برای اینکه بدانید بلیچینگ دندان چیست، باید بگوییم که یک روش تخصصی برای سفید کردن دندان‌ است که سبب زیبایی چهره و اصلاح طرح لبخند می‌شود. دندان‌ها با گذشت زمان و مصرف مواد غذایی زرد خواهند شد و بلیچینگ روشی برای تغییر رنگ آنها است که سبب بهبود ظاهر و زیبایی دندان های شما می‌شود.

 بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان

داشتن دندان‌های سفید و زیبا بر روی چهره افراد تاثیر مثبتی می‌گذارد و نیز حس اعتماد به نفس را در آنها به وجود می‌آورد. عوامل مختلفی سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه، مصرف زیاد قهوه، چای، نوشیدنی‌های رنگی و قندی، سیگارکشیدن و … از عواملی هستند که سبب زردشدن دندان می‌شوند. علاوه بر استفاده از مواد رنگی و قندی، با وجود رعایت کردن بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان باز در اثر عوامل محیطی رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند و زرد می‌شود. در این شرایط می‌توان از روش بلیچینگ یا همان سفیدکردن دندان استفاده کرد. در این روش درمان بد رنگی ها و رنگ دانه های که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان می شود را سفید و زیبا می کند. در زمانی که از مواد شیمایی به نام هیدروژن پراکسید برای سفیدی دندان استفاده می شود از اصطلاح بلیچینگ استفاده می شود.

 بلیچینگ را نباید با روش‌های ترمیم دندان، اشتباه گرفت. ترمیم دندان شامل عصب‌کشی، پرکردن، ایمپلنت، کامپوزیت، روکش کردن و … می‌باشد. بنابراین بلیچینگ فقط برای افرادی مناسب است که دندان‌های آنها نیاز به ترمیم ندارد و صاف و مرتب است و فقط می‌خواهند سفید و درخشان شود. اگر دندان‌ها شما پریدگی یا شکستگی دارد، بهتر است قبل از انجام بلیچینگ نسبت به ترمیم آن اقدام نمایید تا علاوه بر سفیدی‌‌، دندان‌های منظم و مرتبی داشته باشید.

 برای انجام بلیچینگ دندان از ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن استفاده می‌کنند که این مواد به ساختار دندان نفوذ کرده و سبب تغییر رنگ و در نهایت سفیدی آنها می‌شود. بلیچینگ را می‌توانید در مطب و یا در خانه انجام دهید که روش خانگی آن به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین نتیجه کار را دیرتر مشاهده خواهید کرد. همچنین بلیچینگ دندان سبب اصلاح طرح لبخند و در نهایت زیبایی چهره می‌شود.

اکنون که دانستید بلیچینگ دندان چیست، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش‌های آن، هزینه، مزایا و معایب و نیز مراقبت‌های بعد از بلیچینگ آشنا کنیم.

عواملی که باعث زرد شدن دندان ها می شود

همانطور که بیان کردیم بلیچینگ یک روشی برای سفیدکردن دندان‌هایی می‌باشد که در اثر عواملی زرد شده و نیاز به سفیدشدن دارند. در ادامه به مواردی که سبب تغییر رنگ دندان‌ها شده است، اشاره می‌کنیم.

  • زردشدن دندان‌ها در اثر سن و تغییرات طبیعی دندان
  • تیرگی و تغییر رنگ دندان بر اثر استفاده بیش از حد نوشیدنی‎هایی مانند: قهوه، نسکافه، چای، نوشابه و مواد قندی
  • زردشدن دندان‌ها در اثر مصرف سیگار  دخانیات
  • تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل مصرف مواد غذایی رنگی
  • ژنتیک نیز در زردشدن و تغییر رنگ دندان‌ها نقش دارد. بعضی افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران دندان‌های سفیدتری دارد و عکس آن هم ممکن است اتفاق بیوفتد.
  • تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند در اثر مصرف بعضی داروها صورت پذیرد.

بلیچینگ دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی همه افراد می توانند از بلیچینگ دندان استفاده کنند. البته لازم است که دندانپزشک معاینه دقیق را انجام دهد و بررسی کند که این درمان برای بیمار قابل انجام است یا خیر. این روش بیشتر برای افرادی که دندان های سالم دارند و قصد سفید کردن دندان های خود را دارند، مناسب است  اما برای برخی از افراد مناسب نخواهد بود.

  • کودکان زیر ۱۶ سال
    اگر کمتر از ۱۶ سال دارید، کاندیدای سفید کردن دندان نیستید. این به این دلیل است که محفظه پالپ در دندان‌های جوان بزرگ‌تر از پالپ دندان‌های بزرگسال است و درمان‌های سفیدکننده می‌توانند باعث تحریک شوند.
  • زنان باردار و شیرده
    اگر باردار یا شیرده هستید، سفید کردن دندان توصیه نمی شود.
  • آلرژی و حساسیت
    اگر دندان های حساسی دارید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. ممکن است کاندیدای سفید کردن دندان نباشید.
  • ترمیم های متعدد
    اگر پر کردن، باندینگ دندان یا روکش زیاد دارید، ممکن است کاندیدای سفید کردن دندان نباشید. این به این دلیل است که ترمیم‌ها به سفید شدن پاسخ نمی‌دهند و درمان سفیدکننده می‌تواند به ظاهر بسیار ناهموار منجر شود. اگر هنوز ترمیم انجام نشده است و به فکر سفید کردن هستید، باید قبل از ترمیم، درمان سفید کننده را انجام دهید.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

مزایا

  • بلیچینگ سبب سفیدی، زیبایی چهره، جوانی و اصلاح طرح لبخند می‌شود.
  • سفیدشدن دندان‌ها حس اعتماد به نفس را در فرد به وجود می‌آورد.
  • بلیچینگ یک روش درمانی ایمن و بدون عارضه است.
  • این درمان نیازی به تراش دندان ندارد.
  • این روش درمان بسیار ساده است و در کمترین زمان بهترین نتیجه را می‌دهد.
  • نسبت به کامپوزیت و لمینت و دیگر روش‌های سفیدکردن دندان هزینه بلیچینگ بسیار مناسب است.
  • یکی دیگر از مزایای بلیچینگ این است که افرادی که به هر دلیلی فرصت ندارند که در مطب دندانپزشکی آن را انجام دهند، می‌توانند در خانه و با مشاوره از پزشک نسبت به سفیدکردن دندان‌های خود اقدام نمایند.

معایب

در حالی که سفید کردن دندان به طور کلی سبب زیبایی بیشتر می‌شود اما قبل از تصمیم گیری در مورد این درمان دندان باید به چند نکته توجه داشته باشید.

  • حساسیت دندان

سفید کردن دندان می تواند باعث یا افزایش حساسیت دندان شود که به آن حساسیت بیش از حد عاج نیز می گویند. با این حال، دندان‌های حساس معمولاً موقتی هستند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از درمان‌های جایگزین یا محدود کردن تعداد درمان‌ها در یک زمان معین مدیریت کرد.

  • سفید نشدن همه دندان ها

تغییر رنگ قهوه ای، خاکستری و سیاه ناشی از آسیب، دارو یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در کودکان خردسال ممکن است به سفید کردن دندان پاسخ خوبی ندهد. علاوه بر این، روکش‌ها، کلاهک‌ها، پرکننده‌ها و روکش‌های دندانی به خوبی سفید نمی‌شوند.

  • ممکن است شرایط خاصی را تشدید کند

حساسیت دندان و عقب نشینی خطوط لثه می تواند با سفید کردن دندان بدتر شود. علاوه بر این، فرسایش مینای دندان می تواند باعث بدتر شدن دندان ها با تغییر رنگ شود که قابل سفید شدن نیست و می تواند منجر به پوسیدگی شود.

  • موقتی بودن

سفید کردن دندان تنها یک راه حل موقت است و نتایج آن از چند ماه تا یک سال باقی می ماند. برای حفظ نتایج، استفاده مجدد مورد نیاز خواهد بود که خطر آسیب دیدن دندان ها و لثه ها را افزایش می دهد.

انواع روش‌های بلیچینگ دندان

بلیچینگ به روش های مختلفی انجام می‌شود. یکی در مطب و دیگری بلیچینگ خانگی می‌باشد.

روش اول در مطب و به طور کامل زیر نظر دندانپزشک انجام می‌شود. در ابتدا پزشک در صورت نیاز دندان‌ها جرم‌گیری می‌کند. سپس محافظ مخصوصی را روی دندان قرار می‌دهد و با مواد مخصوص بلیچینگ به نام پراکسید هیدروژن با غلظت بالا روی دندان گذاشته می‌گذارد و توسط اشعه مخصوص آن را روی دندان می‌تاباند تا مواد به دندان نفوذ کرده و سبب سفیدی آن شود.مدت انجام این کار ۳۰ دقیقه می‌باشد و افرادی که دندان‌های آنها خیلی زرد نباشد در همان جلسه اول نتیجه را مشاهده می‌کنند ولی برای دندان‌های زردتر نیاز به ۲ یا ۳ جلسه است تا نتیجه خوبی را دریافت کنند.

در مطب نسبت به روش خانگی نتیجه سریع‌تر مشاهده می‌شود. دقت شود که اگر پزشک مهارت کافی نداشته باشد، امکان آسیب به لثه وجود دارد و با عوارضی مانند حساسیت دندان و لثه مواجه خواهید شد. البته بعضی افراد به دلیل حساسیتی که دارند امکان دارد تا ۳ روز بعد از انجام بلیچینگ احساس سوزش یا درد لثه را داشته باشند که البته خیلی خفیف است و بعد از مدت زمان ذکر شده این حساسیت از بین می‌رود. ولی توجه داشته باشید که اگر بعد از این زمان هنوز احساس ناراحتی داشتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید. روش دیگری که بسیار پرطرفدار است، بلیچینگ با لیزر می باشد. استفاده از لیزر آرگون و یا دیود برای بلیچینگ، سریع تر و کاملا بدون هیچ گونه سوزش و التهابی انجام می شود. این روش هزینه بیشتری را شامل می شود، اما نتیجه بسیار بهتری برای بیمار دارد.

یکی دیگر از انواع بلیچینگ، انجام آن به روش خانگی است. افرادی که به خاطر شغلشان یا هر دلایل دیگری تمایل ندارند به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایند، می‌توانند آن را در خانه انجام دهند ولی به شرط اینکه تحت نظر پزشک متخصص باشند. در این روش فرد باید یکبار به دندانپزشکی مراجعه نماید و پزشک قالب دندان‌هایش را بگیرد. بر اساس قالب‌ها تری‌های نازک و شفاف مخصوصی برای انجام بلیچینگ ساخته می‌شود که باید با توجه به دستورات پزشک مراحل آن را انجام دهید.

هزینه بلیچینگ به نوع مواد و برند استفاده شده و نیز روشی که برای انجام آن انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. اگر این کار در مطب دندانپزشکی انجام شود، هزینه کلینیک و دستمزد پزشک هم روی قیمت تاثیر می‎‌گذارد.لازم به ذکر است که این نکته بدانید که مشاهده نتیجه در خانه نسبت به مطب نیاز به زمان بیشتری دارد. ابتدا باید دندان‌های خود را نخ دندان کشیده و مسواک بزنید. سپس ماده بلیچینگ را با توجه به دستور پزشک داخل تری‌ها بریزید و قالب‌ها را داخل دندان بگذارید و به مدت ۲ ساعت به آن فرصت دهید تا کاملا مواد به دندان‌ها نفوذ کند و سبب سفیدی آن شود. بعد از زمان معین شده، قالب‌ها را درآورید و دندان‌های خود را مسواک بزنید. برای نتیجه بهتر و سفیدشدن کامل دندان‌ها باید با توجه به نظر پزشک و رنگ دندان‌های خود آن را چند مرتبه انجام دهید. بهتر است قبل از انجام این درمان در خانه، درباره اینکه بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می‌شود، آگاهی کافی داشته باشید.

بلیچینگ دندان چه قدر دوام دارد؟

بعد از اینکه اطلاعاتی را درباره اینکه بلیچینگ دندان چیست، انواع آن کدام است و چه مزایایی دارد، کسب کردید، اکنون این سوال پیش می آید که این ترمیم زیبایی چه قدر دوام دارد؟ در پاسخ باید گفت باید مراقبت‌های بعد از آن را بدانید تا بتوانید به ثابت نگه داشتن رنگ دندان‌های خود کمک کنید. هر درمانی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و بعد از انجام این ترمیم نیز باید مواردی را به این منظور انجام دهید تا سفیدی دندان‌های خود را حفظ کنید. بلیچینگ دندان نیز مانند بیشتر درمان‌ها دائمی نیست و با گذشت زمان سفیدی خود را از دست می‌دهد. عمر و ماندگاری بلیچینگ به توجه و مراقبت بعد از انجام آن بستگی دارد.

  • بعد از انجام بلیچینگ دندان باید از خوردن و آشامیدن مواد حاوی رنگدانه مانند: هویج، سبزی‌جات، میوه‌های رنگی، قهوه، نسکافه، چای و خوراکی‎‌های از این قبیل خودداری کنید.
  • استفاده از سس‌های رنگی و شربت‌های حاوی رنگ مصنوعی و غیر طبیعی بعد از انجام این درمان ممنوع است.
  • بعد از صرف غذا حتما نخ دندان بکشید و به صورت مرتب مسواک بزنید.
  • استفاده از سیگار، قلیان و دخانیات را به حداقل برسانید.
  • از نوشیدنی‌های الکلی بعد از انجام بلیچینگ استفاده نکنید.
  • بهتر است تا چندساعت بعد از انجام بلیچینگ از خوردن مواد سفت اجتناب کنید و از نوشیدنی‌های بی‌رنگ مانند: آب و شیر و خوراکی‌هایی مانند: برنج نرم و نان نرم استفاده نمایید.
  • در اوایل بهتر است یکی دو مرتبه برای چکاب به دندانپزشک مراجعه نمایید.

خرید آنلاین انواع  تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله درباره اینکه بلیچینگ دندان چیست مطالبی را بیان کردیم. همچنین در مورد انواع آن، مزایا، هزینه و مراقبت بعد از بلیچینگ توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار دندانپزشکی و نیز انواع مواد بلیچینگ از برندهای معتبر با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید از دیگر تجهیزات دندانپزشکی در این مجموعه دیدن فرمایید. این مجموعه محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.