باورهای غلط در دندانپزشکی می‌تواند مشکلاتی را برای بهداشت دهان و دندان و به طور کلی سلامت افراد به وجود آورد. از رایج‌ترین تصورات اشتباه در حوزه دندانپزشکی می‌توان به آسیب رساندن در اثر جرم‌گیری به حفره دندان، ایجاد حفره به دلیل مصرف قند زیاد، مضر بودن بلیچینگ برای دندان، عدم مراجعه به دندانپزشک در صورت نداشتن درد، عدم مراجعه خانم‌های باردار به دندانپزشکی، استفاده از مسواک برقی به جای مسواک معمولی، استفاده از مسواک سفت، طبیعی بودن خونریزی لثه، سالم بودن دندان‌های سفیدتر، اهمیت ندادن به دندان‌های شیری به دلیل افتادن آنها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

باورهای غلط در دندانپزشکی کدامند؟

در طول زندگی بیشتر افراد جامعه، باورهای غلطی وجود دارد که می‌تواند بر نحوه زندگی آنها تاثیر منفی داشته باشد. این اعتقادات به خاطر عدم آگاهی و تصورات اشتباهی است که بین مردم رایج شده و بدون هیچ دلیل منطقی اکثرا آن را پذیرفته‌اند. یکی از این باورها مربوط به دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان است که در صورتی که این اشتباهات در ذهن تقویت شود سبب آسیب جدی و صدمه به دندان خواهد شد. اطلاعات نادرست سبب گمراهی افراد می‌شود و در نهایت منجر به داشتن دندان‌های ناسالم و نیز از دست‌دادن این عضو مهم خواهد شد. همچنین این باورها باعث می‌شود که افراد از داشتن یک لبخند زیبا محروم شوند و برای داشتن دندان‌های منظم و سالم هزینه‌های گزافی را بپردازند. به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله به معرفی رایج‌ترین باورهای غلط در دندانپزشکی بپردازیم تا سطح آگاهی و اطلاعات افراد بالا رود و از قبول این خرافه‌ها دست بردارند.

باورهای غلط در دندانپزشکی

رایج‌ترین باورهای غلط در دندانپزشکی

  • آسیب جرم‌گیری به مینای دندان

بعضی افراد بر این باورند که جرم‌گیری به مینای دندان آنها آسیب می‌رساند. در صورتیکه این ادعا اشتباه است و اگر به دندانپزشک متخصص مراجعه شود هیچ صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌شود. امکان دارد که بعد از جرم‌گیری دندان‌ها کمی حساس شوند و در صورت خوردن و آشامیدن مواد گرم و سرد حساسیت از خود نشان دهند و به اصطلاح، تیر بکشند ولی بعد از چند روز این مشکل کاملا از بین ‌می‌روند. وجود جرم روی دندان‌ها با مسواک زدن از بین نمی‌رود و در هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن ظاهر ناخوشایندی خواهند داشت. تنها با جرم‌گیری می‌توان دندان‌ها را تمیز کرد.

  • ایجاد حفره به دلیل خوردن زیاد قند

این عقیده که مصرف زیاد قند برای دندان‌ها مضر است، باوری اشتباه است. زیرا استفاده از خوراکی‌های شیرین یا مواد قندی در صورتی که روی دندان‌ها باقی بماند و بعد از خوردن آن از مسواک و نخ دندان استفاده نشود، می‌تواند مضر باشد در غیر این‌ صورت سبب ایجاد حفره در دندان نخواهد شد. شما می‌توانید به شرط رعایت بهداشت با خیال راحت از مواد قندی و شیرینی‌جات استفاده کنید.

  • تمیزی دندان با مسواک سفت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در دندانپزشکی این است که بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر از مسواک سفت استفاده کنند، دندان‌های تمیز و سفیدتری خواهند داشت. این نیز یکی از باورهای غلط است و مسواک سفت و زبر سبب آسیب رساندن به لثه و مینای دندان خواهد شد. این کار باعث می‌شود لثه دچار خونریزی شود و به مرور از بین برود.

  • عدم مراجعه به دندانپزشکی در صورت نداشتن درد

بیشتر افراد فکر می‌کنند که تنها در صورت داشتن درد باید به دندانپزشک مراجعه کنند که این یکی از باورهای غلط در دندانپزشکی است و کاملا اشتباه می‌باشد. حتما برای مدیریت بهداشت دهان و دندان خود حتی در صورت عدم درد و مشکل خاصی هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه کرده و معاینه شوید. این کار سبب می‌شود که در صورت داشتن پوسیدگی کم، پزشک تشخیص به موقعی دهد و دندان ترمیم شود و نیازی به آندو یا عصب‌کشی و یا درمان‌های دیگر نداشته باشد.

  • مضر بودن بلیچینگ برای دندان

بلیچینگ یکی دیگر از روش‌های سفیدکردن دندان است که آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند. ولی بعضی افراد بر این باورند که این روش می‌تواند به دندان صدمه بزند که باید این نکته را ذکر کنیم این درمان جزو ایمن‌ترین و ساده‌ترین کارها در دندانپزشکی است که اصلا ضرری برای دندان ندارد و تنها می‌تواند حساسیت ایجاد کند که آن هم بعد از گذشت چند ساعت رفع خواهد شد.

  • درمان درد دندان با دود سیگار و اسپری بی‌حسی

یکی دیگر از رایج‌ترین اشتباهات در دندانپزشکی، درمان درد با دود سیگار یا اسپری بی‌حسی است که باید این نکته را بیان کنیم که با انجام این کار فقط لثه کمی بی‌حس می‌شود و خیلی زود نیز اثر آن از بین خواهد رفت و می‌تواند عوارضی نیز برای بدن داشته باشد. توصیه می‌کنیم در صورت احساس درد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا حتما نیاز به ترمیم دندان خواهید داشت. این کار سبب می‌شود که به موقع از عفونت دندان خود جلوگیری کنید.

  • طبیعی بودن خونریزی لثه

گاهی اوقات خونریزی لثه به دلیل استفاده نادرست از نخ دندان یا مسواک زبر می‌باشد ولی اگر این مشکل تکرار شود ناشی از عفونت و بیماری لثه است که باید آن را جدی گرفت و به دندانپزشک مراجعه کرد. نباید این باور غلط در ذهن قوت بگیرد که خونریزی لثه امری طبیعی است.

  • فاصله بین‌دندانی با کشیدن نخ دندان

یکی دیگر از باورهای غلط در دندانپزشکی، کشیدن نخ دندان به منظور ایجاد فاصله دندانی است که این کار نه تنها سبب ایجاد فاصله دندان نمی‌شود بلکه اگر به صورت صحیح استفاده شود، برای بهداشت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها بسیار مفید است. عدم استفاده از آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی مانند التهاب لثه و پوسیدگی کنار دندان‌ها شود.

  • خوب‌شدن آبسه دندان به خودی خود

این باور بسیار غلط در بین بسیاری از افراد شایع است که در صورت داشتن این مشکل به دلیل اعتقاد به خوب شدن آن بدون نیاز به دارو و نظر دندانپزشک سبب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود که می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. این بیماری در صورتی که درمان نشود به فک، گردن، سر و دیگر اندام‌های بدن منتقل می‌شود. آبسه بافت چرکی است که به خودی خود درمان نمی‌شود و باید به دندانپزشک متخصص مراجعه شود.

  • سالم‌تر بودن دندان‌های سفیدتر

بیشتر افراد عقیده دارند که دندان‌های سفید نشانه‌ای از سالم‌بودن آن است ولی این ادعا توسط دندانپزشکان متخصص رد شده و آنها معتقدند که هر دندان سفیدی سالم نیست. امکان دارد که فقط قسمت روی دندان سفید باشد و کناره‌ها و یا بخش‌های دیگر آن دچار پوسیدگی شود. از نظر پزشکان دندان‌های زرد روشن از سلامت بیشتر برخودار هستند.

  • اهمیت ندادن به دندان‌های شیری

دندان‌های شیری از ۷ تا ۱۲ سالگی در دهان کودک باقی می‌ماند و بعد از این سنین می‌افتد. به همین دلیل بیشتر افراد به بهداشت، حفظ و نگهداری آن اهمیت نمی‌دهند ولی باید این نکته مهم را ذکر کنیم که اگر دندان‌های شیری فرد دچار پوسیدگی شدید شود، این امر سبب می‌شود که دندان دائمی نیز درگیر آن شود و مشکلاتی را در آینده برای افراد به وجود آورد. بهتر است فرزندان خود را از سنین کودکی برای چکاب دندان‌ به دندانپزشکی ببرید تا در صورت نیاز پزشک با استفاده از ابزار دندانپزشکی آن را درمان کرده و از بروز عفونت و مشکلاتی که در آینده برای دندان‌های دائمی کودک پیش خواهد آمد، جلوگیری کند.

  • تمیز کردن دندان‌ها با مسواک برقی

برخی افراد نیز بر این باورند که استفاده از مسواک برقی سبب تمیزتر شدن دندان‌ها می‌شود. در صورتیکه این ادعا کاملا بی‌اساس و اشتباه است و اگر به طور صحیح مسواک بزنیم، فرقی بین مسواک معمولی و برقی نمی‌باشد.

  • عدم مراجعه خانم‌های باردار به دندانپزشکی

از دیگر باورهای غلط در دندانپزشکی که بین بیشتر مردم رایج است، عدم مراجعه خانم‌های باردار به دندانپزشکی می‌باشد. بهتر است بدانید که مراجعه این افراد به دندانپزشک بسیار مهم و ضروری می‌باشد. زیرا در صورت بروز عفونت امکان انتقال به جنین وجود دارد. عفونت‌های دندانی در زنان باردار می‌تواند به زایمان زودرس منجر شود. بنابراین این افراد یا باید قبل از بارداری نسبت به چکاب و درمان دندان‌های خود اقدام کنند و یا در زمان بارداری به دندانپزشک مراجعه نمایند تا از سالم بودن دندان و لثه خود اطمینان حاصل نمایند تا خطری برای جنین همراه نداشته باشد.

bavarhaye ghalat dandanpezeshki

 باورهای غلط دندانپزشکی را باور نکنیم

  • بهتر است هر حرفی را که از گوشه و کنار می‌شنویم باور نکنیم و اگر سوالی در زمینه بهداشت دهان و دندان داشتیم، از پزشک متخصص راهنمایی بخواهیم.
  • در صورت داشتن مشکلات دهان و دندان از درمان‌های خانگی استفاده نکنید‌، زیرا این کار سبب می‌شود که خسارت جبران‌ناپذیری به بدن خود وارد کنید.
  • برای داشتن هر باوری ابتدا در مورد آن مسئله تحقیق کنید سپس آن را تحلیل کنید تا درستی و یا نادرستی آن برایتان معلوم شود.
  • این باورها می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برایتان به وجود بیاورد و آسیب‌های جدی به دندان و لثه و در مواقعی به دیگر عضوهای بدن وارد کند.
  • شما می‌توانید با استفاده مداوم از نخ دندان، مسواک مناسب و نیز استفاده از دهان‌شویه مشکلات دهان و دندان خود را کاهش دهید و باورهای غلط در این مورد را از بین ببرید.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می‌تواند در این خصوص به شما کمک بسیاری کند.

افکار نادرست در دندانپزشکی

خرید آنلاین تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

باورهای غلط در دندانپزشکی از نکات مهمی است که در این مقاله به آن پرداختیم و نکاتی را در این باره بیان کردیم. بهتر است این تصورات اشتباه را از ذهن خود پاک کنید و برای داشتن دندان‌های سالم به دندانپزشک مراجعه کنید تا با لوازم و ابزار باکیفیت، دندان‌هایتان را معاینه کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر تخصص پزشک، لوازم و تجهیزات مناسب در معاینه دندان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. فروشگاه دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مجموعه‌هایی است که انواع ابزار و لوازم دندانپزشکی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به فروش می‌رساند. شما می‌توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز خود از این مجموعه کنید.

این فروشگاه به دلیل ارائه محصولات اورجینال و ضمانت کالا به یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش این لوازم تبدیل شده است. با خرید اینترنتی از دنتی دنتال کیفیت و آرامش را تجربه خواهید کرد.