دندان ها دیر یا زود با افزایش سن شروع به زرد شدن می‌کنند، اما طیف وسیعی از روش های خانگی سفید کردن دندان می تواند این روند را کند کند و حتی نتیجه معکوس را به همراه داشته باشد. در حالی که کیت های سفید کننده دهان به راحتی در اکثر داروخانه ها در دسترس هستند و روش های محبوب و  مواد سفیدکننده دندان  غوغا به پا کرده اند، خیلی ها دوست دارند روش های خانگی را نیز امتحان کنند و از اثرات منفی و خطر مواد شیمیایی دور بمانند.

به لطف پیشرفته های فوق العاده در زمینه سلامت دندان، به راحتی می توانید در تمام طول عمر از دندان های خود بهره مند شوید و مجبور نباشید به دندان های مصنوعی نیاز پیدا کنید، اما هر چه بیشتر دندان ها را نگه می دارید، احتمال لکه دار شدن یا تغییر رنگ آن ها بیشتر می شود. به همین دلیل کاملا قابل درک است که به فکر سفیدی و درخشندگی لبخندتان باشید و تصمیم بگیرید از روش های سفید کننده دندان مانند لاک دندان، روش های دندانپزشک ویا بیلیچینگ استفاده کنید، اما کدام روش مناسب است؟ آیا روش های خانگی بر سفید کردن دندان ها اثرگذار هستند یا خیر؟

سفید کننده دندان خانگی

عوامل موثر بر زرد شدن دندان ها

چه عواملی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟ عوامل مختلفی بر بروز این اتفاق تاثیر گذار است که تکرار آنها کم کم سفیدی و درخشش دندان ها را از بین می برد. حتی ممکن است مینای دندان یا همان بیرونی ترین لایه دندان را لکه دار کند. علاوه بر این، تجمع بیش از حد پلاک روی دندان ها موجب تغییر رنگ و زرد به نظر رسیدن دندان ها می‌شود.

معمولاً تغییر رنگ دندان ها با روش های خانگی سفید کردن دندان و راهکارهای دندانپزشکی ایده‌آل قابل رفع است. با این حال، گاهی اوقات دندان ها کاملا زرد و بد رنگ به نظر می‌رسند که در چنین شرایطی مینای دندان سخت فرسایش یافته و عاج نمایان شده است. (عاج دندان بافت استخوانی و زرد رنگ است که در زیر مینای دندان قرار دارد.)

عوامل موثر بر زرد شدن دندان

چند روش ساده اما اثربخش خانگی سفید کننده دندان

  • امتحان کردن روش سنتی روغن کشی

این روش یکی از درمان های سنتی کشور هندوستان است که برای حفظ بهداشت دهان و دندان و حذف سموم بدن استفاده میشود. نحوه انجام این روش به گونه ای است که روغن در اطراف دهان برای حذف باکتری ها چرخانده می شود و به رفع پلاکت های موثر بر تغییر رنگ دندانها کمک می کند.

یکی از روغن های پرکاربرد میان روش های خانگی سفید کردن دندان روغن نارگیل است. زیرا طعم دلپذیری دارد و برای سلامتی دهان و دندان مفید است. همچنین به دلیل داشتن اسید اوریک توانایی عالی در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها از خود نشان می دهد.

متاسفانه هنوز مطالعه عملی مبنی بر موثر بودن روش روغن کشی بر سفید شدن دندان انجام نشده است. با این حال، امتحان کردن این روش ایمن ارزشش را دارد و طبق گفته خیلی ها، دندان ها بعد از روغن کشیدن منظم، سفید تر و درخشان تر به نظر می رسند.

برای امتحان کردن این روش می‌توانید از یک قاشق چای خوری روغن نارگیل استفاده کنید و آن را روی دندان ها قرار دهید. لازم است چند ثانیه صبر کنید تا روغن ذوب شود و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دندان های خود را تمیز کنید. روش روغن کشیدن برخلاف روش خانگی، دندان های شما را در معرض اسیدهای مضر قرار نمی‌دهد و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند. بنابراین استفاده روزانه آن کاملاً بی خطر است و جای هیچ نگرانی نیست.

روش خانگی سفیدکننده دندان

  • مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از روش های خانگی سفید کردن دندان است که با خواص سفید کنندگی طبیعی استفاده می شود و به عنوان عنصر محبوبی در ساخت خمیر دندان ها حضور پررنگی دارد. این ماده دارای خاصیت ساییدگی ملایم است که به راحتی می تواند لکه های سطحی روی دندان را از بین ببرد و با ایجاد محیط قلیایی در دهان از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. البته جوش شیرین به عنوان یک درمان شناخته نمی شود و قابلیت این را ندارد که دندان های شما را یک شبه سفید کند، اما استفاده از آن به مرور زمان، تاثیرات شگفت انگیزی در ظاهر دندان‌هایتان خواهد داشت

برای استفاده از این روش می توان یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب محلول کنید. سپس همانند خمیر دندان روی دندان ها قرار دهید و مسواک بزنید.

تکرار این روش در هفته می توانند نتیجه دلخواه ای به همراه داشته باشد.

مسواک زدن با جوش شیرین

  • پروکسید هیدروژن؛ عامل طبیعی سفید کننده دندان

پروکسید هیدروژن یکی دیگر از متریال های پرکاربرد میان روش های خانگی سفید کردن دندان است که به حذف باکتری های دهان کمک می کند و سالیان بسیار به عنوان یک ضد عفونی کننده زخم ها استفاده می شود. جالب است بدانید بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری نیز حاوی این ماده هستند، اما میزان غلظت آن در محصولات بسیار بیشتر از آنچه در خانه استفاده میکنید خواهد بود.

بر اساس مطالعات، خمیردندان های حاوی پروکسید هیدروژن بعد از ۱۲ هفته، اثربخشی فوق العاده ای نسبت به دیگر خمیر دندان های سفید کننده دارند. همچنین خیلی از مخاطبین بعد از استفاده از خمیردندان های حاوی پروکسید هیدروژن در مورد کاهش تغییر رنگ دندان بدلیل مصرف زیاد قهوه صحبت کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌هایی بابت ایمن بودن آن وجود دارد، زیرا احتمال تحریک پذیری لثه و حساسیت دندان به دلیل استفاده از غلظت های قوی ماده پروکسید هیدروژن زیاد است.

شما می‌توانید برای استفاده از این ماده، آن را با جوش شیرین مخلوط و خمیر دندان خانگی جذابی تهیه نمایید. البته فراموش نکنید استفاده از این خمیردندان را تنها به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا احتمال آسیب دیدگی و فرسایش مینای دندان وجود دارد.

هیدروژن پراکسید سفیدکننده خانگی دندان

  • رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات

داشتن رژیم غذایی بر پایه سبزیجات و میوه با تامین سلامتی بدن و درخشان کردن  دندان یکی دیگر از روش های خانگی سفید کردن دندان است. خوردن سبزیجات و میوه ها به پاک کردن پلاک هنگام جویدن کمک می کند و موجب کاهش زردی دندان ها می شود، اما هیچ گاه جایگزین مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتن دهان نخواهد شد.

از جمله محبوب ترین میوه ها در این رژیم غذایی می توان به توت فرنگی و آناناس اشاره کرد که ادعا می‌شود به سفید شدن دندان ها کمک شایانی می کنند.جالب است بدانید در مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین و درمان طبیعی برای سفید کردن دندان ها که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده!

رژیم غذایی سفیدکننده دندان

  • جدی گرفتن مسواک و نخ دندان

خیلی ها به دنبال روش‌های جایگزین بیلیچینگ و استفاده از روش های خانگی سفید کردن دندان هستند. در حالی که هنوز برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برنامه‌ ای جدی نمی چینند. اگرچه برخی تغییر رنگ دندان دندان ها به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، اما تا حدود زیادی به دلیل تجمع پلاک این اتفاق ناگوار پیش می آید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم به کاهش باکتری ها در دهان کمک و از تجمع پلاک روی دندان ها جلوگیری می کند که این موضوع روی سفید ماندن دندان ها بسیار موثر است.

مسواک زدن منظم

  • جویدن غذاهای دارای فیبر بالا

خوردن برخی سبزیجات و حبوبات دارای فیبر بالا به خنثی سازی اسیدهای موجود در دهان و محافظت از مینای دندان کمک می کند. لوبیا و سبزی های حاوی برگ مانند اسفناج موجب تولید بزاق بیشتر دهان می شود که این موضوع بر پاکسازی دهان از اسید های مضر تاثیر گذار است.

خوردن سبزیجات سفیدکننده دندان

خرید از فروشگاه آنلاین دنتی دنتال؛ تجربه درخشش دندان ها

برای استفاده از روش های خانگی سفید کردن دندان کافی است از فروشگاه مطمئن و معتبر کمک بگیرید؛ فروشگاهی که کیفیت محصول را تضمین کند و سلامت دهان و دندان مخاطبین مهم ترین اولویت آن باشد. میان فروشگاه های مختلف در کل کشور، فروشگاه اینترنتی دنتی دنتال یکی از بهترین و با سابقه ترین فروشگاه ها در زمینه محصولات و لوازم دندانپزشکی است که بهترین موقعیت خرید را در اختیار مخاطبین قرار می دهد. با مشاهده صفحه محصولات این مجموعه بی تردید از کیفیت و اصل بودن آن ها شگفت زده می شوید و انگیزه کافی برای سفید کردن دندان ها بدست می آورید.