امروزه به زیبایی صورت، همراه با لبخندی زیبا اهمیت بسیاری داده می شود. یکی از این زیبایی‌ها با دندان های مرتب و ردیف و سفید نشان داده می‌شود. در تحقیقات اخیر، کسانی که دارای دندان های زیبا و مرتب نیستند، اعتماد به نفس کمتری دارند. همین امر باعث شده تا با لطف علم دندانپزشکی، کامپوزیت دندان صورت گیرد. اما نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن مراقبت کامپوزیت دندان است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

مراقبت کامپوزیت دندان

 

مراقبت کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

بعد از انجام این عمل با مواد ترمیمی و پروتز، به دو دسته از مراقبت نیاز است که یکی از آن‌ها مراقبت دندان در کوتاه مدت است. در صورتی که مراقبت های اولیه به درستی انجام شود، شکل و ظاهر این مواد بهتر حفظ شده و زمان بیشتری ماندگاری پیدا می‌کند.

  • معاینه اولیه کامپوزیت:

از مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در زمان کوتاه مدت به متد و اجرای صحیح این مواد می‌توان اشاره کرد. در مرحله اول دندان بیمار باید به‌صورت کامل  خشک شود و به هیچ عنوان نباید ذرات آب دهان بر روی دندان باقی بماند. در این مرحله دندانپزشک کامپوزیت را روی دندان قرار داده و طی مراحلی این فرایند را انجام می‌دهد. اما با تمام شدن کار، یکی دیگر از مراقبت های اولیه مربوط به معاینه‌‌های اولیه است تا در صورت به‌وجود آمدن مشکل و یا شکل نامناسب، بررسی های لازم انجام و اصلاحات روی آن صورت گیرد.

  • کامپوزیت ونیر:

یکی از مراقبت کامپوزیت دندان، مربوط به ونیر است. ونیر به نوعی از روکش می‌گویند که بر روی دندان‌هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، قرار گرفته تا شکل دندان ها با آن عوض شود. اگر می‌خواهید بدانید کامپوزیت چیست؟ می‌توانید به مقاله‌های مربوطه مراجعه کنید. پس در مرحله اول،  ونیر به مراقبت‌های بعد از این عمل در دوره کوتاه مدت کمک می کند. اما باید دقت شود که دندانپزشک، ونیر را باید در بعضی از نواحی به کار ببرد که برای خوردن و گاز گرفتن غذا از دندان‌ها کمتر استفاده شود.

  • دندان قروچه ممنوع!

اگر بیمار دندان خود را کامپوزیت کرده باشد، به هیچ عنوان برای مراقبت‌ کامپوزیت، نباید دندان‌های خود را روی هم فشار دهد و یا دندان قروچه کند.

  • مراقبت‌های بهداشتی:

 بر خلاف این که از مسواک و نخ دندان همیشه استفاده می کنید،سعی کنید به مدت یک شبانه روز در استفاده از آن‌ها پرهیز کند. مصرف مایعات سرد و خودداری از نوشیدن مایعات ولرم و یا داغ نیز جزو مراقبت کامپوزیت دندان در مراحل اولیه می‌باشد. یکی دیگر ازز این مراقبت‌ها استفاده نکردن از هرگونه مواد سفید کننده برای دندان ها است و در روزهای اولیه نوشیدن الکل به هیچ عنوان مجاز نیست و در زمان های بعد نیز به مراتب باید کمتر نوشیده شود. از خوردن غذاهایی مانند استیک و یا شنیسل نیز صرفه‌ نظر شود.

 

مراقبت کامپوزیت دندان در بلند مدت

 

مراقبت کامپوزیت دندان در بلند مدت

بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند، مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان تنها در زمان ابتدایی و اولیه است، باید گفت که مراقبت‌های بعد از این عمل در بلند مدت نیز بسیار اهمیت دارد تا سالم و بدون عیب باقی بماند. از جمله مراقبت ‌ها شامل:

  • استفاده از نخ دندان و مسواک

یکی از موارد مراقبت  طرز به کار بردن صحیح از نخ دندان و مسواک است، البته استفاده روزانه از این وسایل را بعد از هر وعده غذایی نباید فراموش کرد. فراموش نشود به هیچ عنوان از مسواک‌های برقی استفاده نکنید، زیرا این نوع مسواک به دندان ها فشار زیادی وارد خواهد کرد. از غذا و یا نوشیدنی های مناسب و سالم استفاده کنید و  از غذا و نوشیدنی‌هایی که دارای رنگ های غیرمجاز و یا رنگ طبیعی دارند مانند: چای، قهوه  را به مراتب کمتر باید مصرف کرد.

  •  استعمال دخانیات

افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، از سیگار، قلیان و یا مواد مخدر کمتر باید استفاده کنند، زیرا که همه انواع کامپوزیت با استعمال دخانیات از رنگ طبیعی خود خارج می‌شوند و رفته رفته زرد و بد رنگ خواهند شد. در بعضی از موارد دیده شده که افراد برای دندان‌های خود از ابزارهای نادرستی مثل: ناخن، خلال دندان و یا غیره استفاده می‌کنند که این موارد به کامپوزیت دندان آسیب جدی وارد می‌کند.

  • غذاهای سفت و چسبناک

یکی دیگر از موارد مراقبت کامپوزیت دندان این است که پسته، تخمه و یا از این قبیل موارد که دارای جنس سفت و سختی هستند را با دندان‌ خود نباید شکست؛ همچنین از مصرف قند، شکلات های سفت، آبنبات و جویدن چیزهای چسبناک مثل آدامس خودداری کنید.

  •  ورزش‌های سنگین

انجام ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، کشتی و تمام ورزش‌های سنگین دیگر که با صورت ارتباط مستقیمی دارد، به هیچ عنوان توصیه نخواهد شد که این موارد جزء عوارض کامپوزیت محسوب می‌شود؛ ولی اگر این نوع ورزش‌ها را انجام می‌دهید باید مراقب باشید تا توپ و ضربه‌ای به صورت و دندان‌های شما برخورد نکند.

 

تا چه زمان بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

 

تا چه زمان بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

بعد از این عمل دندان لازم نیست دوره نقاهتی را بگذرانید، اما مراحل مراقبت کامپوزیت دندان مانند: نحوه غذا خوردن، می‌تواند سبب افزایش طول عمر کامپوزیت دندان شما شود. شما بلافاصله بعد از انجام این عمل می‌توانید غذا و نوشیدنی دل‌خواه خود را مصرف کنید. نکته مهم در این زمینه فشار نیامدن به دندان است، زیرا که مصرف بعضی مواد غذایی باعث آسیب به این مواد می‌شود. در صورتی که دندانپزشک برای شما از محلول بی‌حسی که یکی از ابزار دندانپزشکی است استفاده کرده باشد، بهتر می‌باشد یک روز بعد از این عمل از جویدن خوراکی بپرهیزید. در زمان استفاده از محلول بی‌حس کننده شما متوجه میزان فشاری که به این ماده وارد می‌کنید نمی‌شوید و ممکن است به این مواد آسیب وارد کنید. همچنین از مصرف بیش از حد چای و کشیدن سیگار جدا خودداری کنید.

 

راه های افزایش ماندگاری کامپوزیت

 

راه های افزایش ماندگاری کامپوزیت

برای افزایش عمر کامپوزیت باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها، نحوه غذا خوردن شما است. این مواد دارای یک عمر مشخص شده می‌باشند، اما رعایت نکات مهم می‌تواند عمر این مواد را افزایش دهد. پس بهتر است برای حفظ دوام و افزایش طول عمر آن به توصیه‌های دندانپزشک پس از انجام این عمل توجه کرده و آن‌ها را رعایت کنید. به این نکته توجه کنید که هنگامی که این مواد بر روی دندان شما قرار می‌گیرد به زودی زبان، دهان، لثه و دندان‌های شما به این مواد عادت نمی‌کنند و ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا اجزای دهان شما به آن عادت کنند. مراقبت کامپوزیت دندان باعث حفظ دوام این مواد می‌شود و نتیجه‌ای مطلوب برای شما به همراه خواهد داشت.

 

خرید مواد کامپوزیت از فروشگاه دنتی دنتال

 

خرید مواد کامپوزیت از فروشگاه دنتی دنتال

مواد کامپوزیت یکی از مواد  مهم در دندانپزشکی است که باید حتما باکیفیت باشد و خرید این مواد قبل از شروع درمان توسط دندانپزشک حتمی و ضروری است و بدون آن درمان دندان‌های پوسیده امکان‌پذیر نیست و ممکن است بد بودن این ماده باعث عوارض بعد از انجام این عمل شود. دندانپزشک ماهر تمام تلاش خود را برای تهیه ابزار و مواد مرغوب به کار می‌گیرد تا بهترین خدمت را به بیماری که مراجعه می‌کند ارائه دهد،البته خود بیمار هم باید مراقبت کامپوزیت دندان انجام دهد. برای رسیدن به چنین هدفی انتخاب فروشگاه معتبر، درست، مطمئن و مناسب دارای اهمیت است؛ فروشگاهی که کیفیت مواد و ابزارهای دندانپزشکی را تضمین کند. میان فروشگاه‌های آنلاین مختلفی که در سراسر کشور است، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال یکی از با تجربه‌ترین و ماهرترین فروشگاه ها در این زمینه بوده که از برترین برند کامپوزیت استفاده می‌کند تا رضایت کامل مخاطبین را به‌دست آورد. برای خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی با قیمت مناسب می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید.