مواد قالب گیری دندان انواع گوناگونی دارد که از بین آنها می‎توان آلژینات، سیلیکون تراکمی، سیلیکون افزایشی، پلی اتر و پلی سولفید را نام برد. هر یک از این مواد کاربرد متفاوتی دارند و برای درمان‌هایی نظیر ارتودنسی، روکش، بریج، پروتز، ایمپلنت، لمینت و … استفاده می‌شوند.

مواد قالب‌ گیری دندان چیست؟

سلامت دندان‌ اهمیت بسیاری دارد و باید از آن به خوبی محافظت شود. دندان‌ها ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و مراقبت کافی و یا عوامل محیطی و نیز در اثر حادثه آسیب ببینند و نیاز به درمان‌هایی مختلفی داشته باشند. پوسیدگی شدید و از بین رفتن دندان، پریدگی، ترک‌خوردگی، شکستگی و مشکلاتی از این قبیل سبب می‌شود دندانپزشک از درمان‌های دیگری نظیر روکش‌کردن دندان، ایمپلنت، ارتودنسی، پروتز، بریج، کامپوزیت، لمینت و … استفاده کند. برای این نوع درمان‌ها‌ نیاز به ساخت دندان یا دندان‌های جدید است که در اولین مرحله باید دندانپزشک محیط دهان بیمار به خوبی بررسی کند و با توجه به مدل فک و دندان فرد، قالب‌گیری از دندان و لثه انجام شود.

از مزایای قالب‌گیری این است که مدلی از فک و لثه بیمار به دندانپزشک تحویل داده می‌شود و او بر اساس آن و متناسب با فک و دهان فرد اقدام به ساخت دندان می‌کند که بعد از کارگذاشتن شبیه دندان خود بیمار است و نیز طبیعی به نظر می‌رسد. انجام این  کار باید توسط پزشک متخصص و حرفه‌ای انجام شود تا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. هر گونه خطا و اشتباه، باعث ایجاد مشکلاتی در لثه می‌شود و امکان دارد دندان فرد غیر طبیعی به نظر برسد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره مواد قالب‌ گیری دندان توضیحات بیشتری دهیم و نیز به معرفی انواع آن بپردازیم.

dental molding materials

از دست‌دادن دندان به هر دلیلی سبب کاهش حس اعتماد به نفس افراد می‌شود و روی چهره هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این مواقع دندانپزشک به کمک بیمار می‌آید و با قالب‌گیری از فک و لثه فرد اقدام به ساخت دقیق دندانی می‌کند که از نظر ظاهر و اندازه شبیه دندان بیمار باشد. قالب‌گیری باید صحیح و درست باشد تا بیمار از نتیجه کار راضی باشد. داشتن یک قالب از وضعیت دهان و دندان بیمار باعث می‌شود که دندانپزشک تشخیص و برنامه‌ریزی دقیقی را برای درمان انجام دهد. بنابراین یکی از موارد مهم برای انجام ترمیم و ساخت دندان، استفاده از مواد قالب‌ گیری است.

 برای این کار از مواد مختلفی استفاده می‌شود که بهترین و کاربردی‌ترین آنها آلژینات، سیلیکون تراکمی یا غیر افزایشی، سیلیکون افزایشی، پلی سولفید و پلی اتر هستند. هر کدام از این مواد کاربرد خاصی دارند. مواد قالب‌گیری دندان باید به گونه‌ای باشد که حساسیتی برای فرد ایجاد نکند و نیز در هنگام برداشتن از دهان بیمار تغییری مانند وارفتگی و شل‌شدن نداشته باشد. بعضی از این مواد به صورت پودری هستند که با ترکیب آب به شکل خمیر در می‌آیند و پس از مدتی برای قالب‌گیری در دهان فرد بیمار قرار می‌گیرند. نوع دیگر آن از ابتدا به صورت خمیر است و بعد از تماس با اشعه رادیواکتیو سفت می‌شوند و آماده قالب‌گیری خواهند شد. این مواد شکل واقعی دندان را منعکس می‎‌کنند.

نکات مهم دیگری که در خصوص مواد قالب‌گیری در دندانپزشکی وجود دارد این است که زمان مخلوط شدن را باید در نظر بگیرید زیرا اگر طولانی شود، سست‌شدن اتفاق می‌افتد. نسبت اندازه آب به پودر هم باید به گونه‌ای باشد که آب کمتری مورد استفاده قرار بگیرد. مرطوب بودن هوا هم در این امر نقش بسیاری دارد. توجه به دمای آب برای مخلوط شدن با پودر نیز نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. بهتر است دمای آب خیلی بالا نباشد تا از سست‌شدن مواد قالب‌گیری جلوگیری شود.

 

کاربرد مواد قالب‌ گیری دندان

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم مواد قالب‌ گیری در دندانپزشکی برای ساخت دندان‌هایی است که به هر دلیلی از بین رفته‌اند. قالب‌گیری دندان برای ایجاد مدل‌هایی از دندان است که برای طیف گسترده‌ای از روش‌های ترمیم دندان کاربرد دارند. مواد قالب‌گیری دندان محیط اطراف دهان را به خوبی شناسایی می‌کنند و از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز دندانپزشکان می‌باشند. این مواد برای انجام روکش‌ دندان، ارتودنسی، بریج، پروتز، ایمپلنت، کامپوزیت و لمینت کاربرد فراوانی دارند و باید دندانپزشک ابتدا قالبی از فک و دندان و لثه فرد را داشته باشد تا بتواند به ساخت و ترمیم دندان بپردازد.همچنین برای انجام درمان‌های زیبایی نیز نیاز به قالب‌گیری از دندان می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که قالب‌گیری دندان یک مدل برای تشخیص شرایط دهان بیمار و ساختن یک تری اختصاصی به منظور ترمیم و ساخت دندان و یا انجام کارهای زیبایی می‌باشد. قالب‌گیری به دو صورت اولیه و نهایی انجام می‌شود که نوع اول برای تشخیص مدل و سابقه درمان، ارتودنسی، تشخیص روکش موقت، تری‌های اختصاصی و نوع بیماری استفاده می‌شود و نوع دوم به منظور مشاهده جزئیات کامل بافت دندان است که در این مرحله تکنسین اقدامات مربوطه را با توجه به نتایج بدست آمده انجام می‌دهد. لازم است این نکته را بدانید که هیچ‌ یک از این مواد به دهان و دندان شما آسیب نمی‌رساند ولی بهتر است در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای قبل از انجام کارهای دندانپزشکی آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

کاربرد مواد قالب گیری دندان

انواع مواد قالب‌ گیری دندان

انواع مختلفی از مواد قالب ‌گیری دندان در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کیفیت متفاوتی دارند. قالب گیری جنبه‌های مختلفی از دهان شما را نشان می‌دهد که تاثیر زیادی در ترمیم دندان‌هایتان خواهد داشت. بنابراین این مواد نقش مهمی در این زمینه دارند. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • آلژینات

آلژینات یک ماده برای قالب‌گیری در دندانپزشکی است که محصولی طبیعی از جلبک دریایی قهوه‌ای می‌باشد. این ماده قدیمی و بسیار محبوب است. پودری شکل است و با مخلوط آب به شکل خمیر درمی‌آید و پس از گذشت حدود یک دقیقه آماده قالب‌گیری می‌شود. به دلیل دقت بسیار زیادی که در ثبت کوچکترین جزئیات دارد به عنوان مواد قالب‌گیری فوق‌العاده‌ای شناخته شده است. همچنین برای گرفتن یک قالب دقیق شبیه‌سازی شده از فک و دندان کاربرد دارد. از مزایای دیگر آن قدرت جذب بالای آب است و به دلیل طعم و بوی خوبی که دارد حس خوشایندی به بیمار می‌دهد. از این ماده برای قالب اولیه ارتودنسی استفاده می‌شود.

  • سیلیکون تراکمی

سیلیکون تراکمی که به آن غیر افزایشی نیز گفته می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین مواد قالب‌گیری در دندانپزشکی است. این ماده از دو نوع خمیر پایه تشکیل شده است که با مخلوط‌ شدن این دو خمیر یک واکنش شیمیایی صورت می‌گیرد و در حدود یک دقیقه آماده قالب‌گیری می‌شود. سیلیکون تراکمی برای دندان مصنوعی، پروتز و بریج کاربرد دارد. از مزایای استفاده این ماده استحکام و دقت بالای آن در انجام فرآیند قالب‌گیری است. به صورتی که کوچکترین جزئیات سطوح را بازسازی کرده و به همین دلیل برای قالب‌گیری‌های پیچیده و سخت گزینه‌ بسیار مناسبی است. همچنین پس از قالب‌گیری تغییر شکلی از خود نشان نمی‌دهند. این ماده بو و طعم خوشایندی دارد و هیچ لکه‌ای روی دندان باقی نمی‌گذارد.

  • سیلیکون افزایشی

سیلیکون افزایشی یکی از رایج‌ترین مواد در قالب‌گیری دندان‌ها محسوب می‌شود. این ماده به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که دارد به سرعت می‌تواند به جامد تبدیل شود و شکل هر سطحی که روی آن قرار می‌گیرد را در زمان سریع به خود خواهد گرفت. از آن بیشتر برای قالب‌گیری روکش‌ها، پروتزهای ثابت، مدل‌های ارتودنسی، بریج‌های دندانی و نیز برای کیت‌های بلیچینگ استفاده می‌شود.

از مزایای این ماده می‌توان به پایداری و ثبات بالا در اثر دفرمه شدن، عدم تغییر سایز بعد از قالب‌گیری، خوشبو و خوش‌طعم بودن، دقیق بودن آن در ثبت جزئیات، امکان بازسازی بعد از دفرمه احتمالی و ضد عفونی در محلول‌های آبی اشاره کرد.

  • پلی اتر

پلی اتر نوع دیگری از مواد قالب‌گیری دندان است که کاربرد بسیاری در دندانپزشکی دارد. این ماده در زمان بسیار کوتاهی میکس می‌شود. دوام بالا، جذب پایین رطوبت، مقاومت دمایی، وزن کم، قابلیت ارتجاع و سختی آن و نیز رایحه خوب و دلپذیری که دارد باعث شده که بیشتر دندانپزشکان از آن در قالب‌گیری دندان و لثه استفاده کنند. همچنین به دلیل خواص کشسانی زیادی که دارد در قالب‌گیری کاربرد زیادی داشته است. این ماده با داشتن سازگاری بالا برای ایمپلنت، ساخت پروتزهای متحرک و ثابت بسیار مناسب است.

  • پلی سولفید

یکی دیگر از مواد قالب‌گیری دندان، پلی سولفید است که به پایه لاستیکی معروف است. این ماده به دلیل اینکه سفت و شکننده نیست، پایه‌های لاستیکی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود خارج‌کردن آن از دهان به راحتی انجام ‌گیرد. دوامی نیمه سخت دارد و برای تبدیل شدن آن به ماده مناسب قالب‌گیری به زمان بیشتری نیاز دارد ولی دارای قدرت میکس و ماندگاری بالایی است. در برابر پارگی مقاومت خوبی دارد و دقت قابل قبولی در فرآیند قالب‌گیری دارد.

قالب دندان

خرید آنلاین انواع مواد قالب‌ گیری دندان از دنتی دنتال

در این مقاله به بررسی مواد قالب‌ گیری دندان پرداختیم و در مورد کاربرد آن و انواع این مواد توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید ابزار و تجهیزات دندانپزشکی به سایت دنتی دنتال مراجعه نمایید و از برندهای معتبر، با قیمت‌ مناسب و کیفیت عالی آن دیدن فرمایید.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.