گیره دستگاه روی لب قرار می گیرد و بخش دیگر آن به فایل وصل می شود.

زمانی که فایل داخل کانال ریشه در جهت اپیکال قرار می گیرد و با بافت پریودنتال تماس پیدا می کند، مدار الکتریکی برقرار می شود. دقت اندازه گیری این دستگاه بیش از ۹۰ درصد است. اما حدودیت های مختلفی مانند به حداقل رساندن داخل مجرا و شکل مجرا روی اندازه گیری اثرگذار است. همچنین فراموش نکنید، اندازه گیری ریشه دندان های نابالغ یا آپکس باز با کمک این دستگاه امکان پذیر نیست.

نکات استفاده از اپکس لوکیتور

کاربرد اپکس لوکیتور در دندانپزشکی زمانی قابل مشاهده است، نکات استفاده از آن رعایت شود. در ادامه با نکات مهم استفاده از این دستگاه آشنا می شوید:

  • برای افزایش دقت این دستگاه، باید پوسیدگی کاملا برداشته و ترمیم قبلی حذف شود.
  • ایزولاسیون یکی دیگر نکات مهم برای استفاده از اپکس فایندر است که بدون اجرای آن نتیجه اندازه گیری با خطا مواجه می شود. همچنین باید از محلول شستشو برای کاهش احتمال خطا نیز استفاده کرد.
  • برای استفاده از این دستگاه باید به میزان بزاق و رطوبت دقت داشته باشید و تا حدالامکان تاج دندان کاملا خشک و بدون مایعات باشد.
  • از دستگاه در حال کاملا شارژ شده استفاده کنید، زیرا ممکن است در حالت شارژ کم خطا رخ دهد و حتما به کیفیت باتری دستگاه توجه کافی داشته باشید.
  • برای استفاده بهتر، گیره لب را در جهت مخالف دندان مورد هدف نصب کنید و قرار دادن آن در سمت درمان فضا نیاز دارد. همچنین موجب عدم دسترسی بهتر دندانپزشک می شود و احتمال خطا افزایش می یابد.

نکات مهم استفاده از اپکس لوکیتور

مزایای استفاده این ابزار دندانپزشکی

دستگاه اپکس لوکیتور یکی از حساس ترین اقدامات دندانپزشکی را انجام می دهد و با کمک امپدانس و فرکانس کار می کند. نسل های اول این دستگاه، با ایجاد تغییر مقاومت الکتریکی اندازه گیری را انجام می داد. هنگام تماس فایل با بافت های زنده انتهای اپکس، جریان مستقیم منع ولتاژ افزایش و مقاومت کاهش پیدا می کرد و در آخر نیز دستگاه به صدا می آمد. اما این دسته از دستگاه به رطوبت و خون حساس بودند و دیری نگذشت نسل جدید اپکس ها جایگزین شدند و برخلاف نسل قبلی از جریان متناوب ۱۵۰ هرتزی اندازه گیری را انجام می دهند. نسل سوم نیز از الکترود قطبی هم مرکز بهره مند است که شدت جریان در ناحیه ای محدود محاسبه می کند.

در موارد زیر با مزایای اصلی این دستگاه آشنا می شود:

  • بدلیل اتوکلاو بودن الکترودها و گیره های اپکس فایندر امکان استفاده الکترودهای استریل شده برای هر بیمار وجود دارد.
  • اپکس های جدید هیچ تداخلی با ضربان ساز قلب ندارند و استفاده از هر دو آن ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.
  • این دستگاه بدلیل داشتن باتری قابل شارژ دسترسی بهتری به مخاطبین ارائه می دهد.
  • امکان بررسی فایل ها روی صفحه نمایشگر وجود دارد.
  • از دیگر کاربرد اپکس لوکیتور می توان به پیشنهاد عالی برای کودکان و خانم های بارداری اشاره کرد. زیرا آن ها توانایی استفاده از رادیوگرافی را ندارند.

مزایای استفاده از اپکس لوکیتور

مهم ترین معایب این دستگاه دندانپزشکی

دستگاه اندازه گیری ریشه دندان مانند دیگر ابزارها در کنار داشتن مزایای گسترده معایبی نیز دارد. در ادامه با این مشکلات دستگاه اپکس لوکیتور آشنا شوید:

  • عدم دسترسی به نتیجه درست در درمان دندان های اپکس باز
  • احتمال بروز تحریک در درمان بیماران
  • عدم تشخیص خمش ریشه
  • افزایش خطا هنگام خونریزی و عفونت دندانی
  • عدم نتیجه قطعی هنگام وجود ضایعات گسترده پری اپیکال

قیمت اپکس لوکیتور چقدر است؟

قیمت این دستگاه با توجه به عوامل مختلفی مانند برند، کیفیت، دقت اندازه گیری و … مشخص می شود و همچنین فروشگاه انتخابی روی قیمت نهایی برای خرید تاثیرگذار است. پیشنهاد می شود خرید تجهیزات دندانپزشکی ابتدا باید فروشگاه معتبر خود را انتخاب کنید و سپس به فکر اطلاع از قیمت باشید.

قیمت اپکس لوکیتور

خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی از  دنتی دنتال

دندانپزشکان همیشه برای تهیه لوازم و ابزارهای مورد نیاز دچار مشکل می شوند و نمی توانند درست تصمیم بگیرند کدام فروشگاه بهتر است و راحت تر می توان اطمینان کرد. خرید اپکس لوکیتور نیز برای درمان ریشه بسیار اهمیت دارد و کیفیت و دقت آن روی نتیجه نهایی آن اثربخش است. به همین دلیل، دندانپزشکان برای تهیه آن به دنبال بهترین برندها هستند.

یکی از بهترین فروشگاه ها در کل کشور، فروشگاه آنلاین دنتی دنتال است که در زمینه ابزارهای تخصصی دندانپزشکی فعالیت دارد و بهترین مارک ها را به مخاطبین معرفی می کند. این فروشگاه شرایط ویژه ای برای خرید ارائه می دهد و با دانستن کاربرد اپکس لوکیتور، این دستگاه را از بهترین برندها تهیه کرده است. در صورت عدم رضایت نیز امکان بازگشت کالا بعد از ۷ روز وجود دارد. پس چه شرایطی از این بهتر …!