کاربرد لیزر در دندانپزشکی بسیار گسترده است که می‌توان از میان آن به بلیچینگ دندان، تسهیل در درمان ارتودنسی، تسریع در درمان ایمپلنت، فرنکتومی، لیفت لثه یا اصلاح لبخند لثه‌ای، رفع سیاهی لثه، از بین‎‌بردن ضایعات در بافت نرم دهان، شناسایی دندان نهفته، کشیدن دندان، درمان حساسیت شدید دندان‌ها، تسهیل در فرایند پرکردن دندان‌ها، کمک به بهبود لکه‌های سفید روی دندان و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. دستگاه‌های لیزر دندانپزشکی به دو نوع نرم و سخت دسته‌بندی می‌شود که هر کدام کارایی خود را دارند.

جدیدترین کاربرد لیزر در دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی نقش بسیار مهم و گسترده‌ای در هر جامعه‌ای دارد و یکی از رشته‌هایی است که به تشخیص، پیگیری و درمان مشکلات دهان و دندان می‌پردازد. دندانپزشک برای تسهیل در امر درمان به تجهیزات، لوازم و دستگاه‌هایی احتیاج دارد که بتواند به وسیله آن به درمان بیماران بپردازد. یکی از این دستگاه‌ها، لیزر می‌باشد که پرتوهای نور را از منبع خارجی گرفته و با تقویت آن در خود به صورت نوری باریک و موازی با طول مشخص به ناحیه مورد نظر تابانده و اثر مثبت خود را روی آن بخش می‌گذارد. این دستگاه در صنایع مختلف از جمله پزشکی کاربرد دارد.

درمان‌های بسیاری با استفاده از این وسیله در دندانپزشکی انجام می‌شود و لیزرهای مخصوصی برای این منظور ساخته شده‌اند که کاملا ایمن هستند و در صورت داشتن کیفیت مناسب و نیز مهارت دندانپزشک هیچ آسیبی به دندان، لثه و دیگر بافت‌های دهان نمی‌رسانند. استفاده از لیزرهای دندانپزشکی سابقه‌ای طولانی دارد و امروزه بیشتر از گذشته در درمان‌های مختلف در این رشته کاربرد آن را می‌بینیم و نیز یک روش موثر برای درمان بیماری‎‌های دهان و دندان است. این دستگاه‌ها مزایای بسیاری دارند و در واقع یکی از جدیدترین کاربرد لیزر در دندانپزشکی استفاده از نوع بافت نرم و سخت است که با توجه به بافت دندان و نوع درمان از آنها استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح هر یک و کاربرد آنها در این حیطه می‌پردازیم.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

کاربرد و انواع لیزر دندانپزشکی

لیزرهای مخصوصی در دندانپزشکی طراحی و تولید شده‌اند که کاملا بی‌خطر هستند و به دو نوع لیزر بافت نرم و سخت تقسیم می‌شوند و هر کدام در درمان‌های مختلف و نیز در حوزه زیبایی کاربرد دارند. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

  • لیزر بافت نرم:

این نوع لیزر بر روی بافت نرم داخل دندان مانند لثه تاثیر دارد و برای مشکلات این قسمت از دهان و دندان استفاده می‌شود. این نوع لیزر کاربردهای بسیاری در تسهیل درمان دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها می‌باشد که در اثر گذشت زمان یا دلایل دیگر دچار تغییر رنگ می‌شوند و مسواک‌زدن تغییری برای برگشت رنگ دندان‌ها نخواهد داشت. در این صورت از بلیچینگ استفاده می‌کنند که دندانپزشک به وسیله لیزر و استفاده از مواد مخصوصی اقدام به سفیدکردن دندان‌ها می‌کند که روش بسیار موثری است.

  • درمان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از درمان‌هایی است که به زمان بسیار زیادی نیاز دارد تا نتیجه مثبتی مشاهده شود. این پروسه حدود ۱ الی ۲ سال طول می‌کشد. استفاده از لیزر در ابزار ارتودنسی این مدت را به حداقل می‌رساند و می‌توان نتایج دلخواه را سریع‌تر مشاهده کرد. لیزر نرم در این روش کاربرد بسیاری دارد.

  • فرنکتومی

فرنوم‌ها همان نواری هستند که لب بالایی را به لثه بالایی و نیز لب پایین را به لثه پایینی وصل می‌کنند. در بعضی افراد شکل و اندازه آن متفاوت است و در صورتیکه بزرگ‌تر از حد معمول باشد یا دچار پارگی شود و فرد احساس نارضایتی داشته باشد، جراح با کمک لیزر قسمت‌های اضافی را جراحی کرده و یا پارگی را درمان می‌کند که به این کار فرنکتومی گفته می‌شود.

  • ازبین بردن رنگ تیره لثه‌ها

لثه بعضی افراد به دلایل مختلف از جمله استفاده از دارو، برخی بیماری‌ها، ژنتیک و … تغییر رنگ داده و قسمت‌هایی از آن به صورت قهوه‌ای یا سیاه به چشم می‌خورد که ظاهر خوشایندی نخواهد داشت. در گذشته درمانی برای این مشکل وجود نداشت ولی امروزه یکی از جدیدترین کاربرد لیزر در دندانپزشکی، از بین‌بردن سیاهی و لکه‌های قهوه‌ای لثه می‌باشد که استفاده از لیزر نرم می‌تواند این مشکل را حل کند.

  • برداشتن بافت اضافی لثه در حین درمان

تورم لثه مشکل رایجی است که بیشتر بیماران با آن مواجه هستند و گاهی به گونه‌ای است که لثه به میزان زیادی روی دندان‌ها را پوشانده است و برای درمان‌هایی مانند ارتودنسی و نصب براکت مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در این زمان باید بافت اضافی لثه برداشته شود تا بتوان براکت‌ها را به راحتی نصب کرد.

  • اصلاح لبخند لثه‌ای یا لیفت لثه

لبخند لثه‌ای زمانی صورت می‌گیرد که فرد بدون داشتن مشکل دندان یا تورم لثه، در زمان خندیدن بیشتر طرح لبخند آنها را بافت لثه تشکیل دهد که برای بیشتر افراد خوشایند نیست. در این زمان برای رفع این مشکل و زیبایی بیشتر از لیزر نرم استفاده می‌شود و بافت اضافی لثه برداشته می‌شود که به آن لیفت لثه نیز گفته می‌شود.

  • تسهیل در زمان ایمپلنت

ایمپلنت یکی از روش‌های جایگزین دندان است که برای این کار باید ابتدا بافت لثه برش داده شود تا دندانپزشک بتواند با دریل کردن پیچ ایمپلنت را درون فک قرار دهد. لیزر نرم در این درمان بعد از کاشته شده پیچ بافت اضافی لثه را برمی‌دارد تا از عفونت جلوگیری کرده و لثه نیز اتصال بهتری داشته باشد. این کار به منظور بهبودی سریع‌تر بیمار و تسهیل در زمان ایمپلنت انجام می‌شود.

  • از بین‌بردن آفت دهان

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که دهان و بافت نرم را درگیر می‌کند، آفت یا ضایعاتی است که روی این قسمت‌ها ایجاد می‌شود که معمولا به رنگ سفید و دردناک است. علت‌های مختلفی دارد و بیشتر مربوط به سیستم ایمنی بدن خواهد بود. سوزش، مشکل در بلع یا صحبت‌کردن از عوارض آن می‌باشد. معمولا بعد از یک دوره ۱۴ روزه بدون نیاز به درمانی خوب می‌شوند ولی در بعضی افراد این بیماری بسیار زیاد و شدیدتر به صورت لکه‌های بزرگ و زردرنگ ایجاد می‌شود که در این صورت می‌توان با لیزر  تا حدی به درمان آن پرداخت.

  • از بین‌بردن باکتری‌ها در حین جرم‌گیری

از بین بردن باکتری یکی دیگر از کاربرد لیزر در دندانپزشکی است که قبل و بعد از جرم‌گیری برای از بین‌بردن آنها زیر خط لثه، انجام می‌شود. استفاده از نور لیزر امکان ایجاد باکتری در لثه را به حداقل می‌رساند و سبب می‌شود قبل و بعد از جرم‌گیری دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشید.

  • تسهیل در تشخیص پوسیدگی دندان

دندان‌ها از قسمت‌های مختلفی دچار پوسیدگی می‌شوند که بعضی از این بخش‌ها به دلیل اینکه بافت لثه روی آن قرار دارد، قابل رویت نیست. دندانپزشک به وسیله لیزر بخشی از بافت لثه را برمی‌دارد تا بتواند میزان پوسیدگی را ارزیابی کند و دید و فضای بیشتری جهت ترمیم دندان داشته باشد.

  • شناسایی دندان‌های نهفته

بعضی دندان‌ها نهفته هستند به این معنی که به دلایلی مانند ازدحام دندان‌های دیگر و کمبود فضا برای رشد، زیر بافت لثه پنهان شده‌اند. دندانپزشک به منظور مرتب کردن و نظم‌دهی به دندان‌ها و نیز عدم بروز مشکلاتی برای دهان و دندان با استفاده از لیزر آن را بیرون می‌کشد و به این ترتیب شکل بهتری به فک و دهان بیمار می‌دهد. دندان نهفته در صورت نیاز ترمیم می‌شود و در غیر این صورت با نظر و صلاح پزشک آن را خارج می‌کنند.

  • لیزر بافت سخت:

نوع دیگری از لیزر در دندانپزشکی بافت سخت نام دارد که پرتوهای نوری آن بر روی بافت‌های سخت مانند مینای دندان تاثیر می‌گذارد که در ادامه به کاربرد آن اشاره می‌کنیم.

  • تشخیص مشکلات پوسیدگی دهان دندان

امروزه تشخیص پوسیدگی دندان به کمک لیزر انجام می‌شود. لیزر این مشکل را به صورت هوشمندانه‌ای تشخیص می‌دهد و با استفاده از لیزر بافت سخت پوسیدگی‌ها را برطرف می‌کند و مزیت آن این است که دیگر مشکلات لرزش، صدا و در مواقعی آسیب‌رساندن به دندان و دهان را نخواهد داشت. با استفاده از لیزر درد و ناراحتی در حین کار نیز کاهش می‌یابد.

  • درمان حساسیت‌های دندان‌ها

وقتی مینای دندان دچار تحلیل شود، حساسیت دندانی به وجود می‌آید و سبب تیرکشیدن و درد در زمان استفاده از نوشیدنی و خوردنی‌های گرم و سرد می‌شود. یکی از روش‌های کاهش حساسیت دندانی استفاده از لیزر است که دندانپزشک به وسیله آن به بافت آسیب‌دیده و حساسیت‌زا کمک می‌کند. کاربرد لیزر در دندانپزشکی برای درمان حساسیت دندانی یکی دیگر از موارد شایعی است که پزشکان استفاده بسیاری از آن می‌کنند.

  • تسهیل در فرایند اچینگ

اچینگ نوعی لایه‌برداری دندان است که سطح آن را برای چسباندن مواد ترمیمی مانند کامپوزیت آماده می‌کند و در صورت عدم انجام آن، مواد کامپوزیت یا لمینت به مرور استحکام و ماندگاری خود را از دست می‌دهد. امروزه این کار توسط لیزر انجام می‌شود تا مینای درمان آسیب نبیند.

  • پرکردن دندان

یکی دیگر از کاربرد لیزر در دندانپزشکی، سرعت بخشیدن و سهولت در پرکردن و ترمیم دندان می‌باشد. دندانپزشکان برای ترمیم دندان‌ از دریل و مته‌های گوناگون استفاده می‌کنند و اکنون پرتوهای لیزر بافت سخت جایگزین این تجهیزات شده است که این روند را تسهیل می‌کند.

  • برداشتن لکه‌های سفید بعد از ارتودنسی

در ارتودنسی هم از لیزر نرم و هم سخت استفاده می‌شود. در مورد لیزر بافت نرم در مطالب قبلی توضیحاتی ارائه دادیم و استفاده از نوع سخت آن به منظور برداشتن لکه‌های سفید احتمالی بعد از ارتودنسی می‌باشد که با کمک لیزر سخت این لکه‌ها از بین می‌روند.

  • تسهیل در روند اندودنتیکس یا عصب‌کشی

آندو یا همان عصب‌کشی، درمان ریشه است و زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان دچار عفونت شده باشد. برای درمان این بیماری از لیزر سخت استفاده می‌شود که می‌توان با آن تمام مراحل درمان، از جمله دسترسی به ناحیه مورد نظر، برداشتن پالپ عفونی، ترمیم و پرکردن را انجام داد.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

دندانپزشکی با لیزر در تهران

استفاده از لیزر در درمان‌های دندانپزشکی یکی از پیشرفته‌ترین وسایلی است که توانسته در همه ابعاد این بیماری کمک بسیاری کند. از مزایای استفاده از آن دقت بالا، بهبود سریع‌تر، کاهش درد و خونریزی و تسهیل در امر درمان می‌باشد. بنابراین علاوه بر تخصص دندانپزشک، داشتن تجهیزات و وسایل باکیفیت نقش مهمی را در درمان بیماری ایفا می‌کنند. فروشگاه دنتی دنتال با شعب مرکزی خود در تهران انواع لوازم، ابزار و تجهیزات دندانپزشکی از جمله دستگاه‌های لیزر را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به فروش می‌رساند. شما می‌توانید این تجهیزات را به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری کنید.

دستگاه لیزر دندانپزشکی

دستگاه‌های لیزر دندانپزشکی یکی از تجهیزاتی هستند که قابلیت بسیار و انواع مختلفی دارند و برای برطرف کردن نیاز دندانپزشکان و سهولت در کار آنها و راحتی بیمار طراحی و ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها به دو نوع لیزر نرم و سخت دسته‌بندی می‌شوند که دارای طول موج متفاوت و توان متفاوتی هستند و هر کدام کارایی خود را دارند و برای درمان بافت‌های نرم و سخت دندان به کار می‌روند. قیمت آنها مقرون به صرفه است و می‌توانید آنها را از مراکز معتبر خریداری کنید. کاربرد لیزر در دندانپزشکی با انواع دستگاه‌های مختلف نرم و سخت بسیار گسترده است و نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کشیدن دندان با لیزر

امروزه کشیدن دندان به کمک لیزر انجام می‌شود و به کاهش درد و خونریزی کمک می‌کند. در این درمان بدون هیچ ماده بی‌حسی از لیزر استفاده می‌شود که روشی کم‌تهاجمی است و دندانپزشک بدون فشار به دندان و فک، بافت‌های اطراف آن را به راحتی جدا کرده و این کار سبب لق‌شدن دندان می‌شود و سپس آن را از جایش خارج می‌کند. این روش باعث می‌شود تا به بیمار نیز استرس کمتری وارد شود و دردی را احساس نکند. دندانپزشک بعد از کشیدن دندان بافت‌های اطراف آن را می‌سوزاند تا از بروز خونریزی و عفونت جلوگیری کند.

عوارض لیزر  در دندانپزشکی چیست؟

همان‌طور که استفاده از لیزر در دندانپزشکی مزایای بسیاری دارد، در صورت عدم دقت در انتخاب صحیح این تجهیزات و نیز بی‌تجربگی دندانپزشک، ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد.

از جمله معایب آن عبارت است از:

  • هزینه بالای لیزر
  • سوختگی و خطر آسیب به بافت نرم دندان
  • آسیب رساندن به عصب دندان
  • ورم در ناحیه درمان در صورت استفاده از قدرت نور بالا
  • درد و حساسیت
  • خونریزی و عفونت در ناحیه درمان

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که اگر دستگا‌ه‌های لیزر را از مراکز معتبر که کیفیت مناسبی دارند خریداری نمایید و نیز درمان را تحت نظر دندانپزشکی که در زمینه کار با لیزر مهارت دارد، انجام دهید عوارضی نخواهد داشت.

عوارض لیز در دندانپزشکی

خرید آنلاین انواع تجهیزات دندانپزشکی از دنتی دنتال

در این مقاله درباره کاربرد لیزر در دندانپزشکی مطالبی را ارائه دادیم و انواع لیزر و نقش هر یک را بیان کردیم. توصیه می‌کنیم برای خرید دستگاه‌های لیزر از برندهای باکیفیت و دیگر ابزار و لوازم دندانپزشکی به فروشگاه دنتی دنتال مراجعه کنید و لوازم مورد نیاز خود را با ضمانت از این مرکز خریداری نمایید. این مجموعه محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

فروشگاه آنلاین دنتی دنتال از قدیمی‌ترین مراکز اینترنتی می‌باشد که با ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت موفق شده نظر پزشکان و مجموعه‌های دندانپزشکی را به خود جلب کند. این فروشگاه محصولات خود را با ضمانت اصل ارائه می‌دهد. دنتی دنتال با پایبندی به سه اصل پرداخت هزینه در محل، ضمانت ۷ روزه بازگشت کالا و تضمین اصل بودن محصولات خود موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل شود.

با خرید لوازم مورد نیاز دندانپزشکی از دنتی دنتال اطمینان، آسودگی و آرامش در خرید را تجربه می‌کنید.