ماندگاری بلیچینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد و طول عمر آن از ۶ ماه تا دو سال متغیر است. رعایت بهداشت دهانی، استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان، عدم استفاده از دخانیات، عدم نوشیدن بیش از حد قهوه، چای، نوشابه، استفاده از موادی که رنگدانه دارند، سبب می‌شوند که طول عمر بلیچینگ کم شود.

ماندگاری بلیچینگ دندان

یکی از دغدغه‌های افراد داشتن دندان‌های سفید، منظم و زیبا است. ترمیم دندان‌ها به تنهایی نمی‌تواند لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. داشتن دندان‌های منظم ولی با لک و رنگ نامناسب سبب می‌شود حس اعتماد به نفس فرد از بین برود و از جذابیت چهره نیز کم می‌کند. به همین منظور افراد دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل هستند. یکی از روش‌هایی که می‌توان از آن برای سفیدشدن و در نهایت زیبایی دندان‌ها استفاده کرد، بلیچینگ است. برای اینکه بدانید بلیچینگ چیست و چه کاربردی دارد، مقالات پیشین ما را مطالعه نمایید.

بلیچینگ دندان یک فرآیندی است که با استفاده از مواد ترمیمی و پروتز یا دستگاه‌های خاص، دندان‌های زرد را از بین می‌برد، رنگ‌دهی نامطلوب دندان‌ها را کاهش می‌دهد و رنگ طبیعی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. سفیدشدن و بهبود ظاهر دندان‌ها و کاهش لکه‌ها از جمله مزایای بلیچینگ دندان است. این فرآیند به عنوان یکی از روش‌های اساسی زیبایی‌شناسی دندان‌ها به کار می‌رود. این فرایند می‌تواند بهبود چشمگیری در ظاهر دندان‌ها داشته باشد، اما ماندگاری آن به عوامل متعددی بستگی دارد. رعایت بهداشت دهانی منظم و محافظت از دندان‌ها پس از بلیچینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، مشورت با دندانپزشک در مورد نیاز به نگهداری دوره‌ای و جلسات تکمیلی می‌تواند به ماندگاری بلیچینگ دندان کمک کند.

ماندگاری بلیچینگ

 دو نوع بلیچینگ دندان وجود دارد: بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی و بلیچینگ خانگی که در ادامه هر کدام را به اختصار بیان می‌کنیم. بعد از اینکه توضیح مختصری درباره هر یک ارائه کردیم، به نکته مهمی در این مقاله اشاره خواهیم کرد که سبب ماندگاری بلیچینگ و عوامل موثر بر طول عمر آن خواهد شد.

  1. بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

در این روش فرد کل طول درمان را در مطب انجام می‌دهد و به دلیل اینکه مراحل آن در کلینیک انجام می‌شود، در نتیجه خیال فرد از نتیجه آن نیز راحت است. در این روش میزان سفیدی به نظر و سلیقه فرد بستگی دارد و بهتر است قبل از انجام آن به رنگ پوست خود نیز توجه کنید. مشورت با پزشک نیز از عواملی است که می‌تواند در نتیجه زیبایی آن تاثیر مثبتی بگذارد. مدت زمان انجام بلیچینگ در مطب دو جلسه می‌باشد و دوام و ماندگاری آن نسبت به روش خانگی بیشتری است.

   ۲. بلیچینگ دندان به روش خانگی

در انجام بلیچینگ به روش خانگی، شما باید یک جلسه برای قالب‌گیری به مطب مراجعه نمایید، سپس می‌توانید قالب را تحویل بگیرید و با تجویزهایی که پزشک ارائه خواهد داد، ادامه درمان را در خانه انجام دهید. استفاده از این روش نسبت به انجام آن در مطب هزینه کمتری دارد. زمان انجام بلیچینگ  در خانه به مدت ۲ تا ۳ هفته می‌باشد که این زمان می‌تواند با نظر پزشک متغیر باشد.

 

عوامل موثر بر ماندگاری و طول عمر بلیچینگ

ماندگاری بعد از انجام بلیچینگ دندان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. در ادامه، عوامل مهمی که بر طول عمر دندان بعد از این ترمیم تأثیر می‌گذارند را بررسی می‌کنیم:

  • نوع مواد بلیچینگ: نوع مواد شیمیایی مورد استفاده در بلیچینگ دندان بسیار مهم است. بلیچینگ با استفاده از پراکسید هیدروژن (هیدروژن پروکساید) معمولاً بهترین نتایج را ارائه می‌دهد و در ماندگاری آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای طول عمر و ماندگاری آن باید انواع بلیچینگ را از بین برندهای معتبر خریداری نمایید.
  • غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی: مصرف موادی مانند قهوه، چای، نوشابه و شکرهای ترکیبی می‌تواند به رنگ‌دهی دندان‌ها ضربه بزند و ماندگاری و طول عمر بلیچینگ را کاهش دهد.
  • مصرف دخانیات: یکی از عواملی که در ماندگاری بعد از انجام بلیچینگ بسیار تاثیرگذار خواهد بود، عدم استفاده از سیگار و هر گونه دخانیات است.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهانی منظم و مراقبت از دندان‌ها به ماندگاری بلیچینگ کمک می‌کند. تمیز کردن منظم، استفاده از دهان شویه با نظر و مشورت پزشک متخصص و نیز استفاده از مسواک‌های ضدحساسیت می‌تواند به افزایش طول عمر بلیچینگ کمک کند.
  • تعداد و نوع جلسات: بلیچینگ دندان ممکن است به تعداد جلسات مختلفی نیاز داشته باشد که برای طول عمر آن استفاده از متخصصین دندانپزشک و باتجربه در این امر، می‌تواند تاثیر مثبتی بر ماندگاری داشته باشد.
  • حالت اولیه دندان: دندان‌هایی که از پیش لکه‌دار یا آبی رنگ هستند، ممکن است به مدت طولانی‌تری برای انجام بلیچینگ نیاز داشته باشند تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.
  • استفاده از محصولات نگهدارنده: استفاده از محصولات مخصوص بلیچینگ دندان و نگهدارنده‌های آن از جمله دهانشویه ها به ماندگاری نتایج کمک کند.

عوامل موثر بر ماندگاری بلیچینگ

طول عمر بلیچینگ دندان چه قدر است؟

همانطور که بیان کردیم مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان ممکن است متغیر باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی از قبیل نوع مواد بلیچینگ، غلظت مواد، حالت اولیه دندان، عادات غذایی و عدم مصرف مواد دارای رنگ‌دانه، مراقبت‌های دهانی منظم، و نگهداری دوره‌ای می‌توانند تأثیر گذار باشند. معمولاً بلیچینگ دندان می‌تواند نتایج بهبود ظاهر دندان‌ها را به مدت ۶ ماه تا ۲ سال یا بیشتر حفظ کند.

برای اطمینان از ماندگاری بهتر نتایج بلیچینگ، رعایت نکاتی که در قسمت عوامل موثر بر افزایش طول عمر این ترمیم بیان کردیم ضروری است. پس از این مدت، دندان‌ها ممکن است به تدریج به رنگ اصلی خود بازگردند. برای حفظ نتایج بلیچینگ، مراقبت دندانی منظم و اجرای جلسات بلیچینگ دندان به صورت دوره‌ای  لازم  است که این مدت توسط دندانپزشک شما تعیین می‌شود. انجام بلیچینگ، می‌تواند بهبود چشمگیری در ظاهر دندان‌های شما داشته باشد، اما قیمت بلیچینگ دندان نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. نوع برند و جنس بلیچینگ، هزینه پزشک متخصص، نوع وسایل استفاده شده در کلینیک می‌تواند متغیر باشد.  همچنین برای افزایش این نوع ترمیم زیبایی دندان حتما از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

مراقبت بعد از بلیچینگ دندان

  • رعایت بهداشت دهانی منظم دندان‌ها از مواردی است که باید بعد از انجام بلیچینگ به آن توجه کنید.  شست و شو منظم با مسواک نرم و به مدت حداقل دو دقیقه در هر بار مسواک‌زنی، کمک به حفظ تمیزی و رنگ درخشان دندان‌ها می‌کند.
  • استفاده از  دهان شویه بعد از بلیچینگ می‌تواند به حفظ رطوبت دهان و جلوگیری از حساسیت دندانی پس از بلیچینگ کمک ‌کند.
  • مصرف زیاد آب یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از انجام بلیچینگ است که می‌تواند به تثبیت رنگ، جلوگیری از حساسیت و ماندگاری آن کمک کند. آب آشامیدنی را پس از مصرف نوشیدنی‌ها و مواد متعددی که رنگدهی دندان را افزایش می‌دهند، مصرف کنید تا از برداشتن رنگهای مضر جلوگیری شود.
  • استفاده از محافظت‌های دندانی مانند  (night guards) در مواقع خواب می‌تواند از سایش و آسیب دندان‌ها جلوگیری کند.
  • اجتناب از مصرف موادی مانند سیگار و مواد غذایی با رنگهای مصنوعی می‌تواند به حفظ رنگ‌دهی این ترمیم زیبایی دندان کمک کند.
  • مشورت و معاینه توسط یک دندانپزشک متخصص می‌تواند برنامه نگهداری دوره‌ای خاصی برای حفظ نتایج بلیچینگ شما کمک کند و نیاز به جلسات تکمیلی را تشخیص دهد.
  • استفاده از مواد مخصوص بلیچینگ و برندهای مطرح نیز یکی دیگر از مواردی است که به آن دقت کنید. همچنین در صورت نیاز، دندانپزشک ممکن است محصولات مخصوصی معرفی کند تا رنگ‌دهی دندان‌ها را تقویت کند.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

بلیچینگ به دلیل اینکه یکی از روش‌های سفیدکردن دندان است و بر زیبایی و چهره فرد تاثیر بسزایی می‌گذارد، مزایا و معایبی بسیاری نیز با خود به همراه دارد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

  • این روش برای سفیدکردن دندان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و بعد از انجام بلافاصله نتیجه کار معلوم خواهد شد.
  • طول عمر بلیچینگ به شرط رعایت و مراقبت لازم، مدت زمان مناسبی است و سبب رضایت فرد می‌شود.
  • در صورت عدم رضایت از نتیجه کار می‌توانید دیگر روند درمان را طی نکنید و دندان‌ها در زمان کوتاهی به حالت عادی برمی‌گردد.
  • بلیچینگ دندان تاثیر بسیار سریع در رنگ دندان دارد و هزینه آن نسبت به درمان‎‌های دیگر و سایر روش های ترمیمی دندان مناسب است.
  • ایمن بودن دندان، یکی دیگر از مزیت‌های بلیچینگ است که با انجام صحیح آن آسیبی به دندان‌ها و لثه‌ها وارد نمی‌کند.
  • انجام بلیچینگ دندان حس اعتماد به نفس فرد را بیشتر می‌کند و سبب می‌شود لبخندی زیبا تر و جذاب را داشته باشید.
  • قبل از انجام این ترمیم، دندانپزشک دندان‌ها را جرم‌گیری می‌کند و پلاک و جرم را از روی دندان برمی‌دارد و همین امر به حفظ و استحکام دندان‌ها کمک می‌کند.

معایب

هر درمانی عوارضی را نیز به دنبال دارد. معایب بلیچینگ دندان نیز عبارت است از:

  • حساسیت دندان‌ها، یکی از شایع‌ترین عوامل بلیچینگ دندان است که البته بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.
  • سفیدکردن دندان‌ها در مواردی سبب تحریک لثه می‌شود. و این تحریک‌ها معمولا زمانی صورت می‌پذیرد که درمان به صورت خانگی انجام شود. بعد از اینکه احساس کردید لثه‌های شما متورم شده است باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر از برند و جنس خوب مواد بلیچینگ و یا پزشک متخصص در این روش استفاده نشود، می‌تواند عوارض بدی را برای دهان و دندان شما به دنبال داشته باشد.
  • بلیچینگ دندان دائمی نیست و پس از مدتی نیاز به ترمیم دارد.

مزایا و معایب bleaching

خرید آنلاین انواع مواد ترمیمی و پروتز دندان از دنتی دنتال

در این مقاله درباره ماندگاری بلیچینگ مطالبی را بیان کردیم. همچنین در مورد علت‌های طول عمر آن و  مزایا و معایب این نوع ترمیم توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار دندانپزشکی و نیز انواع مواد بلیچینگ از برندهای معتبر و خرید آن با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از دیگر تجهیزات دندانپزشکی در این مجموعه دیدن فرمایید. این مجموعه محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز و فروشگاه‌های  اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.